vreemd geluid cardan/achteras

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-11-2003 17:11 #55342 door
Sinds enige tijd heb ik tussen 50 en 70 km/u een vreemd geluid dat achter onder de auto vandaan komt. Het vreemde is dat het alleen tijdens het accelereren te horen is. Het moet dus iets zijn dat zich onder kracht zich ergens tegenaan drukt. Het geluid is zeer moeilijk te omschrijven, maar toch een poging. Het lijkt op een hol en gedempt schrapend/schurend geluid dat zich herhaaldelijk manifesteert. <br>Omdat het zich met een niet zo grote snelheid herhaalt verwacht ik het niet in de cardan te vinden, die draait in de 4e versnelling immers op motortoerental. Blijft de achteras over. Een lager in het differentieel misschien? Waarom alleen tijdens accelereren, en niet tijdens constante of afnemende snelheid? Iemand een soortgelijke ervaring?<p>Alle aanwijzingen zijn welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-11-2003 20:26 #66229 door
Beantwoord door in topic vreemd geluid cardan/achteras
Hoi Lennardik denk aan een versleten of zacht aandrijfas rubber. Wanneer je kracht uitoefend op de as, wil deze naar boven of naar beneden. Als het rubber wat dit tegen moet houden zacht is, zal de as tegen de auto of tegen de handremkanels aanlopen. Dat kan het schrapende geluid veroorzaken.Misschien kom je er verder mee.Groeten Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-11-2003 21:04 #66228 door
Beantwoord door in topic vreemd geluid cardan/achteras
Ik neem aan dat je het rubber om het steunlager van de cardanas bedoelt. <br>Ik zal er in het weekend naar kijken en laten weten of ik iets vind. <p>Als er nog iemand een eventuele andere oorzaak weet, dan hoor ik dat graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-11-2003 09:42 #66227 door
Beantwoord door in topic vreemd geluid cardan/achteras
Misschien de silentblok onder de versnellingsbak?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2003 12:10 #66226 door
Beantwoord door in topic vreemd geluid cardan/achteras
Meest waarschijnlijk toch het steunlager, gaat erg snel achteruit als je olielekkage hebt gehad. Zou `m direct geheel vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2003 12:50 #66225 door
Beantwoord door in topic vreemd geluid cardan/achteras
Ik moet nog kijken naar het rubber van het cardan-steunlager, en ik heb inderdaad olielekkage achteraan de versnellingsbak gehad. Tijdens het vervangen van de bak heb ik de cardan los gehad, dus ook het steunlager. Op het rubber daarvan zat echter geen olie. Kan het misschien ook zijn dat ik bij het loshalen van de cardan het lager misschien beschadigd heb waardoor het nu tussen bepaalde snelheden geluid maakt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.