automaat en toerental

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-07-2004 17:17 #54557 door
automaat en toerental is gemaakt door
Beste mensen. Ik ben bezig mijn handgeschakelde 69'er Amazon met B20A te verkopen en een 64'er automaat met B18B(Amerikaanse import) te kopen. Ik vraag me af hoe het zit met het toerental wat de motor maakt bij 120 km/u. Is dit bij de automaat nu meer of minder dan bij de handgeschakelde bak?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-07-2004 17:55 #69265 door
Beantwoord door in topic automaat en toerental
Beste Jeroen, zowel de automaat (BW35) alswel de handgeschakelde bak (M40) hebben een eindoverbrenging van 1 op 1.Enkel de automaat heeft wel wat slip in de koppelomvormer dus in de praktijk zal de automaat iets meer toeren draaien bij gelijke snelheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-07-2004 18:23 #69264 door
Beantwoord door in topic automaat en toerental
De BW35 en M40 hebben inderdaad dezelfde eindoverbrenging en maar door slip draai je bij een automaat iets meer toeren. <br>Een amazon met automaat op de amerikaanse markt had volgens mij echter een 3,9 achteras waardoor dat probleem weer teniet gedaan werd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-07-2004 07:37 #69263 door
Beantwoord door in topic automaat en toerental
Bedankt voor jullie informatie! Kan het toerental ook niet worden gedrukt door het hogere aantal PK's van de B18B t.o.v. de B20A?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-07-2004 10:02 #69262 door
Beantwoord door in topic automaat en toerental
Pk's hebben geen invloed op het toerental, gewicht en stroomlijn zouden in theorie wel een enkele procent kunnen schelen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-07-2004 10:42 #69261 door
Beantwoord door in topic automaat en toerental
Ik vroeg me af: maakt de BW35 niet altijd meer toeren dan de geschakelde varianten bij 120 km/u? Aangezien de BW een drie-traps-automaat is en de schakel vijf (4 + overdrive) versnellingen heeft. Waar de BW35 bij zijn laatste trap op zijn top zit, schakel je bij een versnellingsbak over (naar de vier/vijf voor lagere toeren)Ik weet bijvoorbeeld van mijn 1800E (BW35 - ik ben er erg content over) op de snelweg bij 80 mph (128 km/u) precies 4000 toeren draait. Overigens een heerlijk geluid!Dave

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-07-2004 11:14 #69260 door
Beantwoord door in topic automaat en toerental
Volgens mij haal je nu een aantal dingen door elkaar Dave.Het feit dat de BW35 "maar" een drie traps automaat is heeft niets te maken mat het toerental.Het gaat bij 120 KM uiteindelijk om de eindoverbrenging en die is zowel voor een BW35 en voor een M40 1 op 1.Ga je het vergelijken met een M41 dus 4 bak met OD zal deze een andere eindoverbrenging hebben van circa 0.7 op 1 (afhankelijk van het type OD)en zal de motor dus altijd minder toeren maken bij 120 KM.Een andere factor is de overbrenging van het differentieel die ook nog verschillen kent.Een sedan heeft een andere overbrenging dan een stationcar en volgens mij is er ook een verschil gemaakt voor de automaatversie.Deze verschillen zijn gemaakt voor de rijeigenschappen van de verschillende uitvoeringen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-07-2004 14:13 #69259 door
Beantwoord door in topic automaat en toerental
John, heldere uitleg en ik begrijp het. De eindoverbrenging is voor beiden 1 op 1. Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-07-2004 16:52 #69258 door
Beantwoord door in topic automaat en toerental
Er is al veel gezegd over de BW35, door sommigen verguist... aanvullend zijn hier de trappen van de BW35Deze zijn 1e 2.39:1, 2e 1.45:1, 3e 2.9:1. en achteruit 2.09:1 (converter variable van 2:1 tot 1:1)Op de 1800 zijn twee verschillende achterassen gebruikt.De E tot aug '71 achterasreductie 4,1:1de E vanaf aug '71 en alle ESsen 3,91:1Dit houdt in dat de "vroege" E bij 120 km/u meer toeren maakt dan de de late E en ES.Ik bezit ook een 1800E met de "snelle" 4,1:1voordeel is snellere acceleratie, nadeel hoge toeren bij snelweg rijden.Inderdaad gaat de motor dan mooi "zingen" en wordt (boven ca 3800 toeren) duidelijk stiller.Mits goed onderhouden, dus regelmatig olie hoeveelheid en kleur controle, is de BW35 een solide bak en kan veel hebben.Gebruik wel een moderne ATF zoals)Penrite auto DX II.Het afstellen verschilt per type, bij de E is stationair ca 1100 toeren.De overschakelmomenten zijn afhankelijk van de pedaaldruk, bij normale druk 45 naar 2, 80 naar 3bij kick down (pedaal max)schakelt de bak bij 60 van 1-2, en bij 115 naar 3 (voor de vroege E)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-07-2004 10:16 #69257 door
Beantwoord door in topic automaat en toerental
Bedankt voor je uitleg Ed, maar wat is die "converter variable" precies? En is het niet raar dat de 1e 2.39:1 is, dan bij de tweede daalt naar 1.45:1 en dan weer stijgt naar 2.9:1? En weet je ook welke achterasoverbrenging er bij de Amazon (USA) op zit? Het is me afgeraden automaat te gaan rijden i.v.m. het hoge toerental, ik ben benieuwd hoe andere automaatrijders dit ervaren. -Jeroen_

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.