banden spanning

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-02-2004 15:32 #55027 door
banden spanning is gemaakt door
halo,ik heb een volvo amazon 121 uit 1969 maar ik weet niet precies wat de bandenspanning moet zijn. ik heb bredere banden dan normaal erop liggen maar dat maakt voor de spanning niets uit geloof ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-02-2004 18:03 #67330 door
Beantwoord door in topic banden spanning
probeer eens of je 2,3 kg voor en achter prettig vind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-02-2004 20:17 #67329 door
Beantwoord door in topic banden spanning

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-02-2004 20:32 #67328 door
Beantwoord door in topic banden spanning
Wat die "moet" zijn? Mee experimenteren.<p>Ik heb wel de af-fabriek maat banden (165R15), maar ik houd me niet aan de door Volvo voorgeschreven druk van 1,8 en 2,2 bar voor resp. de voor- en de achterbanden (instructieboekje B20-Amazon, waarden voor de 165SR15 radiaalbanden). Modern rubber kan harder opgepompt worden, en dat komt ten goede van het weggedrag, de slijtage en het brandstofverbruik. Ik houd de voorbanden op 2,1 - 2,2 bar en de achterbanden op 2,3 - 2,4 bar. Op advies van onze voormalig banden-R&D'er (Pieter) houd ik tegenwoordig altijd een 0,2 bar hogere druk op de achterbanden aan. Komt het weggedrag ten goede.<p>Met jouw banden zou ik beginnen met rond de 2,0 bar voor en 2,2 bar achter en daar wat rondom uitproberen tot je het beste resultaat behaalt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-02-2004 23:01 #67327 door
Beantwoord door in topic banden spanning
Ik ben aan het expirimenteren geweest met 195/65 banden en zit op dit moment op 2,4 voor en achter. De auto is superstabiel rechtuit, behalve op spoorvorming, maar dat zal wel zo blijven met de brede banden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-02-2004 08:20 #67326 door
Beantwoord door in topic banden spanning
Mijn amazon combi (op 165R15) pomp ik lekker hard op; 2,6 voor en 2,9 achter.<br>En het kan nog veel harder, maar dan gaat het echt ten koste van het comfort (vering/demping van de banden).<br>In het algemeen geldt -ook voor moderne auto's- dat je het beste de maximale bandenspanning die voor de auto is voorgeschreven kan aanhouden (bij volle belading). En daar kun je dan zelfs nog wat boven gaan zitten.<br>Zolang je niet boven de 6 bar komt (maar dat stuitert zo) kan er trouwens niets met je band gebeuren, en je moet er nog heel wat barretjes bij in stoppen om hem te laten ploffen.<br>Groet,<br><i>Marko</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-02-2004 12:34 #67325 door
Beantwoord door in topic banden spanning
Pomp de banden (standaard originele maat) van mijn 544 nog harder, zo 3.2 tot 3.5. Rijdt subliem, merk dat met zachtere spanning de auto minder spoort, minder strak stuurt en meer last heeft van oneffenheden. Lijkt dat het per auto enorm kan verschillen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-02-2004 15:11 #67324 door
Beantwoord door in topic banden spanning
even inhaken op Lennard zijn verhaal over orginele bandenmaat 165/15.Ik heb zelf die maat onder mijn 145 van het merk firestone en als ik ze op de waarden oppomp die jij opgeeft blijven ik wangen aan de zijkant van de band houden.Moet toch minimaal 2.8 in willen ze een beetje lekker onder de auto staan.Dir is weer tegenstrijdig aan een eerder bericht dat op het forum heeft gestaan over wegligging etc en dat er rond de 2 atm in moest.Kortom wat is nu wijsheid denk dat dit item nog vaak de revue zal passeren.groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-02-2004 18:08 #67323 door
Beantwoord door in topic banden spanning
De wangen zijn het gevolg van de eigenlijk wat smalle 4J velg. Maar ik vind dat banden onder een klassieker best wangen mogen hebben omdat dat m.i. goed past bij zo'n oude auto. Meer dan 2,2 bar voor en 2,4 achter ga ik niet doen, dat vind ik bijzonder oncomfortabel. En met deze druk kun je hard zat door de bocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-02-2004 00:51 #67322 door
Beantwoord door in topic banden spanning
Ook ik rijd rond met 4J velgen en firestone banden en vond dat de wangen relatief duidelijk naar buiten komen. Mijn oom had er zelfs een opmerking over. Vandaag daarom maar eens de spanning gecontroleerd bij een tankstation met luchtpomp. Bleek dat er nog best wat lucht bij kon. Mijn streven voor de banden was 2.2 bar voor en 2.4 bar achter, zo had ik de banden in de zomer toegerust. Met deze winterkou moest ik echter de banden nog behoorlijk wat extra lucht toedienen. Check daarom zowel zomers als winters de spanning.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.