automaatbak geeft bonk

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-10-2004 09:37 #54135 door
automaatbak geeft bonk is gemaakt door
Mijn onlangs aangeschafte 64'er amazon automaat schakeld naar behoren en heeft een gereviseerde BW35 bak. Alleen bij het afremmen in de file bijvoorbeeld voel en hoor ik een duidelijke "bonk" net voordat ik stil kom te staan. Ik neem aan dat de automaat dan terugschakeld in de 1e versnelling. Ik heb het revisiebedrijf gebeld maar die zegt dat dat normaal is bij de BW35. Ik wil graag weten of andere automaatrijders dit ook hebben en of het iets is om me zorgen over te maken. Alvast bedankt voor de reacties! Prettig weekend, Jeroen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-10-2004 17:05 #71107 door
Beantwoord door in topic automaatbak geeft bonk
Is het bakrubber nog wel goed? Als die niet meer stug is of scheef krijg je dit soort dingen ook

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-10-2004 22:36 #71106 door
Beantwoord door in topic automaatbak geeft bonk
Dit is normaal, de bak schakelt pas vlak voor stilstand terug naar "1".
Als hij moeiteloos opschakelt en de kick-down werkt dan moet het goed zijn.
Onthoud dat het olienivo bij stationair draaiende motor moet wordewn afgelezen.
Bij wie is de bak gereviseerd ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-10-2004 23:14 #71105 door
Beantwoord door in topic automaatbak geeft bonk
Beste Ed. De bak schakelt verder moeiteloos en de kick-down werkt naar behoren. Het oliepeil controleer ik wekelijks (met draaiende motor) maar het zakt eigenlijk niet. De bak is gereviseerd door "Tomassen Automatenrevisie en Airco" te Lunteren, alle keerringen zijn vervangen door moderne keerringen zodat er moderne transmissieolie kan worden gebruikt. Er is ook nog een half jaar garantie op afgegeven, ik heb dus wel vertrouwen in dit bedrijf. Ik vind het een beetje vreemd dat de bak alleen bonkt bij terugschatelen naar "1", het schakelen naar de andere versnellingen is nauwelijks merkbaar. Met die bonk kan ik best leven maar ik wil gewoon zeker weten dat ik niet een vers gereviseerde bak de soep in draai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-10-2004 23:24 #71104 door
Beantwoord door in topic automaatbak geeft bonk
De bak lijkt goed, de opmerking betreffende het stootrubber onder/achter de bak is een goede.
Vaak tast olie dit aan, kun je simpel testen door iets stevigs tussen chassis en bak te plaatsen.
Als je toch bezig bent check of er niet iets anders het geluid veroorzaakt. Dit zou kunnen zijn aandrijftrein-kruiskoppelingen, uitlaat,ophanging m.n. achter
Gewoon alles nalopen op speling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-10-2004 09:45 #71103 door
Beantwoord door in topic automaatbak geeft bonk
Zelf heb ik die bonk ook sinds mijn ruilbak begin dit jaar. Ik denk dat het alsvolgt gaat: bij snelheidsvermindering met voet van het gas remt de motor enigzins, echter op het laatste moment voor het stilstaan wil de automaat weer gaan aandrijven (kruipen!). De richting van de krachten op de cardanas wisselen dus op dat moment. Is er dan (enige) speling in de aandrijflijn krijg je de "bonk". Zelf vind ik de grootste speling in het diff, zodat ik de achteras ga vervangen om het (hopelijk) kwijt te raken. Mijn kruiskoppelingen zijn spelingvrij (nieuw).

Rob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-12-2004 21:12 #71102 door
Beantwoord door in topic automaatbak geeft bonk
sinds kort ben ook ik in het bezit van een v 145 automaat en heb ditzelfde probleem, wat, als ik zo de antwoorden lees, dus geen defect blijkt te zijn. nu heb ik toch enkele vragen naar aanleiding van de gegeven antwoorden namelijk: waar chechk ik het oliepeil van de automaat?, waar bevindt zich het stootrubber? en is de "kickdown" het mechanisme dat ervoor zorgt dat de automaat terugschakelt op het moment dat er veel meer gas gegeven wordt?

vast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2004 07:54 #71101 door
Beantwoord door in topic automaatbak geeft bonk
Beste Justus, ik heb de kruiskoppelingen laten vervangen naar aanleiding van het berichtje van Rob Peerenboom (bedankt nog trouwens). De bonk is er nu uit, maar als alles goed warm is na ongeveer 70 km rijden is de bonk weer terug. Wel wat minder duidelijk hoorbaar. Die stootrubbers e.d. ben ik niet aan toegekomen. Het oliepeil check je (met draaiende motor in P stand) onder de motorkap. Links achterin komt er een buisje omhoog (althans bij de Amazon) waar een flexibele peilstok van meer als een meter lang in zit. De kickdown is id het mechanisme wat er voor zorgt dat de automaat terugschakeld als er meer gas wordt gegeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-12-2004 12:54 #71100 door
Beantwoord door in topic automaatbak geeft bonk
bedankt, Ik heb oliepeil nagekeken en er bleek niet veel meer in te zitten. heb het nu bijgevuld en hij schakelt veel soepeler. Probleem is echter dat er veel olie, tijdens het bijvullen, naast loopt. Waarschijnlijk lekt het bij de aansluiting van de peilstokbuis met de automaat. deze hangt er dan ook vrij los in, ik kan hem zo'n drie cm. omhoog trekken. Is dit normaal?

overigens bevindt zich de speling die de bonk veroorzaakt bij mij in het differentieel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • walter schutz (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
22-11-2008 13:26 #71099 door walter schutz (GAST)
Beantwoord door walter schutz (GAST) in topic automaatbak geeft bonk
vervangen van de achteras is alleen nodig bij te veel speling op kroon en pion (dan giert die ook wel hoor)
deze bonk is heel normaal bij terugschakeling in 1 wanneer je komt aanrijden bij een stoplicht oid .
ik ken eigenlijk geen bw 35 die dat niet deed .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.