4 verbrede velgen, 2 profiel diktes

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-08-2004 09:40 #54407 door
Ik heb gisteren 4 verbrede velgen met band gekocht. Van deze banden zijn er twee verder afgesleten dan de andere twee. Bij een voorwiel aangedreven auto zou je natuurlijk de banden die het meeste profiel hebben voor doen. Maar hoe zit dat bij de amazon. Welke banden slijten bij de amazon het snelst (voor of achter)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-08-2004 09:53 #69888 door
Beantwoord door in topic 4 verbrede velgen, 2 profiel diktes
een amazon heeft achterwielandrijving, je mag dus verwachten dat de achterbanden inderdaad sneller zullen slijten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-08-2004 11:46 #69887 door
Beantwoord door in topic 4 verbrede velgen, 2 profiel diktes
<i>"Bij een voorwiel aangedreven auto zou je natuurlijk de banden die het meeste profiel hebben voor doen"</i><br>Bij elke auto, ongeacht waar de aangedreven wielen zitten. Je wil namelijk de beste banden op de wielen die het hardste remmen, en dat is altijd vóór. <br>Afhankelijk van hoe hard je de bochten neemt slijt voor/achter misschien wat harder. Over het algemeen gaat het aardig gelijk op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-08-2004 16:20 #69886 door
Beantwoord door in topic 4 verbrede velgen, 2 profiel diktes
Als je niet met een loden gasvoet rijdt gaan de achterbanden langer mee dan de voorbanden. Klint paradoxaal, maar komt door het onderstuurkarakter van de Amazon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-08-2004 16:20 #69885 door
Beantwoord door in topic 4 verbrede velgen, 2 profiel diktes
<i>"Je wil namelijk de beste banden op de wielen die het hardste remmen, en dat is altijd vóór."</i><br>Gedeeltelijk waar, maar laat het nooit zover komen dat je achterbanden zoveel slechter zijn dan je voorbanden dat de achterwielen eerder blokkeren dan de voorwielen! Dan ga je namelijk gegarandeerd in de rondte.<br>Groet, <i>Marko</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-08-2004 19:20 #69884 door
Beantwoord door in topic 4 verbrede velgen, 2 profiel diktes
@ Marko: Ik ga er niet vanuit dat mensen hun banden verder dan de TWI oprijden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-08-2004 21:04 #69883 door
Beantwoord door in topic 4 verbrede velgen, 2 profiel diktes
Nou...ik heb een collega die het daar niet zo nou mee neemt. 1,6 mm vlak voor de APK is voor hem geen reden om de banden te vervangen, nee dat doet ie dan pas vlak voor de APK een jaar daarop!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-08-2004 21:11 #69882 door
Beantwoord door in topic 4 verbrede velgen, 2 profiel diktes
Wat een onverantwoorde mensen toch! <br> Om eerlijk te zijn heb ik ook al een keer boete gehad bij een verkeerscontrole voor twee té gladde voorbanden (maar alleen de randen waren te ver afgesleten). Oja, en ik had geen achternummerbord, en had het kapje niet op de gastank.... Kleinigheidjes, kniesoor die daar op let. (toch...?)<br>Klopt dus ook met wat je zei over het onderstuurde karakter van de amazon, want glijden over de voorwielen willen ze wel ja... (met wat oefenen trouwens ook aardig over de achterwielen, joepie!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-08-2004 03:25 #69881 door
Beantwoord door in topic 4 verbrede velgen, 2 profiel diktes
Rijden met slicks is in de zomer best leuk hoor ;-)Maar over de profieldikte voor of achter verschillen de meningen nogal.Door gaans is het verstandiger om het beste profiel op je achterbanden te zetten (een zgn achterwielslip is veel moeilijker te corrigeren dan een voorwiel slip)en de amazon heeft nou niet echt veul last van aquaplanning omdat je achterwielaandrijving hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-08-2004 09:31 #69880 door
Beantwoord door in topic 4 verbrede velgen, 2 profiel diktes
Als je vindt dat je vooral in bochten je grip nodig hebt, zou je je beste banden achterop kunnen leggen. Ik vind het belangrijker dat ik goed kan remmen dan net een paar km harder door de bocht, vandaar dat ik de beste banden altijd voorop leg...<br>En wat betreft aquaplaning: dit ontstaat doordat het water onder de band niet snel genoeg afgevoerd kan worden, en is dus direct gelinkt aan de profieldiepte, niet aan of het een wel/niet aangedreven wiel is. Ook hier zou ik dus liever de beste banden voorop willen hebben. Vooral ook omdat het wegdek waar de achterwielen lopen al 'droog' gereden is door de voorwielen. Kortom, wat mij betreft, zet je beste bandje vóór.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.