ouderdom banden

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-02-2004 16:41 #67195 door
Beantwoord door in topic ouderdom banden
Voor waterafvoer gelden twee zaken: het luchtgetal van het profiel en de mate waarin de groeven in langsrichting lopen. Het luchtgetal is het percentage lucht (dus groeven) in de afdruk van het bandprofiel. Hoger luchtgetal betekent meer groeven en dus een betere waterafvoer. In het algemeen helpt het dat de groeven in de rijrichting zijn geplaatst. Een hoger luchtgetal heeft als nadeel dat de band met minder rubber contact heeft met de weg: dus wegligging op een droge weg is dan minder (vandaar de toepassing van sliks bij droog weer en geprofileerde banden bij regen).Verder is de 'vorm' van de band nog belangrijk, oftewel het contour van de band. Vroeger waren de banden ronder (diagonaal banden). De moderne radiaal banden hebben een platter contour. Voordelen: betere wegligging, minder slijtage en een stijver loopvlakpakket.Je ziet, de band moet aan vele eigenschappen voldoen, waarvan sommige tegenstrijdig. Dit maakt een band één groot compromis (tenzij je bewust voor een zomer- of winterband kiest).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-02-2004 21:00 #67194 door
Beantwoord door in topic ouderdom banden
nu we toch bezig zijn met een college over banden nog een paar toevoegingen t.a.v. rijeigenschappen van een band in regen: zoals reeds is gezegd zijn groeven in rijrichting belangrijk. Uiteraard is er ook nog afvoer "opzij". De dwarsgroeven moeten een bepaalde hoek met de langsgroeven maken. Kan, vooral bij bredere banden, dermate belangrijk zijn, dat de band een bepaalde rij/draairichting kan hebben. Vooral bij de superslechtweerbanden als winterbanden ("M+S") moet je even op de zijkant kijken of er een draairichting op staat (meestal een pijl).Verder is een smallere band beter in de regen dan een brede; zo blijf je op een brede surfplank beter op 't water drijven dan op een smal plankje. En dat drijven - aquaplaning- willen we juist niet.De rubbersamenstelling (compound) speelt ook nog een rol. Een harde compound slijt minder, maar plakt vooral op een koud wegdek minder. Een regenband heeft een zachtere compound om op een nat (en kouder) wegdek beter te plakken. Maar dan zitten we al redelijk tegen de racerij aan. Ik heb jarenlang de motorracerij begeleid met banden en de keus daar is enorm. Er zijn profielloze banden (slicks) voor droog weer, opgesneden slicks voor iets vochtig wegdek, banden met weinig profiel (intermediates) voor droog en lichte regen en volprofiel regenbanden. Per type band kon je ook nog eens uit een drietal compounds kiezen........Dat doen we met onze "gewone" auto natuurlijk niet. We monteren hoogstens winterbanden voor de skivakantie. Alhoewel, zelf rij ik met mijn werkautootje het hele jaar op winterbanden. De huidige moderne winterbanden zijn stil, en ideaal in de regen. Vroeger sleten ze op droge en warme wegen snel, maar dat gaat tegenwoordig verbazingwekkend goed. Mijn Michelin Alpin winterband maakt nb. 50% meer km's dan de standaard Good Year die af fabriek onder de auto zit! Helaas zijn deze M+S banden niet in de juiste Amazon maten te verkrijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.