trillende aandrijfas

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-10-2004 11:36 #54176 door
trillende aandrijfas is gemaakt door
Ik heb laatst preventief het tussenlager van de aandrijfas van mijn 140 vervangen. Er waren geen problemen, maar omdat het lager en het rubber huis nog origineel waren leek het mij verstandig het voor de winter te vervangen.
Na de inbouwpositie van de aandrijfas te hebben gemerkt heb ik deze uitgebouwd en het kogellager + het rubber vernieuwd. Vervolgens het zaakje weer volgens de gemerkte positie ingebouwd en even een proefrit maken. Wat blijkt: een enorm getril bij 50 en 90 kmh. Nogmaals de inbouwpositie gecontroleerd doch deze was ok.
- Daarna het achterste deel van de aandrijfas bewust 180 grd verdraaid tov het voorste deel. Proefrit: geen verbetering.
- Motorpositie gecontroleerd: kapot ophangrubber links voor; beide rubbers voor vervangen, rubber V-bak ok. Proefrit met as in orginele positie: geen verbetering.
- Oud rubber huis van het tussenlager terug gezet met nieuw kogellager. Probleem opgelost!!! Hierbij moet vermeld worden dat het oude rubber aanmerkelijk soepeler is dan het nieuwe. Kan een te stijf rubber trillingen veroorzaken of moet de oorzaak toch elders gezocht worden?

Wie het weet mag het zeggen/mailen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-10-2004 10:20 #70935 door
Beantwoord door in topic trillende aandrijfas
Ik heb met mijn amazon al heel wat rare dingen meegemaakt wat betreft trillingen in de aandrijflijn, waaronder ook problemen met het ophangrubber. In mijn amazon heb ik een stevigere en dikkere aandrijfas van de 240 serie. Het ophangrubber moest daar dus ook anders worden. Na diverse testen bleek ook bij mijn dat het juist goed los moets hangen. Zo gauw als ik het lager 'te vast' zette kreeg ik ook brommen ed. Het kan dus zeker de oorzaak zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2008 09:59 #70934 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic trillende aandrijfas
<p>Hallo Ben,</p><p>Ook op mijn P1800S (met overdrive) zou ik een dikkere aandrijfas van een 240 willen plaatsen.</p><p>Morgen ga ik naar een verkoop van vooral 240-onderdelen. Zou u me kunnen zeggen naar welke onderdelen ik moet uitkijken? Moet ik bij het ombouwen ergens speciaal op letten?</p><p>Alvast bedankt.</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.