hoeveel olie in een m40 bak met od?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-12-2003 22:49 #55180 door
Ik heb onlangs een aangepaste m40 bak met od gereviseerd. Omdat het olie peilpunt lager bij een m40 bak lager zit dan bij een m41 ( die eigenlijk aan een od hoort) kreeg ik het advies om nog een half litertje olie extra toe te voegen als het peilpunt bereikt is. Al met al ging er op deze manier 1,3 liter olie in. Echter in het laatste clubblad staat een artikel over een bak met od waar volgens de schrijver 1,7 liter olie in moet omdat er anders schade aan de od kan ontstaan. Wie weet hoeveel olie er werkelijk in een m40 bak met od moet. En wat voor soort olie. Volgens de revisie beschrijving die ik eens heb gekregen gaat er ander olie in de M40 dan in de m41. Waarom zou dit moeten terwijl het in wezen dezelfde bakken zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-12-2003 01:40 #66823 door
Beantwoord door in topic hoeveel olie in een m40 bak met od?
Eerst de soort olie: in een M41+OD moet volgens Volvo motorolie. Reden: de overdrive heeft motorolie nodig en deelt de olie met de versnellingsbak. <br>Dat gezegd hebbende: Nordrive beveelt tegenwoordig Valvoline DuraBlend 75W90 (dit is EP-olie, geen motorolie) aan voor zowel de M40 als de M41+OD. En ik meen dat er meer mensen op dit forum zijn die tegenwoordig EP-olie in de M41+OD gebruiken. Inzichten veranderen door de tijd heen.<p>De M40 en M41 verschillen maar op enkele punten van elkaar. Maar dat is niet de reden van de andere olie. In toepassingen met tandwielen is EP-olie aan te bevelen want motorolie is niet bestand tegen de hoge druk die de tanden van de tandwielen onderling hebben. Gevolg is dat de viscositeitsadditieven (polymeren) kapotgetrokken worden. In toepassingen met tandwielen wordt dus (waar mogelijk) bij voorkeur EP-olie toegepast. Kan dat niet, dan is een monograde motorolie aan te bevelen, of een multigrade die regelmatig (vaker dan om de 40.000 km) ververst wordt.<p>Volgens Haynes gaat er in de M41+OD 1,6 liter olie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-12-2003 09:11 #66822 door
Beantwoord door in topic hoeveel olie in een m40 bak met od?
Lennard,bedankt. Ik zal er nog 300 ml motorolie bij doen.Klaas Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.