m40 vs m41

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2004 20:22 #54266 door
m40 vs m41 is gemaakt door
Net even de thread "olie overdrive" zitten lezen. Veel mensen zeggen dat de M40 binnenin compleet anders is dan een M41. Dat is niet helemaal of altijd waar.<p>Als we het over een M40 en een M41 hebben die onder de Amazon met B20 zat, dan zijn ze intern grotendeels wèl identiek. Sla de onderdelencatalogus erop na en bekijk de onderdeelnummers van een paar cruciale onderdelen als de torenas en -spindle en een paar van de versnellingstandwielen, en je zult zien dat die identiek zijn (uiteraard is de 'main shaft' wel verschillend).<p>Maar zowel de M40 als de M41 zijn later gewijzigd. Er kunnen dus in de geschiedenis momenten bestaan dat de ene auto een vroege M40 kreeg en de andere een latere M41. Ja, en dan zijn ze inderdaad niet meer grotendeels identiek.<p>Ik heb een latere M40 van een 145S onder m'n Amazon. Ik heb beide M40's open gehad, en er zijn tal van kleine verschillen. Het betreft dan m.n. het aantal tanden op de tandwielen en de dikte van de torenas-spindle en de lagernaalden hiervan. De latere M40 ziet er intern ietsje robuuster uit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2004 08:41 #70547 door
Beantwoord door in topic m40 vs m41
Lennard heeft gelijk, de basis van de M41/41 is hetzelfde, tandwielen zijn hetzelfde.Vorig jaar is mijn gereviseerde M40 gebruikt om een M41 & D-type OD in elkaar te zetten.Sommige zaken kun je maar beter vernieuwen zoals de schakelkrans en pakkingen.Zeldzaam worden de lange as en 2e. deze zijn natuurlijk wel verschillend omdat de OD erachter zit.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2004 10:16 #70546 door
Er zullen dus inderdaad vrijwel gelijke M40's en M41's zijn. Ik heb iemand gesproken die een kapotte M41 bak had, 2 synchro-ringen en een lager. Ook hij dacht het met onderdelen van een M40 op te kunnen lossen. Uiteindelijk heeft hij geloof ik 1 synchroring van de M40 kunnen gebruiken, voor de rest was volgens hem alles (álles) anders. Geen tandwiel of lager bleek het zelfde. Kennelijk zijn er dus inderdaad veel interne veranderingen geweest over de jaren, waardoor je soms bijna alles en soms bijna niets kan overzetten. Als je aan het 'uitwisselen' komt, moet je dus de juiste bakken bij elkaar leggen. Weer wat geleerd!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2004 09:10 #70545 door
Lennard, kan ik aan de buitenkant zien of ik met een vroege of late M40/41 te maken heb?ik heb een amazon uit 1968 met M40 bak met lange pook, en ik heb nog een "reserve" M40 met korte pook uit een 140, boujaar onbekend.Zijn de deksels van beide typen wel zondermeer uitwisselbaar? ik wil toch wel graag met een lange pook blijven rondrijden!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2004 13:24 #70544 door
Ik heb thuis 4 M40's liggen. Allen net weer een tikje anders. Welke oud/nieuw is, ik heb geen idee, maar de korte/lange pookdeksels zijn volgens mij wel altijd 100% uitwisselbaar, ongeacht het bouwjaar

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2004 22:29 #70543 door
Hoi, ik heb een M40 liggen met een vliegwieltje er achter waar ook de cardanas op gemonteerd wordt.Wie weet waar dat voor is en op welke auto dat hoord?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2005 16:33 #70542 door
Berichtje voor Lennard (en anderen die deze thread hebben bewerkt).

Lennard, jij hebt het gehad over de verschillen tussen de M40 versnellingsbakken.
Misschien dat je antwoord kan geven op de vraag over de M41 bak die ik 5 maart op het V44 forum heb geplaatst.

Ik heb nl een M41 aan een D type overdrive. De M41 bak maakte steeds meer herrie in de derde versnelling en een eenvoudige reparatie ervan was niet meer mogelijk.
Daarnaast lekte er versnellingsbakolie tussen de M41 bak en de aanluiting op de overdrive unit.

De OD met M41 staat nu werkloos in de schuur en de aandrijving van m'n B20 Amazon is nu een M40 bak. Ik dacht dat ik wel zou wennen aan de 4 bak, maar eenmaal het comfort van een overdrive gewend, blijf ik toch het gemis houden dat ik niet dan doorklikken naar de overdrive.

Ik zoek een M41 bak om die te plaatsen aan de OD unit.
Nu kreeg ik via het forum de tip om de uitgaande as van m'n M41 bak te verwisselen voor de uitgaande as van de M40. Dan zou de M40 (met de M41 uitgaande as) gewoon passen op de Overdrive.
Is dat echt zo? Of is het een gelukstreffer om te denken dat die uitgaande assen zomaar verwisseld kunnen worden?

Met vriendelijke groet,

Ron van Toor

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2005 20:26 #70541 door
Of je die as zomaar kunt verwisselen durf ik, gezien de verschillen in de loop van de tijd in de bakken, dus niet te zeggen. Maar een M40 heeft de olievulplug lager zitten dan een M41. Dus zelfs als je de as kunt omzetten heb je een bak die je op de één of andere manier van voldoende olie moet voorzien zonder dat je de hulp hebt van het teruglopen van olie uit het vulgat om aan te geven dat ie tot het juiste niveau gevuld is. Vullen kan wel via het gat van de pook, maar hoe weet je na 10.000 km hoeveel je precies moet bijvullen?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2005 22:27 #70540 door
't Lijkt dus meer op een toevalstreffer als de M41 as in een M40 bak past.
Tot nu toe vulde ik net zo veel olie bij totdat er niet meer bij kon en het weer uit het vulgat druppelde. Maar als ik je goed begrijp lukt dat niet in een aangepaste M40 bak omdat de vuldop lager zit dan bij een M41 bak. Met andere woorden, dan krijgt de bak en OD te weinig olie?

Ron

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2005 18:56 #70539 door
Je zou de assen uit beide bakken kunnen halen en vergelijken. Als ze er hetzelfde uitzien (afgezien van de lengte) en het aantal tanden is ook gelijk, dan verwacht ik dat je ze kunt omwisselen. Maar daarmee heb je uiteraard nog niet het oliepluggen-probleem opgelost. <br>
Op www.vclassics.com/archive/tranhow.htm kwam ik de volgende passage tegen: "In the transmissions on which we've thought to look (one hesitates to make this a blanket statement...), the filler plug is located higher in the M41 case than in the M40. In other words, you might hybridize an M41 mainshaft and bearing housing into an M40 case and make it run, but you'll never be able to check the oil level once it's in the car. It's not worth the doing."

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD