olie achteras

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2003 12:14 #55170 door
olie achteras is gemaakt door
ik ben er nog niet helemaal uit welke olie het meest geschikt is voor verversing van de achteras. uiteraard 80/90, maar 'gewoon'80/90?, EP? of EPX?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2003 17:16 #66857 door
Beantwoord door in topic olie achteras
Kijk naar de kleine lettertjes. Er moet ergens op de verpakking API staan gevolgd door letters en een cijfer. Bij EP-olie (of gear oil) is dat GL-4 of GL-5. Voor de achteras heb je GL-5 nodig vanwege de hypoïde vertanding. <br>Dus: een minerale 80W90 die API GL-5 draagt voldoet, merk en type zijn onbelangrijk. (Marketing-lui willen je anders doen geloven, maar daar trap ik niet in. De goekoopste olie met de juiste viscositeit en API-aanduiding is wat ik gebruik.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2003 23:38 #66856 door
Beantwoord door in topic olie achteras
Daarop aanhakend: ik ben op zoek naar advies over welke punten op de amazon doorgesmeerd en waarvan olie vervangen moet worden in combinatie met wanneer dat moet gebeuren en waarmee. Bestaan daarvan schema's of iets dergelijks? Ik ken het schema voor onderhoud voor de vroegere amazons (uit die chevroletgarage), maar rijd een amazon van het bouwjaar 66-67. Geen smeernippels dus (toch?), maar het lijkt mij wel het vervangen van de olie van motor, bak en assen en wellicht zijn er nog meer punten. Wie leert mij wat bij?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2003 15:15 #66855 door
Beantwoord door in topic olie achteras
Voorafgaande aan hoofdstuk in vind je in Haynes een paar pagina's genaamd "Routine maintenance". Daar vind je alles betreffende onderhoud, dus ook de dingen die met smering te maken hebben.<p>Voor de latere Amazons geldt inderdaad dat de onderdelen die met vet gesmeerd worden "sealed for life" zijn. Controleren of de stofhoezen niet gescheurd zijn voldoet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2003 16:45 #66854 door
Beantwoord door in topic olie achteras
Dat kan beter. De eerste regel moet luiden: Voorafgaande aan hoofdstuk één vindt je in Haynes...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2003 18:48 #66853 door
Beantwoord door in topic olie achteras
Thanx! Eigenlijk best eenvoudig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.