p1800 1e en 2e versn. weg

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-03-2004 18:16 #54896 door
p1800 1e en 2e versn. weg is gemaakt door
Net voor een stoplicht kon ik de 1e en 2e versnelling niet meer inschakelen; alleen 3 en 4 werkten nog. Ook achteruit was ''zoek''. Heeft iemand hier ervaring mee of moet ik meteen de bak eruit halen?Bedankt vast Rolf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-03-2004 20:07 #67850 door
Beantwoord door in topic p1800 1e en 2e versn. weg
Is de grote ringmoer van het gewricht onder de pookhoes niet los?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-03-2004 20:29 #67849 door
Beantwoord door in topic p1800 1e en 2e versn. weg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-03-2004 22:47 #67848 door
Beantwoord door in topic p1800 1e en 2e versn. weg
De 1e en 2e versnelling en de achteruit maken allemaal gebruik van de "engaging sleeve and reverse gear wheel" (zie blz 101 van Haynes "120 & 130 Series Plus 1800 Sports", onderdeel 41).<p>Dit is dus een engaging sleeve èn een tandwiel ineen. De tandbaan op de buitenkant van de sleeve is voor de achteruit (de engaging sleeve van de derde en vierde versnelling heeft deze tandbaan dus niet).<p>Deze sleeves worden bediend door de selector forks die op de staven bovenin de bak zitten. Als de genoemde sleeve om de één of andere reden niet meer door de pook bediend wordt kun je dus alleen de 3 en de 4 selecteren (wat je dus al gemerkt hebt).<p>Naar de oorzaak moet ik gissen. Zorg er dus voor dat je zeker weet dat de bediening buiten de bak OK is, in de bak kijken is n.l. heel wat werk want daarvoor moet je hem eerst onder de auto uit halen.<p>Als alles OK is, dan zit er niets anders op dan controleren of de selector fork nog wel op zijn staaf geborgd is. En elk van de vorken is maar met één schroef op zijn staaf geborgd!<p>Excuses voor de Engelse terminologie, van de versnellingsbak ken ik de meeste NLse n.l. niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-03-2004 12:25 #67847 door
Beantwoord door in topic p1800 1e en 2e versn. weg
symptoom van een verrot eindlager waardoor de schakelmof niet meer pakt. Vermoedelijk heeft je bak zijn beste tijd gehad en heeft ie nieuwe lagers nodig. Dan moet ie eronderuit, ik heb eventueel wel een kant en klare sleutelbeschrijving hoe een bak uit elkaar te pulken en weer in elkaar te zetten.<BR>groet,<BR>Jasper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2004 13:16 #67846 door
Beantwoord door in topic p1800 1e en 2e versn. weg
Ik ben net klaar met de "reparatie". Na verwijdering van detunnelbak en de rubberen manchet kon ik op de pook kijken. De pook zit vastmet een plaat (uiteraard met gat voor de pook) met vier bouten. Aan delinkse kant zit met twee bouten (de twee linkse van de vier van de plaat)een plaatje met een opstaande rand. Deze is om te voorkomen dat je zomaar inde achteruit kunt schakelen. Want bij het optrekken van de versnellingspookwip je de de pook eigenlijk over dat randje in zijn achteruit. Als ik datplaatje eruit haalde kon ik moeiteloos weer in alle versnellingen +achteruit schakelen. Volgens mij zit er dus binnenin op die vorken speling.Om nu te voorkomen dat ik de hele bak eruit moet halen (dat kan later altijdnog als het moet) heb ik dat plaatje met die opstaande rand(achteruitbeveiliging eigenlijk) wat afgevijld zodat 1 en 2 + achteruit weerbereikbaar was.Ik geef toe - dit zal wel beunhaaswerk zijn - maar voorlopig werkt het. Alser zich later weer schakelproblemen voordoen kan ik altijd nog de bak openmaken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.