bewegende bak

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-05-2004 08:19 #54729 door
bewegende bak is gemaakt door
<p>In mijn PV444 is een B20F plus een M40 ingebouwd. Het bedieningsmechanisme van de koppeling (de diverse stangetjes) van de B4B moest daartoe worden vervangen door (nieuwe) 544-onderdelen, die allemaal net even anders waren. Ofschoon het nu allemaal wel werkt, doet het vreemde verschijnsel zich voor dat als de koppeling wordt ingetrapt, de bak zo&#8217;n halve cenitimeter opzij beweegt. Ik kan mij niet voorstellen dat dat normaal is, maar weet ook niet hoe het te verhelpen. Voor de ophanging van motor en bak is uitsluitend van nieuwe rubbers gebruik gemaakt. Wie weet raad?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-05-2004 10:43 #68515 door
Beantwoord door in topic bewegende bak
Hee Gert hoe zit het met je automaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-05-2004 11:47 #68514 door
Beantwoord door in topic bewegende bak
<p>Eric, de AW71 moet nog even wachten, maar ligt al wel klaar. Ik heb eerst gekozen voor een tijdelijke oplossing die gemakkelijker, goedkoper en sneller is: Een M40 bak. Als het resultaat voldoende enthousiasme bij mij oplevert, gaat in een later stadium Het Grote Snijwerk alsnog plaatsvinden om die automaat erin te krijgen.Dat moet ik echter uitbesteden en gaat dus een hoop geld kosten, terwijl de overige modificaties tot dusver al een vermogen hebben gekost. Je begrijpt dus dat ik het eerst maar eens op deze manier probeer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-05-2004 11:51 #68513 door
Beantwoord door in topic bewegende bak
Het is redelijk normaal dat je hele motor een korte slag van een paar graden geeft bij ontkoppelen en koppelen, is niks mis mee, daarom hangt ie in rubbers.<BR>Kijk maar eens onder de kap als iemand anders de koppeling kort en abrupt laat opkomen terwijl de handrem nog aanstaat (zonder afslaan) Dat schudt behoorlijk..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-05-2004 12:47 #68512 door
Beantwoord door in topic bewegende bak
<p>Hm, ik heb nog nooit in een auto gezeten waarvan de versnellingspook een stuk opzij bewoog alleen ten gevolge van het intrappen van de koppeling. Bij andere klassiekers die ik heb, doet zich dit verschijnsel evenmin voor. Komt wellicht van het systeem van ophanging?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-05-2004 15:32 #68511 door
Beantwoord door in topic bewegende bak
Als alle rubbers nieuw zijn is het enige wat ik kan bedenken dat die nieuwe rubbers wat te zacht zullen zijn. Overigens is bij mijn ama het wel zo dat mijn pook heel ietsje wegslaat bij ontkoppelen en koppelen, heeft ie altijd gedaan. Mijn motorsteunen zijn alledrie vervangen door originele volvorubbers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-05-2004 19:27 #68510 door
Beantwoord door in topic bewegende bak
Op zich is een kleine reactie niet zo vreemd. Bij het op laten komen van de koppeling moet een stilstaande massa (koppelingsplaat en ingaande as van de bak) op gang komen, en dat gaat niet zonder slag of stoot (massatraagheid). <br>Ook als je stilstaand de motor plots flink op toeren laat komen voel je de hele auto een klein beetje om zijn lengteas draaien!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-05-2004 16:06 #68509 door
Beantwoord door in topic bewegende bak
Doen mijn landrovers ook, bij mijn volvo heb ik er niet opgelet maar het kan zijn dat ik er niet op let en het daarom niet opvalt. Gert ben jij degene die er in K&T over schrijft in waar gebeurdFred (die daar ook voor schrijft)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-05-2004 18:16 #68508 door
Beantwoord door in topic bewegende bak
<p><i> ben jij degene die er in K&T over schrijft in waar gebeurd </i>Ja.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-05-2004 10:30 #68507 door
Beantwoord door in topic bewegende bak
Gert, Bij een B20 motor wordt de kracht op de koppelingshefboom afgezet tegen het koppelingshuis. In jou geval gebruik je de techniek van de 544 waarbij de kracht van de koppelingshefboom voor een deel wordt opgevangen door het chassis, waardoor de motor zich enigsinds verplaatst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.