koppeling?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-05-2004 21:20 #54698 door
koppeling? is gemaakt door
Bij vertrek vanuit stilstand (P1800s 1965) hoor en voel ik soms een geklop achteraan, denkelijk afhankelijk van hoe snel ik het koppelingspedaal laat opkomen. Herkent iemand dit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-05-2004 23:31 #68662 door
Beantwoord door in topic koppeling?
wellicht speling ergens bij de achteras? reactiearmen oid? Kruiskoppeling cardanas? Laat een garage op de brug even kijken, succes en laat het ons weten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-05-2004 09:53 #68661 door
Beantwoord door in topic koppeling?
Kan vanalles zijn.<br>Ik heb een keer een reactiearm gehad die op zijn bus verschoven was. Elke keer dat je de koppeling intrapte klopte die arm even tegen de zijkant van zijn ophangpunt.<br>Maar het kan ook speling in het differentieel zijn. Dat heb ik ook. Ik kan de cardan een stukje heen en weerdraaien zonder dat je weerstand voelt. Als je onvoorzichtig koppelt of een lage versnelling snelheid plots het gas intrapt en loslaat dan hoor je dat kloppen ook. Dat is overigens niet zo'n probleem, ik rij er al bijna 55.000 km mee en lijf dat doen totdat de as helemaal naar z'n grootje is (hij jankt n.l. ook behoorlijk, dus er zal toch wel ooit eens een andere komen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-05-2004 22:12 #68660 door
Beantwoord door in topic koppeling?
Hoi, ik heb hetzelfde probleem vorige week opgelost, het bleken de kruiskoppelingen te zijn. Er zat echt een minieme speling op maar toch voldoende om te bonken/schokken bij het optrekken. Eerder had ik al de versnellingsbak beter in lijn gebracht met de cardanas, die zat op een paar vulringen op het achterste rubber omdat de bak steeds op de steun klapte. Uiteindelijk bleek dat de voorste rubbers te ver naar voren zaten in hun steun waardoor het achterste rubber te ver door moest buigen. Dat lost ook een deel van het probleem op. Na het vervangen van de kruiskoppelingen kun je waarschijnlijk ook soepeler schakelen (bleek bij mij een bijkomend voordeel). Succes. PS Lennard, hier heb jij ook nog een keer naar gekeken. De Bilsteins zijn trouwens ook een aanrader.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-06-2004 08:57 #68659 door
Beantwoord door in topic koppeling?
Iedereen alvast bedankt voor de reacties. Hier nog enkele details: het probleem doet zich enkel voor bij snel vertrek en ik heb nu het gevoel dat het de koppeling zelf is. Na de winter was de koppeling blijven "plakken" en hebben we hem moeten lostrekken met een andere wagen, heeft het daar iets mee te maken? Kan het zijn dat de plaat verglaasd is? Of dat hij oververhit is geweest?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-06-2004 18:00 #68658 door
Beantwoord door in topic koppeling?
Ik heb met een verglaasde plaat te maken gehad (zie site van Jaap Blijleven, daar kun je een foto zien van mijn glimmende oude koppelingsplaat). Maar het enige dat ik daarmee had was stotteren van de koppeling bij wegrijden in de eerste versnelling. Geen lawaai van achteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.