schakelen naar één

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-07-2004 15:33 #54547 door
schakelen naar één is gemaakt door
Het schakelen naar(alleen) de eerste versnelling bij stilstand verloopt bij onze '69 AMA weliswaar geruisloos maar nogal moeizaam, er lijkt ergens sprake te zijn van mechanische weerstand. Bij 'uitrijden' resp. geringe snelheid, wil de versnelling wel moeiteloos in z'n één. Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen? De desbetreffende versnellingsbak zou destijds bij aankoop, zo'n 8000 km terug, juist gereviseerd zijn geweest volgens de 'betrouwbare handelaar' in het noorden des lands.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-07-2004 16:25 #69296 door
Beantwoord door in topic schakelen naar één
Een koppeling die nog een beetje aangrijpt is een mogelijkheid. Check de koppelingsspeling eens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-07-2004 17:23 #69295 door
Beantwoord door in topic schakelen naar één
Klinkt als de typische versleten synchromesh van de 1e versnelling. Heeft de M40 wel vaker last van: niet schadelijk, soms wel hinderlijk. <br> Als de bak zojuist gereviseerd is zou ik er mee terug gaan, misschien zijn er ringen gebroken. <br> Hoe ziet je olie eruit? Zit er ook 'zooi' aan de magneet van de aftapplug? <br>Gaat de achteruit zonder een enkel probleem/geluid, dan zal je koppeling waarschijnlijk wel ok staan, maar check het wel even.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-07-2004 17:42 #69294 door
Beantwoord door in topic schakelen naar één
olie is schoon, geen zooi aann de plug. de achteruit inschakelen gaat geregeld, als het pedaal niet volledig tot de bodem wordt ingetrapt, met een 'kraak', dus een niet geheel vrij komende koppeling, kan goed kloppen. Nu staat vervanging van de koppeling er toch aan te komen ivm trillen/schokken bij het optrekken bij wat meer dan heel weinig gas geven. Dat wordt echter na de vakantie. Ik laat het resultaat daarna wel weten. Bedankt voor het meedenken, ik laat de bak nu nog maar even intakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-07-2004 21:25 #69293 door
Beantwoord door in topic schakelen naar één
Ik kan ook wel even meedenken, want ik heb een tijd lang exact hetzelfde probleem aan de hand gehad met m'n oude M40. Èn ik heb diezelfde bak na vervanging uit elkaar gehaald. Bij mij bleek één van de schakelclips een hapje ijzer te missen. Dat hapje zal er een tijdje los bij gehangen hebben en er uiteindelijk tussenuit gevallen zijn. Vandaar dat het probleem maar een tijdje speelde. Maar echt soepel inleggen van de 1 vanuit stilstand is vanaf dat moment nooit meer voorgekomen. Pas toen ik een andere M40 gereviseerd en geplaatst had kwam ik er weer achter hoe soepel en precies een M40 i.c.m. een korte pook kan schakelen...(ter info: ik heb een Amazon, maar daar is later ooit een korte pook in gezet).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-07-2004 13:22 #69292 door
Beantwoord door in topic schakelen naar één
ingesleten synchromesh, als ie inderdaad 8000 km geleden is gereviseerd mag dit niet, terug dus.Heb al een vrachtje bakken gereviseerd, de clips, veren en synchromeshen bepalen de souplesse van de bak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.