ouderdom banden

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-02-2004 15:42 #55061 door
ouderdom banden is gemaakt door
ik heb ooit eens gelezen -weet alleen niet meer waar en kan dit op het forum niet terugvinden- dat op autobanden een bepaalde codering staat door middel waarvan de fabricagedatum van een band vastgesteld kan worden. Wie weet waar en hoe? (Pieter?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-02-2004 20:09 #67204 door
Beantwoord door in topic ouderdom banden
Op elke band staat ergens DOT, gevolgd door een aantal letters/cijfers. Hierachter staat in een soort rechthoek met ronde zijkanten een cijfer. 0040 bijv. betekent dat de band in week 40 van 2000 gemaakt is. Jaren negentig banden worden aangeduid met bijv. >850 voor een band uit week 50 van 1998. Hoe het zit met oudere banden weet ik niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-02-2004 20:16 #67203 door
Beantwoord door in topic ouderdom banden
Op de zijkant van de band nabij de velg staat een code voor de productieweek. Hetzij 3-cijferig (jaren 90), hetzij 4-cijferig (vanaf 2000) met daarachter 0, 1, 2, of 3 puntjes.Voorbeelden:1301.. = week 13+2 (15 dus) van 2001.2502 = week 25 van 2002379... = week 37+3 van het jaar 1999.238. = week 23+1 van 1998.Luc ter BogtVredestein Banden Enschede

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-02-2004 20:44 #67202 door
Beantwoord door in topic ouderdom banden
Fijn om een kenner in huis te hebben, ik kom er zo dus achter dat ik op banden van 7 jaar oud rij, hebben niet gruwelijk veel km`s gehad en hebben nog zat profiel, maar kan dat kwaad? verwering, oxidatie etc....?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-02-2004 23:21 #67201 door
Beantwoord door in topic ouderdom banden
Ach...Ja!! Toen ik nog jonger was en in een bepaald jaar veel gereden heb, 120.000 km in één jaar heb ik één set Michelin Zx versleten; dus dacht ik dat Michelin gewoon een goede slijtvastheid had/heeft. Met een eigen huis en 1 of 2 andere auto's erbij is het aantal Amazonkilometers gedecimeerd en constateerde ik nauwelijks slijtage meer. Prettig. Wat ik toen nog niet wist is dat rubbercompound met de tijd verouderd, dus ongeacht kilometrage, het droogt uit en word harder, daardoor slijtvaster maar minder soepel. Directe consequentie: slechtere natweer eigenschappen en door de droogtescheurtjes een grotere kans op een klapband. De algemeen toelaatbare maximum looptijd van een band is maximaal 5 jaar na fabricage, aankoopdatum zegt dus heel niks.Rij je te weinig met je oude Volvo om dat economisch verantwoord te vinden? Dan moet je meer kilometers maken. Bekijk het anders: elke vermijdbare blikschade is veel duurder dan 4 nieuwe banden. Overigens indien niet per 4 tegelijk: per as vervangen en de beste banden achter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-02-2004 07:57 #67200 door
Beantwoord door in topic ouderdom banden
Da`s fijn nieuws, heb eens goed gekeken en zie inderdaad (zeer) kleine barstjes in het rubber. Ga ze dit voorjaar maar eens vervangen dan, enig advies welk merk qua prijs/kwaliteit aan te raden is? gewone velgen Ama.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-02-2004 09:49 #67199 door
Beantwoord door in topic ouderdom banden
zie voorgaande recente discussie over banden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-02-2004 09:58 #67198 door
Beantwoord door in topic ouderdom banden
inderdaad, meestal vind je bij de hiel van de band (bij de velgrand)het zg DOT-nummer (Department Of Transport meen ik me te herinneren); aan het eind van dat nummer vind je een ovaal vlakje met 3 of 4 cijfers; bij 3 cijfers gaat het om een band van voor 2000, bv 458: week 45 van '98; 4 cijfers is van na 2000, bv 4502: week 45 van 2002. Puntjes achter die cijfers, zoals die bij Vredestein nog extra weken aangeven, kom je niet bij alle merken tegen. Maakt ook niet uit, een paar weken meer of minder. Wanneer is een band te oud? Moeilijk te zeggen, ligt aan de omstandigheden waarin in band oud is geworden. Een band die altijd droog in de zon