rubber+lager cardanas

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-10-2004 11:16 #54229 door
rubber+lager cardanas is gemaakt door
Ik wil van mijn ama combi(68) het lager+rubber van de cardanas(in het midden) vervangen.Kan je het "schuivende" gedeelte van de cardanas los krijgen door de moer die er zit los te maken?En moet daar na de as weer uitgebalancerd worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-10-2004 11:24 #70711 door
Beantwoord door in topic rubber+lager cardanas
Bij sommige types moet je inderdaad een grote moer losdraaien, waarna je het zaakje uit elkaar kan schuiven. Het is alleen van belang dat de kruiskoppelingen ten opzichte van elkaar weer goed in elkaar komen. In principe zijn er dus maar 2 posities waarop de as in elkaar kan.<br>Sommige assen zijn echter als geheel uitgebalanceerd en passen dus maar op 1 positie in elkaar. Neem het zekere voor het onzekere en maak op beide assen even een merktekentje zodat je ze weer in de zelfde positie in elkaar schuift.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-10-2004 17:57 #70710 door
Beantwoord door in topic rubber+lager cardanas
En nog een vraagje van practische aard ,moet je het rubber direkt monteren(dus cardanas/lager +rubber direkt monteren) of moet je dat onder de auto doen(het lager in het rubber wurmen)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-10-2004 21:08 #70709 door
Beantwoord door in topic rubber+lager cardanas
Lager al wel monteren, rubber pas onder de auto. Het rubber past niet door de tunnel, vandaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-10-2004 23:05 #70708 door
Beantwoord door in topic rubber+lager cardanas
Het is een misverstand dat de as op twee manieren in elkaar zou kunnen. Het aantal spiebanen in het midden is oneven. Door de kruiskoppelingen op het einde van de assen gelijk te leggen kun je dus altijd de goede positie terugvinden. Als je de as 180 graden gedraaid zou willen monteren is dit dus altijd 170 of 190 graden gedraaid, vandaar. Niettemin blijft het allermakkelijkst om even de positie te markeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-10-2004 21:04 #70707 door
Beantwoord door in topic rubber+lager cardanas
Hoi jojo,

Voordat je de moer losmaakt even merktekens op de beide asdelen zetten zodat je weet hoe ze in elkaar zaten. Uitbalanceren dan niet nodig.

Succes,

Wim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-10-2004 10:38 #70706 door
Beantwoord door in topic rubber+lager cardanas
Gelukt! enne rubber pas wel door de tunnel,scheelt een hoop gewurm onder de auto.
p.s. moer 41 zatwel erg vast ,maar is uiteindelijk toch los gekomen :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.