- Berichten: 48
dolgedraaid wielmoer tapeind
- Bezoeker
Om dat de winter weer voor de deur staat heb ik vandaag de voorwielen gedemonteerd om de toestand van de remmen en dergelijke te controleren, en bij het terug monteren van de rechter voorwiel zag ik dat een van de 5 tapeinden, waar de wielmoer opgedraaid wordt, het draad was dolgedraaid.
Ik draai mijn wielmoeren altijd aan met een momentsleutel op 10kgm, dus ik denk dat het bedrijf dat de wielen met een luchtsleutel heeft vast gezet dat gedaan heeft met een tehoog ingestelde kracht, omdat er behoorlijk veel kracht nodig was om de wielmoeren los te draaien.
Mijn vraag is zijn die tapeinden los verkrijgbaar en is de montage redelijk te doen. Het gaat om een amazon met remschijven.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
voor voorwiel met remschijf is dit nr 657874, 2.55E+btw in VOD; bij mij zit 1 van die tapeinden wat los en draait soms wat mee bij vast zetten van wielmoer; ik las ergens dat die tapeinden in de naaf geperst zijn; die moeten er dus terug kunnen uitgeperst worden; als ik er zelf ooit eens aan begin,
dan zou ik eerst de plaats rond het tapeind eens heel goed opwarmen met campinggas brander (gaf in andere gevallen steeds goede resultaten), een stukje buis met gepaste diameter langs de andere kant vd naaf plaatsen, en met hamer van +-1kg op de tap slaan (alles op vaste ondergrond!); alternatief?: tap (diameter=1/2 duim)afslijpen, uitboren met kleinere boor (bvb met 11 of 11.5mm), en wat blijft zitten eruit kloppen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
regio Noord-West organiseert vanavond een Technische Avond: "Datum: 26-11-2004, Grote Persavond op vrijdag 26 november ... Zaandam te 20 uur ...Voor meer informatie mail je naar [regio Noord-West]": Dick, het vervangen van je tapeind is een typisch persprobleem, indien je regio Noord-West een mailtje stuurt krijgen we misschien reeds vanavond, of in volgend clubblad, een duidelijk antwoord hoe dat moet.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Postema (GAST)
- Offline
- Senior lid
Moer verwijderd door gat erin te boren, steeds groter, en met een beitel de moer gespleten.
Helaas viel het tapeind in de trommel, dus alles eraf
Waarschijnlijk de laatste 45 jaar niet meer losgeweest, en met geen mogelijkheid eraf te krijgen.
Uiteindelijk een zware polietrekker op de naaf gelast en met heel veel kracht eraf gekregen.
Anyway, nu kan ik gewoon met de hand de 5 tapeinden eruitdrukken, terwijl hierboven staat:
Gewoon uitpersen met een hydraulische pers en de nieuwe erin persen.
Op alle tapeinden zitten (bijna) geen ribbels meer, en in de flens ook niet.
Nu vroeg ik me af, als ik 5 nieuwe tapeinden koop, vallen die dan ook ruim in de flens? of zit daar dan zoveel "ribbels" op dat ik die er met kracht ik kan persen, zodat ze de eerste tijd niet meer losgaan.?
Horen er ook "ribbels" in de flens te zitten? of is dat gewoon een mooi rond gat waar de "ribbels"van het tapeind zich in vast zetten?
Zat er ook aan te denken de tapeinden aan de binnenkant van de trommel vast te lassen.
Is dat een optie? (is wel gietijzer toch?) maar dan zitten ze wel iig vast.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 536
Maar ws. is het makkelijker een trommel met tapeinden en al te vinden.
Vastlassen kan je proberen maar gietijzer 'hecht' niet fijn.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Offline
- Expert lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Heeft iemand toevallig een 1/2" UNF snijplaat te leen in de buurt van Rotterdam?
BVD!
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 680
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Offline
- Expert lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Als ik die eens een paar dagen zou kunnen lenen zou top zijn! Bijv deze donderdag overdag of vrijdagmiddag/avond?
Groet, San
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.