winterbanden

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2004 12:19 #53942 door
winterbanden is gemaakt door
Pieter, ik las in een andere thread dat je winterbanden ook in de zomer gebruikt. Heb je dan geen erge last van snelle slijtage? Ik moet namelijk voor m'n (sorry) mazda nieuwe banden hebben, en ik weet niet of hij nog lang genoeg leeft om twee sets banden aan te gaan schaffen. En gezien mijn voorliefde voor de wintersport vind ik winterbanden toch wel fijn. Als dan eindelijk de Duett eens klaar is, kan de mazda nog een tijdje als winterauto dienst doen. Ziedaar, mijn gedachtenkronkels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2004 13:17 #72159 door
Beantwoord door in topic winterbanden
<p>
Winterbanden hebben de laatste jaren nogal een ontwikkeling doorgemaakt. Dit heeft er o.a. toe geleid dat je er ook 's zomers "zonder ongelukken" mee kunt blijven rijden. Nog niet zo lang geleden werd dat sterk ontraden. <br>
Snellere slijtage kan dan inderdaad een gevolg zijn, maar dat is ook weer afhankelijk van merk en type.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2004 14:24 #72158 door
Beantwoord door in topic winterbanden
Okay, dan ga ik maar eens shoppen. Eigenlijk hoop ik heel sterk dat deze zomer de Duett eindelijk eens op de weg komt, dan wordt de mazda toch hooguit in de winter gebruikt (en als de Duett kinderziektes heeft natuurlijk...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2004 15:22 #72157 door
Beantwoord door in topic winterbanden
Het is wel zo dat winterbanden boven 15 graden geen meerwaarde hebben, derhalve zou ik toch zomers met gewone compuond rijden.
De voordelen in de winter zijn evident nl meer grip

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2004 15:55 #72156 door
Beantwoord door in topic winterbanden
De huidige winterbanden maken nauwelijks meer lawaai dan "gewone" banden en slijten niet beduidend sneller dan gewone banden. Mijn recente ervaringen met winterbanden betreft Michelin Alpin 2 in de maat 185/65-15 onder een turbo diesel met voorwielaandrijving. Kosten ca € 85 p.st. Ik heb er in de winter mee in Finland gereden over dik besneeuwde en soms ook geheel verijsde wegen bij temperaturen tot -25. Deze banden waren echt top, nooit sneeuwkettingen nodig gehad. Ik laat deze banden er zomer en winter op en het dieseltje wordt niet bepaald ontzien. De standaard voorbanden, gewone Good Year's, waren voorop na 45.000 km volledig versleten en m'n eerste setje Michelin winterbanden hield het twee winters en een zomer vol met 75.000 km ! Ik zie geen enkele aanleiding om voor de zomer weer gewone banden te monteren, want als je in de zomer in een hoosbui terecht komt hebben de winterbanden een betere grip dan gewone banden. Ik wissel nu de banden wel elke 25000 km van voor naar achter zodat ze gelijk opslijten. Kan ik straks weer rondom nieuw monteren. Probeer wel zo uit te komen dat je nieuwe winterbanden monteert vlak voordat je met wintersport gaat omdat winterbanden hun optimale grip in losse sneeuw gaan verliezen onder de 3 mm. Blijf je in Nederland e.o. dan kan je gewoon doorrijden tot 2 mm. Twee keer per jaar winterbanden wisselen met gewone banden heeft ook het nadeel dat je steeds monteren en balanceren moet betalen.
T.a.v. de Amazon: in de maat 165-15 is er weinig moderns te koop, wel de Vredesteins met het ouderwetse grove blokprofiel, maar die zijn niet te vergelijken met de nieuwe generatie winterbanden. Heb je 5,5 inch velgen adn wordt het beter. Ik ga binnenkort eens kijken hoe de 185/65-15 Michelin Alpin het onder de Amazon doet, deze maat is wel iets kleiner dan de 165-15, maar ik denk dat ik daar weinig van merk, ook voor het rallyrijden lijkt het mij een prima oplossing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2004 20:13 #72155 door
Beantwoord door in topic winterbanden
<p>
<i> hoe de 185/65-15 Michelin Alpin het onder de Amazon doet, deze maat is wel iets kleiner dan de 165-15, maar ik denk dat ik daar weinig van merk </i><p>

Het verschil in diameter is ca. 3 cm en dat merk je wel. Er bestaan ook formules om dat uit te rekenen. Met een 4,1:1 eindoverbrenging en 165-15 banden rij je in IV bij 4000 rpm ca. 119 km/u. Met 185/65-15 banden zal dat ca. 113 km/u zijn. Kortom, iets meer toeren maken maar ook een ietsje vlottere acceleratie met die lagere banden natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2004 21:16 #72154 door
Beantwoord door in topic winterbanden
Recent in Canada geweest daar gebruiken ze Nokian Hakkapeliitian2 winterbanden, enig idee of deze ook in Nederland verkrijgbaar zijn ? Het probleem speelt niet voor de duet of Amazon maar de winterbanden zijn geschikt tot max 210 km/uur.
Voor mensen die vaker heen en weer naar de ALpen racen soms een beperking.
Winterbanden zijn voor mijn V90 iets smaller dan de zomerbanden (Vredesteijn WIntracs tegen Michelin Energy)en maken wel degelijk meer lawaai.
Uit eigen ervaring met zo'n zware achterwiel aangedreven Volvo bak kan ik melden dat het noodzaak is om s'winters de winterbanden te monteren anders ga ik echt alle kanten op, kan natuurlijk ook aan mijn rijstijl liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-12-2004 09:02 #72153 door
Beantwoord door in topic winterbanden
Nou, die van mij haalt de 210 per uur echt niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-12-2004 09:48 #72152 door
Beantwoord door in topic winterbanden
de Michelins Alpin 2 zijn geschikt tot 190 km/u, voor de meeste klassieke Volvo's voldoende

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.