banden/kilometertellerafwijking

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-06-2004 19:34 #54663 door
Mijn kilometerteller heeft een afwijking van +/- 10% Nu rijdt ik in een combi en heb dus vanwege mijn differentieel en b20 zat vermogen om er wat grotere wielen onder te zetten. Ik heb nu 165/15 banden en ik vraag mij af welke banden een 10% grotere omtrek hebben, of iemand dit ook al eens geprobeerd heeft en of de band daardoor niet te zwabberig wordt. Weet iemand of dit een goed idee is en of ik dan ook voor andere banden moet monteren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-06-2004 20:43 #68812 door
Beantwoord door in topic banden/kilometertellerafwijking
<p>Rekenkundig is de hoogte van een 165-15 band 0,82 x 16,5 x 2 + 15 x 2,54 = 65,1 cm. De omtrek van een cirkel is evenredig met de diameter, dus moet je dan banden hebben met een hoogte van 65,1 + 0,10 x 65,1 = 71,6 cm en dat wordt lastig als je weet dat een 185-16 band ook nog maar 71,0 cm hoog is. Waarschijnlijk kom je dan terecht bij een diagonaalband of bestelwagenband. Het zal naar alle waarschijnlijkheid echter geen gezicht zijn onder je auto. <BR>Betere oplossing is je meter laten recalibreren of een tandwielenkastje in je snelheidsmeterlabel laten plaatsen.<BR> Tja, en volgens een artikel in VCM en eerdere berichten op dit forum schijnt er dan nog een optie te zijn, namelijk het vervangen van het aandrijftandwieltje in je bak (als het gewenste exemplaar tenminste verkrijgbaar is....).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-06-2004 22:19 #68811 door
Beantwoord door in topic banden/kilometertellerafwijking
Dit onderwerp is veel vaker aan de orde geweest, wellicht nog in de zoekfunctie te vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-06-2004 23:24 #68810 door
Beantwoord door in topic banden/kilometertellerafwijking
Gewoon een ander aandrijftandwieltje van je km in je bak Vijf minuten werk. Waarschijnlijk moet je een gele ( er zijn 4 kleuren)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2004 14:12 #68809 door
Beantwoord door in topic banden/kilometertellerafwijking
Ron, ik ben op de hoogte van de verschillende tandwieltjes, maar weet je zeker dat je die zo om kunt wisselen?<br>Om een andere overbrengingsverhouding te krijgen zul je naar mijn idee beide tandwielen moeten omwisselen (dus ook het wormwiel in de bak op de uitgaande as).<br>Iemand ervaring?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2004 17:30 #68808 door
Beantwoord door in topic banden/kilometertellerafwijking
Het lijkt erop dat het toch het beste is om de afwijking te verhelpen door een ander tandwieltje te plaatsen.Jammer ik dacht hiermee ook mijn motorlawaai te kunnen verminderen en mijn topsnelheid te verhogen, drie vliegen in èèn klap dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2004 21:28 #68807 door
Beantwoord door in topic banden/kilometertellerafwijking
Tandwieltjes kan je altijd vervangen.Dit heeft geen invloed op het wormwiel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-06-2004 17:47 #68806 door
Beantwoord door in topic banden/kilometertellerafwijking
Weet je zeker dat je 165 banden hebt en niet toevallig 165/70 of 165/65. Anders ga je naar banden met een hoogte van 85 en die zijnleverbaar. Ze zittem op mijn landrover maar dan als 235/85-16. Ik zou van die hoge banden niet op een personen wagen zetten. Ik zou dan eerder naar 185-15 gaan die hebben ook een grotere omtrek (de hoogte is 80% van de breedte en omdat de breedte hoger is dus ook de hoogte. Mijn teller klopt met die banden redelijk.(100 gps is 102 in werkelijkeheid) Met de hiervoor gemonteerde 185/65-15 had ik een afwijking van bijna 30%(GPS meting)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-06-2004 18:07 #68805 door
Beantwoord door in topic banden/kilometertellerafwijking
Ik heb 165.80.015 banden (vredestein s.spp.00)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.