od en versn. bak

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-11-2003 19:18 #55271 door
od en versn. bak is gemaakt door
Is het mogelijk om de overdrive van een B20A '70 over te zetten op een combi 122S met een B18B. Ik vermoed dat er onder de auto's niet hetzelfde baktype zit aangezien de B18B volgens mij een andere overbrengingsverhouding heeft, hij is sneller op toeren en je moet dus sneller schakelen. Dat meen ik te constateren na een proefrit vanmiddag. Zou dat een probleem opleveren mocht het baktype verschillen ? Anders zou ik ook de bak moeten overzetten als dat kan uiteraard.Graag jullie wijze adviezen, alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-11-2003 20:40 #66501 door
Beantwoord door in topic od en versn. bak
het door jou geconstateerde verschil zit niet zozeer in de bak als wel in de achteras overbrenging. De combi heeft een zg korte achteras om bij zware belading sneller op snelheid te kunnen komen. De keerzijde is dat de motor dan meer toeren maakt bij een bepaalde snelheid in vergelijking met een sedan/saloon. Montage van bak + od + tussenas op de combi geeft de rust van ± 1000 toeren minder als je in od rijdt ten opzichte van de 4e versnelling. De topsnelheid verandert niet, tenzij je tevens zorgt dat de motor ook sterker wordt ( > 120 DIN-PK ).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-11-2003 21:36 #66500 door
Beantwoord door in topic od en versn. bak
Wat Siang zegt klopt als een bus.<br>De Combi met B18 heeft een diff. met overbrengingsverhouding 4,56:1. De Combi met B20 heeft een 4,3:1 diff. De sedans hebben 4,1:1.<p>Ga je een M41+OD onder een Combi zetten, dan zul je het tandwieltje waaraan de kabel voor de km-teller/snelheidsmeter zit moeten aanpassen. De OD is nl. bij de Ama oorspronkelijk alleen op de sedans leverbaar geweest, dus alleen i.c.m. 4,1:1 diff.<p>Onlangs is er een bericht geweest betreffende het genoemde tandwieltje van iemand met een B20 Combi (4,3:1 diff. dus). De combinatie OD met 4,3:1 diff. heeft af-fabriek bestaan in de vorm van de 145. Die kreeg volgens de 140-serie onderdelencatalogus een 18-tands tandwieltje.Aangezien je een B18-Combi hebt verwacht ik dat je een 4,56:1 diff. hebt. Daarbij draait de cardan nog wat sneller, dus je hebt een nog groter aantal tandjes nodig. Ik vermoed het 20-tands wieltje, maar dat weet ik niet zeker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2003 00:03 #66499 door
Beantwoord door in topic od en versn. bak
voor de correctheid van de historie wil ik toch even iets kwijt: de laatste Amazon met overdrive was de 123GT, dus met B18B. De Amazons met B20 motoren noch de 220's zijn met overdrive aangeboden volgens de gegevens die ik heb kunnen vinden. Van bouwjaar 1962 tot en met 1966 was de overdrive een fabrieksaccessoire, overigens in combinatie met de 4.56:1 achteras, dus identiek aan de achteras van de B18 combi's. Alle andere combinaties die je tegenkomt zijn achteraf bij elkaar geknutseld. Is niks mis mee, als je het maar goed doet, het is jouw auto waar JIJ plezierig(er) mee wilt rijden. Overigens, John, vergeet niet om ook de kilometertellerkabel over te zetten, die zijn specifiek voor M40 of M41, of nog beter, koop een nieuwe nu toch alles los is. Hoe het zit met dat tandwieltje weet ik niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2003 13:21 #66498 door
Beantwoord door in topic od en versn. bak
Als ik het goed begrijp is het overzetten van mijn sedan cardan(incl od en bak uiteraard) naar de combi technisch gezien mogelijk ? Er zijn geen aanpassingen nodig aan het differentieel ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2003 15:11 #66497 door
Beantwoord door in topic od en versn. bak
neen,alles overzetten, ijzerwerk, electra, kabel en het zou moeten kunnen. Alleen wel de snelheidsmeter/kilometerteller ijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2003 15:14 #66496 door
Beantwoord door in topic od en versn. bak
<i>de laatste Amazon met overdrive was de 123GT, dus met B18B. De Amazons met B20 motoren noch de 220's zijn met overdrive aangeboden volgens de gegevens die ik heb kunnen vinden</i><p>Aangezien ik de B20-Ama heb heb ik ook de B20-Ama-onderdelencatalogus. Daarin komt de M41+OD toch voor (de BW35 overigens niet). Dat komt omdat de 123GT met de B20B-motor deze standaard heeft. Nee, de 123GT is niet als laatste met de B18B geleverd! De 123-GT kreeg de B20B toen men overging op de B20, de B20B 123-GT is gebouwd t/m 1969. De B20B 123-GT heeft een eindoverbrenging van 4,3:1.<p><i>Van bouwjaar 1962 tot en met 1966 was de overdrive een fabrieksaccessoire, overigens in combinatie met de 4.56:1 achteras</i>Daarin heb je gelijk, dat had ik over het hoofd gezien. <p>John schreef dat de OD van een B20A afkomstig was. Dit is dus niet origineel, want de B20A is nooit officieel met OD geleverd. John, je moet dus even controleren of het juiste tandwieltje in de OD zit. En je hoeft aan het diff. niets te veranderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2003 20:40 #66495 door
Beantwoord door in topic od en versn. bak
Het klopt dat mijn B20A niet origineel met od is uitgeleverd. Vorige eigenaar heeft 'm er onder gezet.Maar allemaal bedankt voor de reakties. Dit maakt de beslissing om de combi aan te schaffen een stuk eenvoudiger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-11-2003 23:09 #66494 door
Beantwoord door in topic od en versn. bak
Na montage van een D-type overdrive onder mijn 122S klopte er niets van de aanwijzing van de teller, 20 % afwijking in de min. Er zat een verkeerd tandwieltje in de bak. Het was echter niet zomaar een tandwiel met 20% minder tandjes, want ik meen dat ik van 16 naar 14 tandjes ging om te corrigeren. dus iets van 12,5 %.Nu wijst de teller exact aan.Een verkeerd tandwieltje kan trouwens snel kapot gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.