schakelen zonder koppelen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2004 11:14 #55135 door
schakelen zonder koppelen is gemaakt door
Hallo,Ik kan de koppeling van mijn P1800 wegens defect niet meer gebruiken. Ik moet hem nu verplaatsen. Kan er met de Volvo bakken ook geschakeld worden zonder de koppeling te gebruiken? In het verleden heb ik dat wel eens gedaan met een renaultje.(niet permanent natuurlijk maar om naar de garage te brengen Martien)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2004 11:29 #66978 door
Beantwoord door in topic schakelen zonder koppelen
als de auto eenmaal op snelheid is, kan het lukken te schakelen zonder ontkoppelen: gebruik maken van een moment (toerental tov snelheid) dat de tandwielen minimaal belast worden, versnelling dan in vrij en op- of afschakelen zodra op het gehoor het toerental van de motor overeenstemt met de gekozen versnelling. BEGIN ER MAAR NIET AAN. de kans op beschadiging is groot en benodigd starten met de versnelling in z'n '1' levert ook het nodige mechanische conflict op. Waarom zou je niet gewoon even slepen? Is reparatie ter plaatse niet mogelijk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2004 17:22 #66977 door
Beantwoord door in topic schakelen zonder koppelen
starten is een klein rampje dan... als het al lukt. Laat je alsjeblieft slepen. De volvo bevat stevige onderdelen in zijn aandrijf maar dit soort belasting is veel vragen van de mechaniek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2004 23:46 #66976 door
Beantwoord door in topic schakelen zonder koppelen
Vergeet niet dat niet je koppeling niet kunnen gebruiken ook betekent dat je niet zo makkelijk ontkoppelt (lees: deels ontkoppelt), bijvoorbeeld bij remmen en het naderen van een kruising/stoplicht. De auto rijd gewoon door. Dit is dus een extra factor waarmee je tijdens het rijden rekening moet houden. Natuurlijk is dit voor de bravoure rijder geen enkel probleem, maar wanneer er plotseling iets gebeurd waardoor je snel moet handelen en je auto zich (in dit geval) niet gedraagd zoals een standaard wagen, kan het ook mis gaan. Rijden zonder werkende koppeling kan dus best gevaarlijk zijn. (!) Ik sluit mij aan bij de reacties van hiervoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-01-2004 15:19 #66975 door
Beantwoord door in topic schakelen zonder koppelen
Schakelen zonder koppelen? Tuurlijk kan dat, als je eenmaal in beweging bent, maar niet vanuit stilstand. Starten is het probleem niet, de bak kan immers gewoon in de vrij gezet worden. Maar hoe rij je dan weg? No way dat je de bak in de eerste versnelling krijgt èn genoeg toerental hebt om weg te kunnen rijden. Starten <i>in</i> de eerste versnelling zou ik niet doen, dat doe je alleen in een noodgeval (afgeslagen motor op een gevaarlijk punt). Zelfs al ben je eenmaal op weg, je zult onderweg geregeld moeten stoppen (of je moet 'in the middle of nowhere' wonen). Dus: niet doen. Slepen (wat ook niet zonder gevaar is) of liever: op een aanhanger/auto-ambulance vervoeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.