dolgedraaid wielmoer tapeind

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-11-2004 19:29 #54027 door
Nog niet zolang geleden heb ik mijn banden laten balanceren, de trillingen in het stuur die bij 80 km optraden zijn verholpen.
Om dat de winter weer voor de deur staat heb ik vandaag de voorwielen gedemonteerd om de toestand van de remmen en dergelijke te controleren, en bij het terug monteren van de rechter voorwiel zag ik dat een van de 5 tapeinden, waar de wielmoer opgedraaid wordt, het draad was dolgedraaid.
Ik draai mijn wielmoeren altijd aan met een momentsleutel op 10kgm, dus ik denk dat het bedrijf dat de wielen met een luchtsleutel heeft vast gezet dat gedaan heeft met een tehoog ingestelde kracht, omdat er behoorlijk veel kracht nodig was om de wielmoeren los te draaien.
Mijn vraag is zijn die tapeinden los verkrijgbaar en is de montage redelijk te doen. Het gaat om een amazon met remschijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-11-2004 22:13 #71662 door
Beantwoord door in topic dolgedraaid wielmoer tapeind
zo'n tapeinden zijn inderdaad los te krijgen:
voor voorwiel met remschijf is dit nr 657874, 2.55E+btw in VOD; bij mij zit 1 van die tapeinden wat los en draait soms wat mee bij vast zetten van wielmoer; ik las ergens dat die tapeinden in de naaf geperst zijn; die moeten er dus terug kunnen uitgeperst worden; als ik er zelf ooit eens aan begin,
dan zou ik eerst de plaats rond het tapeind eens heel goed opwarmen met campinggas brander (gaf in andere gevallen steeds goede resultaten), een stukje buis met gepaste diameter langs de andere kant vd naaf plaatsen, en met hamer van +-1kg op de tap slaan (alles op vaste ondergrond!); alternatief?: tap (diameter=1/2 duim)afslijpen, uitboren met kleinere boor (bvb met 11 of 11.5mm), en wat blijft zitten eruit kloppen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2004 05:25 #71661 door
Beantwoord door in topic dolgedraaid wielmoer tapeind
zojuist gezien bij rubriek "Evenementen":
regio Noord-West organiseert vanavond een Technische Avond: "Datum: 26-11-2004, Grote Persavond op vrijdag 26 november ... Zaandam te 20 uur ...Voor meer informatie mail je naar [regio Noord-West]": Dick, het vervangen van je tapeind is een typisch persprobleem, indien je regio Noord-West een mailtje stuurt krijgen we misschien reeds vanavond, of in volgend clubblad, een duidelijk antwoord hoe dat moet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2004 10:06 #71660 door
Beantwoord door in topic dolgedraaid wielmoer tapeind
Gewoon uitpersen met een hydraulische pers en de nieuwe erin persen. Even je garage lief aankijken zou ik zeggen. Overigens zijn de persjes ook te koop vanaf 180 euro of zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2004 11:07 #71659 door
Beantwoord door in topic dolgedraaid wielmoer tapeind
oorzaak doldraaien: "tehoog ingestelde kracht"?: ik denk het niet: tap en moer hebben fijne draad (1/2" 20 gangen) en waarsch. is de moer van bij de aanvang scheef op de tap geplaatst, waarna de luchtsleutel daarna zijn vernietigend werk heeft gedaan; zelf draai ik steeds eerst handmatig aan met een zwengel, dan is men absoluut zeker dat moer goed op tap zit, ervaring leert dat het wel eens verkeerd kan beginnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-01-2012 22:06 #109656 door Rob Postema (GAST)
Beantwoord door Rob Postema (GAST) in topic dolgedraaid wielmoer tapeind
Ook hier een dolgedraaide wilemoer op een tapeind (remtrommel)

Moer verwijderd door gat erin te boren, steeds groter, en met een beitel de moer gespleten.
Helaas viel het tapeind in de trommel, dus alles eraf
Waarschijnlijk de laatste 45 jaar niet meer losgeweest, en met geen mogelijkheid eraf te krijgen.
Uiteindelijk een zware polietrekker op de naaf gelast en met heel veel kracht eraf gekregen.

Anyway, nu kan ik gewoon met de hand de 5 tapeinden eruitdrukken, terwijl hierboven staat:

Gewoon uitpersen met een hydraulische pers en de nieuwe erin persen.


Op alle tapeinden zitten (bijna) geen ribbels meer, en in de flens ook niet.
Nu vroeg ik me af, als ik 5 nieuwe tapeinden koop, vallen die dan ook ruim in de flens? of zit daar dan zoveel "ribbels" op dat ik die er met kracht ik kan persen, zodat ze de eerste tijd niet meer losgaan.?

Horen er ook "ribbels" in de flens te zitten? of is dat gewoon een mooi rond gat waar de "ribbels"van het tapeind zich in vast zetten?

Zat er ook aan te denken de tapeinden aan de binnenkant van de trommel vast te lassen.
Is dat een optie? (is wel gietijzer toch?) maar dan zitten ze wel iig vast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
11-01-2012 22:39 #109662 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic dolgedraaid wielmoer tapeind
De tapeinden zijn zeker een perspassing. Niet muurvast, ik heb ze van een 144 vervangen, met een gemiddelde hamer krijg je ze er wel uit. Als de gaten uitgelubberd zijn, zou je de overmaat versie kunnen gebruiken. Deze heeft een diameter van 16,3 mm (Wphb Brakes, p. 5-9), staat geen ond. no. bij jammergenoeg.
Maar ws. is het makkelijker een trommel met tapeinden en al te vinden.

Vastlassen kan je proberen maar gietijzer 'hecht' niet fijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sanne Hagendoorn
  • Sanne Hagendoorn's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Amazon sleeper
Lees meer
17-09-2019 13:45 #185242 door Sanne Hagendoorn
Beantwoord door Sanne Hagendoorn in topic dolgedraaid wielmoer tapeind
Beste forumleden, ik heb ook last van een dolgedraaid tapeind op m'n remtrommel (Amazon 1968) en wil deze met een snijplaat weer leven inblazen.
Heeft iemand toevallig een 1/2" UNF snijplaat te leen in de buurt van Rotterdam?
BVD!

Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
17-09-2019 19:06 #185245 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic dolgedraaid wielmoer tapeind
Hallo, ik heb een 1/2" unf snijplaat liggen. Ik woon in Delfgauw dus vlak bij Rotterdam.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sanne Hagendoorn
  • Sanne Hagendoorn's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Amazon sleeper
Lees meer
17-09-2019 22:46 #185249 door Sanne Hagendoorn
Beantwoord door Sanne Hagendoorn in topic dolgedraaid wielmoer tapeind
Hoi Arnold,
Als ik die eens een paar dagen zou kunnen lenen zou top zijn! Bijv deze donderdag overdag of vrijdagmiddag/avond?
Groet, San

Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.