schakelen gaat erg stug

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-09-2004 09:46 #54354 door
schakelen gaat erg stug is gemaakt door
Sinds enige tijd gaat het schakelen steeds stugger. Zo nu en dan krijg ik de versnelling met moeite in de 1e of 2e versnelling. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?? De koppeling, moet je die ergens afstellen met een veer? Of de versnellingsbak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-09-2004 10:02 #70160 door
Beantwoord door in topic schakelen gaat erg stug
Misschien is de vrije slag van de koppeling te groot geworden waardoor deze niet meer geheel ontkoppelt bij het intrappen van de koppeling. Remedie: bijstellen van de vrije slag. Hoe dat moet is afhankelijk van het type auto dat je hebt en de leeftijd.Door ff zelf onder de auto te gaan liggen zie je meestal al snel waar de stelschroef zit. Je kunt ook iemand de koppeling een paar keer laten intrappen en afgaan op wat je ziet en hoort. Met een beetje technisch inzicht heb je nauwelijks een boekje nodig.Verder zou ik bij dit soort problemen ook altijd het oliepeil van de versnellingsbak checken alsmede controleren of er voldoende (rem)vloeistof zit in het reservoir van de koppeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-09-2004 13:07 #70159 door
Beantwoord door in topic schakelen gaat erg stug
Dat verhaal van die koppeling gaat negen van de tien keer wel op.Ook kan de oorzaak liggen in een slecht geworden toplager (het kleine lagertje in het vliegwiel )De kans is zeer gering , maar komt toch wel eens voor !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-09-2004 18:58 #70158 door
Beantwoord door in topic schakelen gaat erg stug
Gaat het schakelen beter als de motor niet draait? dan is de koppeling de boosdoener. Als het niet uitmaakt dan zit het probleem in de bak, Oliepeil wel Goed?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-09-2004 19:59 #70157 door
Beantwoord door in topic schakelen gaat erg stug
Heel toevallig stond er in ´onschatbare Klassiekers´ van september een stuk over de pv 544. Zij stellen dat moeilijk schakelen met goede koppelingsplaat en drukgroep ook te wijten kan zijn aan versleten motorrubbers.<br>Misschien heb je er wat aan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-09-2004 21:46 #70156 door
Beantwoord door in topic schakelen gaat erg stug
Geode tips, ik ga maandag maar eens onder de auto liggen. Reactie volgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-09-2004 23:18 #70155 door
Beantwoord door in topic schakelen gaat erg stug
Moeilijk schakelen kan ook liggen aan versleten sinchromeshringen. HaynesManual zegt "Weak or ineffective synchromesh --> Synchronising cones worn, split or damaged --> Dismantle and overhaul gearbox.Wat ook kan is dat je koppeling slecht staat afgesteld: "Excessive difficulty in engaging gear --> Clutch pedal adjustment incorrect. --> Adjust clutch pedal correctly." Maar gaat het om een amazon of katterug, zo ja, welk bouwjaar, welke bak en welk type koppeling?En maakt de bak ook meer lawaai dan voorheen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-09-2004 17:30 #70154 door
Beantwoord door in topic schakelen gaat erg stug
versleten synchromesh.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.