inderdaad, meestal vind je bij de hiel van de band (bij de velgrand)het zg DOT-nummer (Department Of Transport meen ik me te herinneren); aan het eind van dat nummer vind je een ovaal vlakje met 3 of 4 cijfers; bij 3 cijfers gaat het om een band van voor 2000, bv 458: week 45 van '98; 4 cijfers is van na 2000, bv 4502: week 45 van 2002. Puntjes achter die cijfers, zoals die bij Vredestein nog extra weken aangeven, kom je niet bij alle merken tegen. Maakt ook niet uit, een paar weken meer of minder. Wanneer is een band te oud? Moeilijk te zeggen, ligt aan de omstandigheden waarin in band oud is geworden. Een band die altijd droog in de zon heeft gestaan is sneller verouderd dan een band die in een donkere, koele, vochtige omgeving heeft gestaan. In je wijnkelder opbergen dus! Kunnen na 5 jaar versleten zijn, maar kan ook veel langer duren. Kleine droogtescheurtjes zegt nog niets over de stevigheid van de band. De stevigheid van een band wordt vnl bepaald door het karkas en de gordel onder het loopvlak. Het rubber dient er alleen voor om de zaak bij elkaar te houden en te beschermen en de lucht binnen te houden. Het karkas bestaat bij een radiaalband uit draadjes die naast elkaar van hiel tot hiel dwars onder het loopvlak door lopen. Tussen karkas en loopvlak zit een platte gordel. Zolang karkas en gordel onbeschadigd zijn is er nog niet veel aan de hand. Kan je echter niet zien. Als de buitenkant van de band ondiepe scheurtjes vertoont is er nog geen enkele reden tot paniek. Ook de APK zegt dat alleen als het karkas zichtbaar is de band afgekeurd wordt; terecht. Ook als er uitstulpingen op de band zitten moet je vervangen. Als er een spijker in de band zit die geen schade heeft toegebracht aan het karkas, kan je dat ook gerust veilig repareren, als de zaak maar weer luchtdicht is.Welke band het beste is? dat wordt meestal een oeverloze discussie; een beetje bekende merkband is niet meer slecht. Belangrijker is dat je de juiste maat neemt, afhankelijk wellicht van het gebruik van de auto. Verder is het vooral zaak de goede spanning aan te houden en af en toe de wielen uit te lijnen.