olie overdrive

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-09-2004 22:03 #54273 door
olie overdrive is gemaakt door
Ik wil de olie van mijn vesnellingsbak en od verversen maar het is mijniet geheel duidelij:<br>Kan ik de olie van de od gewoon bijvullen via de vulplug van de versnellingsbak?<br>Laat je de olie van de versnellingsbak en od gewoon via de aftapplug van de versnellingsbak eruit lopen of zit er op de od ook nog een aftapplug?<br>Moet je nog iets met het oliefilter doen van de od?<br>Moet ik nog ergens anders op letten?<br>Alvast bedankt, Stefan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-09-2004 22:23 #70515 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
om met de eerste vraag te beginnen: ja, je vult de OD inderdaad via de versn.bak. Aftappen gebeurt apart zowel onderaan de versnellingsbak, als onderaan de O-drive ( aftapplug is aangeduid met 'drain'. Het oliefilter (meer een soort keienvanger) D-type, moet elke verversing/40.000 km worden gereinigd. Waar nog meer op te letten: de oliesoort, géén 80/90, dat is echt te vet en geeft kans op slippen van de O-drive, (ook al beweren anderen het tegendeel, mijn ervaring is anders), VOLVO adviseert SAE 30, maar gewone motorlolie voldoet ook, zelf rij ik al heer wat jaartjes rond met Castrol GTX in de O-drive's. Tot slot: weet je zeker dat de versn. bak een M-41 is? de vulplug van deze bak zit nl. wat hoger dan die van M-40. Rij je rond met een M-40 bak, dan zou je te weinig bij kunne vullen. Juiste oliehoeveelheid: 1,8 liter igv een gemonteerde O-drive. Krijg je dit er niet in, dan heb je een niet-orginele M-40 bak en moet je of de auto flink schuin zetten, of de rest bijvullen via het gat van de versn.pook. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2004 07:57 #70514 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
Ik dek wel dat ik een M41 heb met overdrive maar hoe kan ik zeker weten dat het een M40 i.p.v. M41 is?<br>Henry zegt dat de olievulplug hoger zit bij een M41. Helaas kun je dit alleen zien als je beiden versnellingsbakken hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2004 09:00 #70513 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
Er zitten op de zijkant van het versnellingsbakhuis twee ronde platte vlakken aangegegoten. Zit de vulplug in het bovenste vlak dan heb je een origineel M41 huis. Zit 'ie in het onderste vlak dan heb je het huis van een M40. Ik heb ook het huis ooit eens vervangen en heb er een plug bij laten zetten, zodat ik nu twee vulpluggen heb, vlak boven elkaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2004 09:42 #70512 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
Je zult zeker een M41 hebben. Veel mensen denken een overdrive zo achter een M40 te kunnen zetten, maar dat gaat dus niet op. Ook al lijken de versnellingsbakken identiek, ze zijn voor het grootste gedeelte verschillend. Ik heb dan ook nog nooit iemand gehoord die het voor elkaar heeft gekregen om een overdrive aan een M40 te sleutelen. Verhalen over dat het níet past, ken ik echter zat. <br>Wat betreft olie: qua viscositeit verschillen de meningen nogal, maar gooi er ongeacht de viscositeit die je kiest in ieder geval wel bakolie in en geen motorolie (mijn meninig). Motorolie is gemaakt voor hele ander contactoppervlakken en omstandigheden dan olie voor versnellingsbakken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2004 10:40 #70511 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
Je hebt gelijk Ben. Ik heb dan ook alleen maar het huis vervangen, want 1 van de bevestigingsoren was afgebroken. Lijkt me eigenlijk een erg zeldzaam voorkomend verschijnsel. Bij mij was hij afgebroken omdat ze hem "passend" hadden gemaakt voor een B16 blok, op nogal primitieve wijze.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2004 11:14 #70510 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
Het huis is het enige wat uit te wisselen valt, maar dat komt nooit voor: want wanneer gaat het huis nu kapot, het zijn altijd de draaiende delen. Jij hebt dus inderdaad een "erg zeldzaam voorkomend verschijnsel". Sterker nog, ik denk dat je hierin uniek zult zijn!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2004 12:31 #70509 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
Olie hoeveelheid : D-type overdrive heb ik geen ervaring mee, maar voor J-type overdrive specificeert Haynes 1,6 liter (i.p.v. de door Henry (voor D-type) vermeldde 1,8 l)....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2004 14:14 #70508 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
voor zo ver ik weet is, afgezien van de vulplug-plek, de uitgaande as het enige verschil tussen de M40 en M-41 bak. Onze P-1800 rijdt rond met een O-drive, gekoppeld aan een M-40 bak ipv een '41'. Ik heb deze combinatie vaker gelezen. Geeft niets, zo lang je maar voor voldoende olie zorgt (zie eerder). Vraagt Stefan waar ie nog meer op moet letten, dan kan het geen kwaad de mogelijkheid van een "bakverwisseling", even aan te stippen. Je weet maar nooit, en een gewaarschuwd mens telt voor meer..... (dus ook voor de andere forumbezoekers).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2004 16:42 #70507 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
"voor zo ver ik weet is, afgezien van de vulplug-plek, de uitgaande as het enige verschil tussen de M40 en M-41 bak" Misschien dat jij dan uniek geval nr 2 bent, en dus het binnenwerk van een M41 in een M40 hebt zitten. Wat ik begrepen heb zijn de lagers,tandwielen,synchromeshen en de hele rattaplan anders en niet uitwisselbaar. Maar dat is weer voor zover ík dat weet. Misschien iets om tot op de bodem uit te zoeken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.