vreemd geluid cardan/achteras 2

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2003 15:56 #55332 door
Ik kom net onder de auto uit, en ik denk dat ik de oorzaak van het geluid gevonden heb.<p>Het rubber van het steunlager ziet er prima uit. Het steunrubber van de versnellingsbak voelt vrij hard aan, dus de olie heeft nog geen nadelige invloed gehad. Maar toen ik wat verder naar achteren ging kijken viel me op dat de demper maar 2 mm van het differentieel af hangt. Het is niet de cardan die ergens tegenaan komt, het is de demper die tegen het deel van het diff. komt waarin het lager zit van de ingaande as. Dat verklaart ook het vreemde geluid dat ik had, want het klonk vrij hol. Waarschijnlijk werden de trillingen in het differentieel doorgegeven aan de demper die als klankkast ging werken. In de tectyl op het diff. was duidelijk het ronde randje van de hoeken van de demper geperst. <p>Ik ga proberen om de uitlaat wat opzij te hangen door het achterste beugeltje bij het laatste stukje pijp achter de achterdemper wat te verdraaien. Als je die verdraait om de pijp, dan bewegen de haken van de rubbers zijdelings waardoor de pijp opzij getrokken wordt. Ik hoop dat dat afdoende is. Wordt vervolgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2003 17:33 #66258 door
Beantwoord door in topic vreemd geluid cardan/achteras 2
Uitlaat opzij gehangen een stuk gereden. Geluid is niet weg, alleen minder hard van klank. De oorzaak van het geluid is dus nog steeds aanwezig.<p>Het geluid komt verder van achteren dan de plaats van het cardan-steunlager, dus ik begin steeds sterker te vermoeden dat ik het moeten zoeken in het differentieel. Het is al geen jonkie meer, en de tandwielen janken al heel lang. Misschien is dit nieuwe geluid het begin van het einde voor dit differentieel. Iemand hier al eens een differentieel compleet in de vernieling gereden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2003 19:34 #66257 door
Beantwoord door in topic vreemd geluid cardan/achteras 2
komt mij hèèèeèl bekend voor, zelf een identiek geval meegemaakt, zelfde oplossing toegepast, probleem minder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2003 19:42 #66256 door
Beantwoord door in topic vreemd geluid cardan/achteras 2
Dus bij jouw ook een vreemd geluid achter onder de auto tijdens accelereren (vooral goed hoorbaar tussen 60-70 km/u)? Is dat nog steeds zo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2003 19:57 #66255 door
Beantwoord door in topic vreemd geluid cardan/achteras 2
Ha die Lennard,<BR><BR>Probeer als redmiddel eens om je differentieel open te maken, goed schoon te spoelen en opnieuw te vullen met SAE80. Wil vaak nog wel enkele tienduizenden kilometers goed gaan en een hoop herrie schelen. Na -tig jaar zonder oliewissel (want wie doet dat nou geregeld?)wil ie nog wel eens vol aangekoekte zooi zitten, met alle herrie van dien.<BR> Kun je doen terwijl ie onder de wagen hangt, wel een vies klusje.... Snij of koop wel even een nieuw pakkinkje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2003 20:28 #66254 door
Beantwoord door in topic vreemd geluid cardan/achteras 2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2003 20:31 #66253 door
Beantwoord door in topic vreemd geluid cardan/achteras 2
Ik ben zo eentje die om de 40.000 km de differentieelolie ververst. Daardoor heb ik ook geen troep erin. Dus wat geluid betreft nooit verschil gehoord. Het vreemde geluid is pas ook iets van de laatste paar duizend kilometer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-11-2003 12:02 #66252 door
Beantwoord door in topic vreemd geluid cardan/achteras 2
het betrof in dit geval de auto van een lotgenoot waarvan mij de gebruikelijke geluiden niet bekend zijn/waren, dus kon ik ook niet vergelijken. bij onze vorige combi heb ik ooit de achteras vervangen omdeat deze betonmolengeluiden ging maken bij afremmen op de motor.dat was in 1996. Een vriend had hetzelfde euvel in die tijd en heeft de as (nog steeds niet) vervangen en hij rijdt z'n 30 a 35.000 km/jr (combi '63). voor hem geldt geluiden komen en gaan en tot nu toe geeft de praktijk hem gelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.