olie cardan
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2004 18:03 #54225
door
olie cardan is gemaakt door
Beste Volvo liefhebbers,Momenteel ben ik een Amazon uit '67 aan het restaureren. Er wordt aangegeven (in Hayns en het instructieboekje) om de olie in het cardan te verversen. Mijn vraag is: hoe laat ik de oude olie eruit lopen? En waar vul ik de nieuwe olie bij? Aan de achterzijde op het cardan heb ik 1 plug kunnen ontdekken, maar weet niet of dit de aftap- of de vulplug is.Graag enig advies hierover.Groeten,Remy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2004 18:11 #70728
door
Beantwoord door in topic olie cardan
De plug is de vulplug.Het olieniveau moet tot de onderkant van het gat staan. Voor aftappen ofwel uitzuigen met een oliespuit (een soort grote injectiespuit met een flexibele slang als tuit)of het deksel loshalen. Wel zien dat er geen vuil inkomt en ook de pakking vervangen. Die is hetzelfde als van een 140/240 serie. Met een beetje geluk zit de olie die erin moet in een fles met een flexibele tuit. Anders vullen met de genoemde oliespuit.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2004 18:32 #70727
door
Je bedoelt ongetwijfeld de olie in het differenteel (...i.p.v. cardanas). Er is geen aftapplug, alleen een vulplug.Gewoon het deksel van het differentieel los maken en de oude olie op te vangen in een bak.Oude pakkingresten van deksel en differentieelhuis verwijderen.Goed schoonmaken (drap op bodem verwijderen, eventueel uitblazen). Deksel en nieuwe pakking plaatsen (onderdeel nr 1377332 VOD eur 4,63 ex) Vullen met 1,3 liter (=tot aan vulplug) 75W90 GL-5. Als je Comma 75W90 koopt, zit er een flexibele tuit aan de fles. Gaat prima - heb het net afgelopen weekend zelf gedaan.......
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2004 21:02 #70726
door
Hoi Remy,
Die ene plug (bovenaan, vierkant)is zowel de aftap- als de vulplug. Je zult met een slangetje of zoiets het cardanhuis moeten leegmaken/zuigen. Neem een lang slangetje en houd dit laag als je de olie aanzuigt dan loopt ie vanzelf leeg (communicerende vaten).
Succes,
Wim
Die ene plug (bovenaan, vierkant)is zowel de aftap- als de vulplug. Je zult met een slangetje of zoiets het cardanhuis moeten leegmaken/zuigen. Neem een lang slangetje en houd dit laag als je de olie aanzuigt dan loopt ie vanzelf leeg (communicerende vaten).
Succes,
Wim