heeft gestaan is sneller verouderd dan een band die in een donkere, koele, vochtige omgeving heeft gestaan. In je wijnkelder opbergen dus! Kunnen na 5 jaar versleten zijn, maar kan ook veel langer duren. Kleine droogtescheurtjes zegt nog niets over de stevigheid van de band. De stevigheid van een band wordt vnl bepaald door het karkas en de gordel onder het loopvlak. Het rubber dient er alleen voor om de zaak bij elkaar te houden en te beschermen en de lucht binnen te houden. Het karkas bestaat bij een radiaalband uit draadjes die naast elkaar van hiel tot hiel dwars onder het loopvlak door lopen. Tussen karkas en loopvlak zit een platte gordel. Zolang karkas en gordel onbeschadigd zijn is er nog niet veel aan de hand. Kan je echter niet zien. Als de buitenkant van de band ondiepe scheurtjes vertoont is er nog geen enkele reden tot paniek. Ook de APK zegt dat alleen als het karkas zichtbaar is de band afgekeurd wordt; terecht. Ook als er uitstulpingen op de band zitten moet je vervangen. Als er een spijker in de band zit die geen schade heeft toegebracht aan het karkas, kan je dat ook gerust veilig repareren, als de zaak maar weer luchtdicht is.Welke band het beste is? dat wordt meestal een oeverloze discussie; een beetje bekende merkband is niet meer slecht. Belangrijker is dat je de juiste maat neemt, afhankelijk wellicht van het gebruik van de auto. Verder is het vooral zaak de goede spanning aan te houden en af en toe de wielen uit te lijnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-02-2004 20:27 #67197 door
Beantwoord door in topic ouderdom banden
Van 7 jaar schrik ik niet echt. De zeer fijne scheurtjes die je vaak aantreft in de groefbodem van het loopvlak en vooral in het schoudergebied (overgang loopvlak - zijkant) worden veroorzaakt door veroudering van rubber onder invloed van UV en ozon. Voor de chemici onder ons: de polymeren in autobanden zijn onverzadigd en worden gevulcaniseerd met zwavel. Een groot deel van de dubbele bindingen doet niet mee met de vulkanisatie en moet afgeschermd worden voor de inwerking van ozon; ozon breekt anders de rubberketens af en daarmee worden scheurtjes geinitieerd. Het afschermen doet men door het toevoegen van anti-verouderingsmiddelen. Dit is de reden dat banden aan de buitenkant na verloop van tijd bruinkleuren. Dit is het anti-verouderingsmiddel dat aan de buitenkant zijn werk moet doen. Scheurtes, ontstaan door ozon ('uitdroging'), kunnen gevaarlijk worden als door de scheurtjes lucht en vocht de koordmaterialen in de band kunnen bereiken en de hechting tussen deze versterkingsmaterialen en rubber verstoren. Er treden dan mogelijk separaties tussen de verschillende bandlagen op. Maar: voor een klapband moet de band wel flink uitgedroogd zijn! Maar: vertrouw je het niet, neem dan het besluit om ze te vervangen. Zeker in het geval van caravans wil het wel eens voorkomen (oude banden, gestald met te weinig spanning en daardoor hoge rekken in de band). Daar geldt zeker: voor een geringe investering die 2 nieuwe bandjes kosten, laat je je vakantie niet verpesten.Wat betreft verlies aan bandperformance bij veroudering het volgende. De remweg op een nat wegdek is afhankelijk van o.a. de hardheid van het loopvlakmengsel. Bij veroudering (compound wordt harder) zal de remweg licht toenemen. Maar: banden slijten ook en de m.i. meest belangrijke eigenschap van een band, namelijk waterafvoer/aquaplaning is nagenoeg geheel afhankelijk van het profiel. Het ondieper het profiel hoe slechter de waterafvoer en hoe groter dus de kans op drijven. Een versleten profiel heeft ook overigens voordelen: stiller, lagere rolweerstand (benzine) en een wat strakkere wegligging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2004 21:06 #67196 door
Beantwoord door in topic ouderdom banden
Aangezien we hier zelfs twee bandenspecialisten op dit forum hebben: een vraag over profiel.<br>Luc, je zegt dat profiel het belangrijkst is vanwege de waterafvoer.<p>Hoe belangrijk is eigenlijk de vorm die het profiel heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.