dure overdrives

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2004 21:20 #54858 door
dure overdrives is gemaakt door
HalloIk ben al een tijdje op zoek naar een m41 bak met overdrive.Maar ik snap niet waarom die dingen zo duur moeten zijn, ik erger me er dan ook wel een beetje aan.Een m40 bak kom je regelmatig tegen voor ongv 40 euro, maar m41 bakken vanaf 400 euro, en dan is het nog maar afwachten of die goed is.Dat ze duurder zijn oke, en ze mogen voor mij ook nog wel 250 euro kosten, maar 400 of meer vindt ik geldklopperij.Wat maakt dat die dingen zo duur zijn kan iemand het mij uitleggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2004 21:44 #67981 door
Beantwoord door in topic dure overdrives
Tsja Andre, dat heet nou "marktmechanisme", de kopers bepalen in feite de prijs. Als alle kopers nou zouden weigeren dergelijke prijzen te betalen, zakt de prijs vanzelf, maar dat is theorie. Dat marktmechanisme zorgt er ook voor dat schaarse artikelen duurder zijn/worden. Kijk maar naar de prijs van 5,5 inch Amazon wielen. Maar wees eerlijk: als jij je auto verkoopt, dan doe je dat toch ook aan de hoogst biedende? Maar wat is duur? in ieder geval een relatief begrip dat iedereen weer anders interpreteert. Als ik kijk naar wat ik betaal voor de onderdelen van mijn oude Amerikaan en iets minder oude Lancia, dan vind ik de Volvo onderdelen over het algemeen spotgoedkoop; de complete auto's ook. 'T is maar wat je gewend bent....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2004 22:56 #67980 door
Beantwoord door in topic dure overdrives
Probeer zelf eens in te schatten wat de verhouding zou kunnen zijn van ooit geproduceerde M40 en M41 versnellingsbakken.Hoeveel mensen kochten in de jaren 60 een 5e versnelling en hadden daarvoor 10% extra voor over gerekend op de totale nieuwwaarde van de auto? De Opels en Fordjes uit die tijd hadden vaak nog een driebak! Mijn voorzichtige gok ligt op 5% M41, en dat is inclusief de P1800. Bovendien zijn vele overcomplete M40's tenslotte vervangen door M41.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-04-2004 08:16 #67979 door
Beantwoord door in topic dure overdrives
Het is wat Siang zegt: er zijn er in tegenstelling tot de M40's gewoon weinig. En zeg nou zelf: 1000 ouderwetse florijnen voor zoveel extra rijgenot (want dat vind ik het), is dast nou te veel geld? Ik zie het als een hele goede investering die zich iedere keer weer terugbetaald als je een stukje gaat rijden (op de snelweg).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-04-2004 12:42 #67978 door
Beantwoord door in topic dure overdrives
Onder mijn 142 S zit een M40 bak (typeplaatje) met een lang uitgaande as voor de J type overdrive. Als je een M40 bak kan kopen en een losse lange uitgaande as ben je wellicht voordeliger uit. Mechanische moet dat geen probleem zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-04-2004 14:22 #67977 door
Beantwoord door in topic dure overdrives
Kijk hier eens. Er staat tevens op deze site een verwijzing naar de site van Jim Hekker. www.hukebasart.nl/koppelingshuizen.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-04-2004 17:14 #67976 door
Beantwoord door in topic dure overdrives
Vraag en aanbod. Grote vraag i.c.m. weinig aanbod = hoge prijs. Take it or leave it.<p>En heb je een OD nou echt nodig? Ik rij elke dag over de snelweg met m'n M40, en ik mis hem helemaal niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-04-2004 19:31 #67975 door
Beantwoord door in topic dure overdrives
<p> Op elke regel is een uitzondering. De meeste automobilisten willen op de snelweg minimaal met de stroom mee kunnen, liefst ook met een auto uit de jaren 60/70. Met een M40 betekent dat kruisen op minstens 4000 rpm. Best wel mogelijk, maar als dezelfde snelheid ook met ca 3400 rpm gereden kan worden, zal menigeen dat prefereren vanwege het comfortverhogend effect en beperking van brandstofverbruik en motorslijtage. Eigenlijk behoeft dat geen betoog. <BR>Overigens denk ik erover mijn M41 (door mij nooit gebruikt) aan te bieden, omdat ik vroeg of laat een viertrapsautomaat in mijn PV444 wil hebben. Ik weet niet wat ik ervoor ga vragen, maar het wordt ongetwijfeld een bedrag dat Andre niet aan zal staan. Ik weet nog goed wat ik ervoor heb betaald, maar dat willen jullie niet weten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-04-2004 21:19 #67974 door
Beantwoord door in topic dure overdrives
4.200 tpm bij 120 km/u heb ik ooit uitgerekend. Dat is maar zo'n 700 tpm meer dan een moderne 1.6 doet in z'n 5, die rijden n.l. zo rond de 3.500 tpm bij 120.<p>Eigenlijk kun je alleen nog spreken over comfortverhogend effect. De prijs van een goede M41+OD is inmiddels zo hoog dat je die toch niet meer kunt terugverdienen. Bovendien introduceer je weer een extra variabele in de vergelijking. <p>Smaken verschillen, ik kan me goed voorstellen dat er een heleboel mensen zijn die graag een overdrive willen. Uiteraard levert dat extra comfort, maar da's niet waar ik een klassieke Volvo voor gekocht heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-04-2004 10:27 #67973 door
Beantwoord door in topic dure overdrives
Op mijn Duet heb ik een as met een andere overbrengverhouding gebruikt. Dit resulteerde in circa 10% minder toeren. Zeker als de achter as vervangen/ gereviseerd dient te worden is dat te overwegen. Er schijnen een groot aantal overbrengverhoudingen te zijn. Zeker voor de station modellen heeft dit effect omdat deze van de fabriek uit een lagere overbrengverhouding meekregen. Qua trekkracht heb ik nauwelijks verschil gemerkt. Bovendien lijkt mij de overdrive een redelijk veel onderhoud vereisend apparaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.