uitwisselbaarheid velgen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2004 19:48 #54978 door
uitwisselbaarheid velgen is gemaakt door
Welke velgen van latere volvo modellen passen ook op de amazon? Alle? Ik weet dat (in iedergeval sommige) 240 velgen passen.Wie weet raad?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2004 20:06 #67532 door
Beantwoord door in topic uitwisselbaarheid velgen
Hoi bener past verder niets onder een Amazon. Alleen een set Wolfrace wielen past wel, maar 240 turbo velgen ofzo niet.Dat heb je gezien bij mijn vaders Combi; daar hebben we alle ophangingen van een P1800 en 240 ondergezet om de 240 Turbo wielen onder te zetten. Gaat niet zo makkelijk als bij een 140....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2004 23:20 #67531 door
Beantwoord door in topic uitwisselbaarheid velgen
Vroegere en latere Volvo's hebben een verschillende diameter van de wielbouten (steek). Het omslagpunt ligt globaal bij de invoering van de brandstof inspuiting, dwz ± 1970. Vroege 140 en 160 hebben nog velgen die op de Amazon passen, latere niet meer. Bij de P1800 ligt het omslagpunt bij de E(S).Dit houdt ook in, dat velgen van bv 700/900 series gewoon passen op de latere 140's en 1800's , maar dat is geen antwoord op jouw vraag. Velgen die passen op pre 1962 USA Fords schijnen ook te passen op de oudere Volvo's. Wie kan het exacter onderbouwen? De diverse steken of steeks hebben vast wel een technische benaming en aan de hand daarvan kan je vast wel naar een velgenboer om het design wat jij leuk vindt in die steek te laten uitvoeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-03-2004 08:32 #67530 door
Beantwoord door in topic uitwisselbaarheid velgen
Siang, bij deze wilde ik even een verbetering aanbrengen in jouw verhaal. De 140/160 heeft altijd dezelfde steek gehad. Deze is gelijk aan de 240, 740 en 940 steek. Het lijkt alsof de velgen van de Amazon en 140 hetzelfde zijn, maar het verschil zit in de steek (niet met het oog waar te nemen). De vroege P1800's hebben dezelfde steek als de Amazon, maar de injectie types (E en ES) hebben weer dezelfde steek gekregen als de 140. Daarbij hebben de injecties ook schijven achter, ipv. trommels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-03-2004 11:30 #67529 door
Beantwoord door in topic uitwisselbaarheid velgen
De technische benaming zou ik houden op steek 114.3*5 , ET-waarde van tussen de 0 en de 30 (niet minder ivm bumpsteer) en een breedte van tussen de 5 en 7J ongeveer. In deze maten zijn een hoop velgen te krijgen, eventueel is er alijd nog een adapter of een spacer toe te passen, wat ik niet aan zou raden. Ik heb wel andere afmetingen gezien, maar voor de beste wegligging en niet te veel belasting op je ophanging en sturing zou ik de waarden van de velgen tussen bovengenoemde houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-03-2004 12:05 #67528 door
Beantwoord door in topic uitwisselbaarheid velgen
"steek 114.3*5" is dat de diameter van de denkbeeldige cirkel door de wielbouten, en het aantal bouten?"ET-waarde tussen 0 en de 30" en "bumpsteer" Wat zijn die twee? geen idee namelijk...Zullen er ook 16" velgen zijn met die maten?Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-03-2004 23:21 #67527 door
Beantwoord door in topic uitwisselbaarheid velgen
Klinkt voor mij ook als jibberitsch....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-03-2004 22:11 #67526 door
Beantwoord door in topic uitwisselbaarheid velgen
Ik heb zelf even rond gekeken en vond een plaatje met termen en uitleg op: volvoadventures.com/wheels/wheel.htmlDaar zijn de termen ed terug te vinden, behalve bumpsteer, maar dat is naar mijn idee het verschijnsel dat je wiel slaat of draait als je bijvoorbeeld tegen een stoep oid op rijdt. Zo moeilijk blijkt het dus toch allemaal niet.groeten Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-03-2004 11:19 #67525 door
Beantwoord door in topic uitwisselbaarheid velgen
Sorry voor de late reactie, heb het druk gehad. Maar dat plaatje dat Ben liet zien wilde ik ook al tonen. Dan blijft de term bumpsteer nog over....Wanneer je een verlaagde pauperauto met veel te brede banden, zo'n 'getunede'golf type II bijvoorbeeld ziet rijden, dan zie je dat de auto op een vrijwel vlakke weg aan het hobbelen slaat. Hierbij gaan de voorwielen een beetje een eigen slingerbaantje volgen. De wegligging van je auto is dan volkomen waardeloos: elk steentje in de weg voel je en elke lange bocht bestaat dan uit een reeks kleine bochtjes, maargoed, je auto ziet er dan natuurlijk wel 'blits'uit. Als Amazonrijder moet je uitkijken dat je voorwielen niet te ver uit het spoor gaan staan, dus kies een juiste offset en een niet te brede velg. 16'op een Amazon is met een wat plattere band zo mogelijk. Het meest extreme wat ik gezien heb is een Amazon op 19' velgen. Wat een belabberde acceleratie moet dat ding hebben...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.