trillende aandrijfas

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-06-2004 12:16 #54626 door
trillende aandrijfas is gemaakt door
144 4-bak B20a Modeljaar 1973Sinds een week heb ik een behoorlijk trillende en bonkende aandrijfas. Dit is volgens mij begonnen nadat ik een keer echt op de remmen moest. Eerst alleen trillingen bij optrekken in de eerste versnelling en dat is later over genomen naar de andere drie. En sinds vandaag bonkent trilt hij bijna continu. Behalve bij het afremmen. Heb al ff hier op het forum rond gekeken over dit onderwerp, maar mijn techische kennis is nog niet groot genoeg om hier iets mee te kunnen. (Is pas mijn eerste auto). Zou iemand mij misschien duidelijk kunnen vertellen wat het probleem kan zijn. En hoe ik bv. kan zijn dat de kruiskoppelingen in lijn (of niet liggen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-06-2004 12:29 #68960 door
Beantwoord door in topic trillende aandrijfas
Kans is inderdaad groot dat er een defect in/aan de aandrijfas zit. Kruiskoppelingen kun je eenvoudig controlen door, als je geen brug hebt onder de auto liggend (dat is het moeilijkste gedeelte) de verschillende delen van de aandrijfas met de hand tov elkaar te bewegen en daarbij goed op de kruiskoppelingen (het zijn er 3) te letten: er mag geen/nauwelijks waarneembare speling zijn. Aan jouw omschrijving, welke duidt op compleet verdwenen naaldlager(s), te zien, zal je de defecte kruiskoppeling moeiteloos kunnen traceren.succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-06-2004 14:03 #68959 door
Beantwoord door in topic trillende aandrijfas
bedankt voor je snelle antwoord.Ben er net even onder gaan liggen maar heb geen spelling in de kruiskoppelingen kunnen constateren nog andere suggesties?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-06-2004 18:58 #68958 door
Beantwoord door in topic trillende aandrijfas
helaas niet zo op het 'gehoor'. vraag of een meer ervaren sleutelaar even mee wil kijken. In welke omgeving woon je?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-06-2004 22:39 #68957 door
Beantwoord door in topic trillende aandrijfas
Ik vermoed dat er een rem is gaan vastzitten dus eerst de achter wielen omhoog en kijken of er een wiel zwaar loopt hetzelfde met de voorremmen. Maar ik vermoed dat het in het achter gedellte zit...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-06-2004 18:17 #68956 door
Beantwoord door in topic trillende aandrijfas
Heb de remmen gecontroleerd daar zat het probleem ook niet in. Woon vanaf 25 juni weer in de omgeving van hilversum. Deze week nog in Neede (buurt van Enschede) Als iemand nog tips heeft of even mee wil kijken hoor ik het graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-06-2004 18:26 #68955 door
Beantwoord door in topic trillende aandrijfas
Bij mij zat het bonken en trillen in het versnellingsbakrubber dat helemaal scheef gezakt zat.Dat zag ik pas toen ik het er onderuit haalde

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-06-2004 09:01 #68954 door
Beantwoord door in topic trillende aandrijfas
Mijn aandrijfas trilde ook heftig bij een snelheid van 90 - 100 km/u. Heb toen de as laten balanceren en er zijn toen ook nieuwe kruiskoppelingen geplaatst. Helaas had dit geen effect. Het bleek toen dat het versnellingsbakrubber versleten was. Dit vervangen en het trillen was over. Let wel op dat als je een overdrive hebt er een steviger rubber in moet (ivm het extra gewicht van de overdrive).Succes, Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-06-2004 22:04 #68953 door
Beantwoord door in topic trillende aandrijfas
Bedankt voor jullie antwoorden.Heb het rubber nagekeken ziet er idd niet meer al te best uit. Hoe kan ik deze het makkelijkst vervangen? En 1 van de rubbers waar mijn motor aan opgehangen is half weg gezakt hoe kan je deze het makkelijkst vervangen (goed zetten)? En nog een laatste vraag als ik als ik de auto opkrik en er as steunen onder wil zetten op welk punt kan ik deze het beste zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-06-2004 12:25 #68952 door
Beantwoord door in topic trillende aandrijfas
Assteunenvoor: onder de balk die onder je motor door loopt .achter: onder de assen die uit je differentiel naar je wielen lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.