overdrive en caravan

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-05-2004 11:41 #54731 door
overdrive en caravan is gemaakt door
sinds plaatsing van een radiator met extra koelcapaciteit, is er van warmlopen van onze B20a geen sprake meer. Ik vraag mij af in hoeverre, uiteraard op een vlakke weg, het gebruik van de o-drive (type J) met een caravan van plm. 800 kg., (technisch) mogelijk is of vormt dit een te zware belasting voor motor en aandrijving?Ervaringen en advies welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-05-2004 12:58 #68500 door
Beantwoord door in topic overdrive en caravan
Voor de J-type zeer zeker niet. Die werden gebruikt op allerlei auto's tot zelfs meer dan 200 pk...Wel zou ik zeggen dat het warmlopen van de motor direct gelinkt zal zijn aan het gebruik van de OD. Als de motor zwaar moet trekken (bv met caravan), laat hem dan ook meer toeren maken, dus ga terug naar z'n 4. Een grotere radiateur zal de problemen wellicht oplossen maar de oorzaak niet.Groeten Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-05-2004 18:30 #68499 door
Beantwoord door in topic overdrive en caravan
Als ik een OD had zou ik hem beschouwen als een 5e versnelling en ook zodanig gebruiken: trekt hij het niet, dan terug naar de 4.<br>Maar de max. snelheid die je met een caravan mag rijden (80 km/u, weet je nog?) is m.i. erg laag voor gebruik van de OD, zeker met zo'n last erachter. Je moet je ook bedenken dat een te grote versnelling tot een hoger brandstofverbruik kan leiden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-05-2004 18:30 #68498 door
Beantwoord door in topic overdrive en caravan
Ik ben laatst met een 145 met een B20A motor op gas, met een o.d.en vier personen met bagage en met een caravan op weg geweest. Caravan -een oude Mostard-weegt plm. 450Kg. meen ik. Op de vlakke Nederlandse wegen zat ik inderdaad toch regelmatig de o.d. in- en uit te schakelen. Als ondergrens hield ik ongeveer 2500 rpm. aan, niet eens omdat ik wat aan de motor voelde maar meer gevoelsmatig. Vooral bij accelereren is het uitschakelen van de o.d. noodzakelijk voor behoud van je o.d. en om binnen het uur wat snelheid te winnen :-)! Eenmaal in beweging telt niet zozeer de massa als wel de luchtweerstand als remmende factor. Zorg voor voldoende toeren, zoals eerder correct is opgemerkt, voor een goede koeling van zowel motor als bak/o.d.harry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-05-2004 00:09 #68497 door
Beantwoord door in topic overdrive en caravan
Als algemene vuistregel mag je - een ieder - nemen dat elke motor het meest efficient presteert op het toerntal waarbij het maximum koppel vrijkomt. In de combinatie B20A met J-type overdrive kan het dus best zijn dat vanwege het hoge koppel bij relatief laag toerental de od best bruikbaak zou kunnen zijn. 3000 tpm in IV komt overeen met ± 85 kmh, toerenval met od is 1000, dus zou je bij 80 kmh ongeveer 2000 toeren draaien, lijkt me vrij laag, want dat zou een topsnelheid geven van veel meer dan 180 kmh. Ik maak ergens een rekenfout, wellicht in het toerenval. Hoe dan ook, als je teveel gas moet geven om redelijk te versnellen, zit je in een te laag verzet en moet je terugschakelen om overbelasting te voorkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2004 20:00 #68496 door
Beantwoord door in topic overdrive en caravan
Je maakt inderdaad een kleine rekenfout. De M41 en M46 overdrives (D en J-types) hebben een reductieration van 1:0,79 , de 5-bakken uit de 240 zijn 1:0,81. <br> 3000 tpm zal met OD dus 2370 tpm zijn. (met 5-bak 2430).<br>Maar toch. Het maximum koppel van de B20A schijnt bij 2300 toeren te liggen. In principe is de motor dan inderdaad het krachtigst en meest efficient, maar toch zegt mijn gevoel dat je met dat toerental nooit lang moet trekken. <br> Door het gebrek aan toeren wordt de temperatuur die vrijkomt bij de verbranding veel minder snel afgevoerd en wordt het blok dus (veel) heter. Even terug naar de vier dus (ook beter voor de aandrijflijn, aangezien dit in 4 een doorgaande as is.<br>Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.