hydraulische lek in j type od

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-08-2004 13:10 #54411 door
Mijn OD valt uit na 5-8 minuten rijden.De temperatuur van de OD lijkt mij hierin de factor. De solenoid krijgt dan toch gewoon zijn 12V en blijft 1.7 Amp trekken. Ik heb het sterke vermoeden dat de viscositeit van de 15W40 olie een rol speelt. De zeef is schoon en olie op peil. Voordat ik alles uit elkaar trek, iemand suggesties?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-08-2004 14:44 #69856 door
Beantwoord door in topic hydraulische lek in j type od
volgens volvo hoort er SAE 30 olie in. Ik weet niet of er veel verschil in dikte is tussen 15W40?<br>Heb je de olie onlangs ververst?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-08-2004 17:09 #69855 door
Beantwoord door in topic hydraulische lek in j type od
Er zijn zelfs mensen die gewoon 80W90 in hun M41 gooien, je zou het eens kunnen proberen. <br>Ik denk eerder dat je gewoon slijtage hebt waardoor je olie weglekt wanneer ze wat dunner wordt. Het meest voor de hand liggende is de plunje/zuiger.<br>Ook kan de OD gaan slippen als de de contactoppervlakken zijn versleten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-08-2004 18:39 #69854 door
Beantwoord door in topic hydraulische lek in j type od
Inderdaad Ben, de afdichting tussen de zuiger en cilinderwand die de oliedruk horen op te wekken (is een rubber O-ring) kan hard geworden zijn waardoor de druk niet hoog genoeg is. Wat ik onlangs zelf aan den lijve heb ondervonden, is het volgende: mijn M41 met J type OD is volledig gereviseerd en alles wat vernieuwd kon worden is nieuw. Dan denk je dat je het goed gedaan hebt, maar niet dus. Want ik was één ding vergeten: de solenoid. Deze begaf het in de vakantie, en het resultaat is een overdrive die in en uitschakeld wanneer hij er zin in heeft. Het lijkt een beetje op de vraag die gesteld werd. Wat ik je adviseer: vervang de olie door 75W90 of 80W90, maak de zeef schoon, en vervang de solenoid als je er een op voorraad hebt liggen of kunt lenen. Doe het wel stap voor stap. Als dit niet helpt, weet je zeker dat de bak uit elkaar moet. Succes ermee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-08-2004 19:18 #69853 door
Beantwoord door in topic hydraulische lek in j type od
dikke(re) olie 75/90 of 80/90 oid, geeft grote kans op doorslippen van de o-drive. ik zou daar voorzichtig mee zijn, het advies is niet voor niets sae 30, alhoewel motorolie ook uitstekend voldoet. versn.bak en/of cardanolie,is te vet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-08-2004 19:39 #69852 door
Beantwoord door in topic hydraulische lek in j type od
Ja, motorolie is het advies dat vroeger gegeven werd. Maar als zelfs Flok Boer tegenwoordig 75W90 voorschrijft voor de overdrive, dan denk ik dat inzichten zijn aangepast aan de huidige stand van de techniek.<p>Overigens verschilt de viscositeit van 15W40 en 80W90 niet erg veel van elkaar. Het verschil zit hem voornamelijk in de additieven. En olie is olie, allemaal heel 'vet', dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-08-2004 21:15 #69851 door
Beantwoord door in topic hydraulische lek in j type od
"<i>olie is olie</i>" :<br> De M40/41 zijn vrij ongevoelig voor het gebruikte type olie, maar bij andere bakken kan een andere olie het verschil zijn tussen een bak die je niet eens in de versnelling krijgt en rammelt als een gek, een een perfect schakelende en snorrende bak.<br>Je hebt dus <i>olie én olie</i>...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.