overdrive
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2004 14:18 #54307
door
overdrive is gemaakt door
Halloooo ik heb even gezocht op het forum maar kan mn vraag niet echt beantwoord krijgen. Hoe werkt de elektronische overdrive, gewoon met een tandwiel dat op een ander tandwiel schuift gok ik. Maar dit gaat electronisch. hoe hoe hoe dan....Heeft iemand er misschien fotos van die die me wil mailen ? ik ben namelijk zeer benieuwd.Mijn auto is een 123GT met B20B motor. Het type versnellingsbak weet ik niet.mvgr bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2004 18:04 #70356
door
Beantwoord door in topic overdrive
Hi,Een 123GT heeft minimaal een 4 bak (M40) en als deze een overdrive (M41) heeft dan heeft de auto ook eenschakelaar aan het stuur of op een andere plek om deze in te schakelen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2004 19:21 #70355
door
Ha die Bart,<BR><BR>De OD zelf is een extra deel achter de gewone vierbak, geheel en al op oliepompjes etc werkend.Het inschakelen gebeurt echter met de solenoide, een soort krachtige magneetschakelaar die aan de OD zit.Leg ik je wel uit als je langs komt,is goed te zien op explosietekeningen. bel effe.<BR><BR>groet,<BR><BR>Jasper
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2004 19:38 #70354
door
Hoi Bart, grappig dat je deze site op internet kan vinden om je vraag te stellen.Internet is nl het uitgesproken medium om je vragen uit te zoeken.Ooit van Google gehoort? typ eens laycock in.Om je op weg te helpen hierbij een site waarop je veel kan vinden over de laycock OD.
www.buckeyetriumphs.org/technical/JOD/JOD1/JOD1.htmverder
is de site howstuffworks.com ook interesant voor technische uitleg.surf ze.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2004 19:42 #70353
door
De overdrive is een planetaire overbrenging. In tegenstelling tot de versnellingsbak zit deze tandwielcombinatie altijd 'in de versnelling'. <br>Deze tandwielcombi kan pas daadwerkelijk 'gekoppeld' worden als het toerental hoog genoeg is omdat het niet veel koppel aan kan. (vandaar dat het alleen in de 4e versnelling kan (hoort))<br>Een conische passing zorgt voor de 'koppeling' en is feitelijk ook een soort koppeling met een frictiemateriaal.<br>De overdrive heeft een oliepomp voor een klein hydraulieksysteempje. Een electrische (niet electronisch) magneetklep stuurt de olie waar hij wezen moet.<br>Op het moment dat je de overdrive inschakeld, loopt er stroom door de magneetklep, waardoor de olie van het 'hydraulieksysteempje' de conische passing in elkaar duwt, en violá: gaan met die banaan...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2004 22:28 #70352
door
Bedankt voor alle reacties, en ehhh jasper... ken ik jou dan ?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2004 14:23 #70351
door
Scuze, andere Bart met een 123GT met B20B-blok dus....