slijtage banden te snel

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-09-2004 17:10 #54244 door
slijtage banden te snel is gemaakt door
Over uitlijnen gesproken, zie vorige vraag.Mijn voorbanden zijn na een kleine 6000 km al stevig versleten aan de binnenzijde van het loopvlak. Ik heb laatst een paar honderd km met moeilijk stuurgedrag rondgereden vanwege te weinig olie in het stuurhuis (kwam ik later achter). Nu probeert de garagist te beweren dat dat de oorzaak is van de schade.Dat lijkt me wel heel stug. Volgens mij duidt deze slijtage op een foute afstelling bij het vernieuwen van de banden. Wat denken jullie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-09-2004 18:23 #70650 door
Beantwoord door in topic slijtage banden te snel
ik zie niet in wat een stuurhuis zonder olie voor invloed heeft op de door jou beschreven bandenslijtage; lijkt me meer een forse uitspoorslijtage; kan me overigens ook niet voorstellen dat dat pas de laatste kilometers is ontstaan, is vaak een zaak van een paar duizend kilometer. Als je met je vlakke hand over het loopvlak van de band heen en weer (links-rechts vice versa) gaat dan kan je aan de randen van het profiel scherpe randjes voelen, staan de scherpe randjes naar buiten, dan is vaak de binnenschouder van de band versleten en heb je uitspoor; staan de scherpe randjes naar binnen en zijn de buitenste schouders versleten dan heb je toespoor. Als je nieuwe banden monteert dan wordt er alleen uitgelijnd als je erom vraagt; garantie op uitlijnen kan je vergeten, en eigenlijk wel terecht want je hoeft maar even tegen een stoeprandje te rijden en de sporing kan alweer afwijken. En je kan nooit bewijzen dat dat niet gebeurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-09-2004 20:21 #70649 door
Beantwoord door in topic slijtage banden te snel
<p>Ook als je nooit tegen stoeprandjes rijdt, moet je zeker niet denken dat de sporing van jouw auto correct blijft. Al die verkeersdrempels waarmee dit land zo langzamerhand is volgebouwd hebben wat dat betreft een desastreuze uitwerking, al is de ene auto er gevoeliger voor dan de andere. Niettemin zeer regelmatig die sporing (laten) controleren dus!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-09-2004 20:44 #70648 door
Beantwoord door in topic slijtage banden te snel
verkeersdrempels hebben wellicht effect op vering en wielophanging in 't algemeen (en je humeur), maar sporing wordt vooral beïnvloed door zijdelingse krachten op één wiel, waarbij een deel van het wiel als het ware als hefboom wordt gebruikt; rijden over slechte wegen heeft weinig invloed; na een seizoen met 10.000 rallykilometers over soms erbarmelijk slechte wegen is de sporing van mijn Amazaon nauwelijks verlopen; uiteraard is het dan wel zaak dat de voortrein geen speling heeft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-10-2004 14:19 #70647 door
Beantwoord door in topic slijtage banden te snel
Bedankt mannen. Exact dezelfde slijtage op beide banden lijkt me toch niet van een stoeprandje of drempel te komen. Ik vind het ook wat vreemd dat de garage nieuwe banden monteerd, zonder uitlijnen. Vreemd ook, omdat mijn vorige set banden dit euvel niet had.Afijn, ik zal eens kijken of de garagist bereid is de schade te vergoeden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-10-2004 16:39 #70646 door
Beantwoord door in topic slijtage banden te snel
een gelijke slijtage op beide banden, of beide buitenschouders of binnenschouders duidt op een sporingsprobleem, het afwijken van de sporing kan wel degelijk van een stoeprandje komen; als je spoorstang iets verbuigt krijg je al snel een afwijking die je op beide banden ziet; bij een amazon is een sporingsafwijking altijd op BEIDE banden zichtbaar. Een garagist dient bij montage van nieuwe banden wel een nieuw ventiel te monteren en uit te balanceren, maar uitlijnen is iets dat niet automatisch bij nieuwe banden hoort; tenzij de garagist filantroop is, denk ik dat je weinig kans maakt; proberen kan altijd; laat me horen hoe zijn reactie is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-10-2004 16:44 #70645 door
Beantwoord door in topic slijtage banden te snel
vergat ik nog: is de sporing nu gemeten? was daar een afwijking? kan in theorie nog aan andere afstellingen liggen of zelfs nog (zeer onwaarschijnlijk) aan de band zelf; kan ik van hieruit niet beoordelen, zou ik de banden eens moeten zien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.