bw35 op amazon

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-11-2003 15:07 #55275 door
bw35 op amazon is gemaakt door
Ik overweeg een automatische versnellingsbak te plaatsen onder mijn Amazon 122S zonder overdrive van 1965.Kan ik hem zo maar omwisselen met de manuele bak? Is het dezelfde cardanas, dezelfde eindoverbrenging? Heeft er al eens iemand dit gedaan? Reeds nu bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-11-2003 17:23 #66484 door
Beantwoord door in topic bw35 op amazon
Dat gaat niet zomaar. Op www.brickboard.com heb ik gelezen dat de transmissietunnel op een Amazon met automaat breder is: "The problem you'll face is that the floor sheet metal is different on AT and manual cars...".
Tevens is de steun anders: "but the same support is used for the M40 and M41 -- and it's different from that AT support, as you know".
Modellen met automaat hebben niet de in de bodem geplaatste moeren voor de steunbeugel van de handbak en de tunnel is breder: "The AT tunnel is wider, and there are no blind nuts in the box sections for the support to bolt to.".

Dus zomaar omwisselen zal niet gaan. Ik heb geen opmeringen gelezen dat de cardan anders zou zijn. Maar ik weet niet of je de M40-cardan nodig hebt of de M41+OD-cardan (ik denk de laatste omdat de automaat wel een stukje langer is dan een M40).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-11-2003 18:45 #66483 door
Beantwoord door in topic bw35 op amazon
Los van de tunnelproblemen die Lennard beschrijft heb je een ander vliegwiel nodig. Een zgn. "dragerplaat" voor de koppelomvormer. En het toplager moet uit je krukas. Zelf heb ik een M40 as, M41 as en een aut.as, en ze zijn volgens mij alle drie verschillend.Groeten, Rob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-11-2003 19:57 #66482 door
Beantwoord door in topic bw35 op amazon
Je hebt uiteraard ook het schakelmechanisme nodig (pook aan de stuurkolom als het origineel moet zijn) en wellicht een oliekoeler. Besef echter dat een BW35 het acceleratievermogen fors drukt vanwege de energie vretende koppelomvormer. Zoek maar eens iemand met een originele Amazon met automaat en vraag of je een ritje (mee) mag maken. Het zal je niet meevallen...De latere viertrapsautomaten van Aisin-Warner zijn iets beter, maar dan moet de tunnel nog iets breder en bovendien het koppelingshuis aangepast worden (heb ik zelf laten doen voor montage in een 444). Kijk eventueel bij P.D. de Vries in Grootegast, daar staat een Amazon met zo'n viertraps erin te koop (conversie De Vries sr) voor een astronomisch bedrag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-11-2003 22:08 #66481 door
Beantwoord door in topic bw35 op amazon
<i>Besef echter dat een BW35 het acceleratievermogen fors drukt vanwege de energie vretende koppelomvormer.</i><p>Zelfs in een automaat-minnend land als de VS kom je daarom meer handbakken dan automaten tegen op de Amazon, en vindt ombouw automaat naar handbak ook daar geregeld plaats. Dus als je geen medische of praktische reden hebt om een BW35 te plaatsen, dan zou ik dat niet doen. <p>Ik heb wel eens met een snelle klassieker met automaat gereden (1966 Mustang, 289 cubic inch V8, 289 cui = 4.736 cc). Die motor levert in standaard uitvoering 'slechts' 200 SAE pk maar wel een berg koppel (ik dacht 325 lb ft, oftewel 449 Nm). Vanwege het hoge koppel en het feit dat je geen koppeling hoeft te laten aangrijpen bij wegrijden ben je als een speer weg bij het stoplicht (met een kolk in de tank). Maar de koppelomvormer is ook in die auto het grootste bezwaar dat rijplezier in de weg staat. Het ding wordt erg warm, dat straalt door het schutbord en bodem in het interieur alsof het een kachel is, in de zomer niet grappig. De reactie op indrukken gaspedaal wordt gesmoord (kick-down was wèl leuk). En de verliezen in de koppelomvormer vertalen zich naar een hoger verbruik. M.a.w. als ik ooit zo'n auto zou willen rijden, dan zou het de handbak worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-11-2003 22:46 #66480 door
Beantwoord door in topic bw35 op amazon
"Dus als je geen medische of praktische reden hebt om een BW35 te plaatsen, dan zou ik dat niet doen".Een praktische reden is gauw gevonden. Zet ’s ochtends de radio maar aan om zeven uur en luister hoe het land weer vol staat met files, die elke dag langer worden. Als jer al zelf niet elke dag in staat, want dan is een automaat wel zo prettig. Zo’n ding heeft een comfortverhogend effect. Vroeger was het zo: hoe ouder je wordt, des te prettiger je dat vindt. Nu is het: hoe drukker het wordt, des te prettiger zo’n automaat is. Dus elke dag prettiger... Ga voor een viertraps AW70 en boor je motor op tot 2,1 liter, dan valt het nog enigszins mee.Overigens zag ik laatst een Amazon aangeboden met een Mustang-blok… Ook nog een optie dus!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-12-2003 14:56 #66479 door
Beantwoord door in topic bw35 op amazon
Bedankt Lennard, Rob en Gert voor al de wijze raadgevingen. De reden achter dit alles was dat mijn vrouw artrose heeft in haar rechter arm en het voor haar moeilijk valt om de lange overgangen van de versnellingen uit te voeren. Ook een servo op het stuur blijkt moeilijk te verwezenlijken dus blijft alles zoals het is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.