terugschakelen naar 2 lastig

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2005 15:35 #53819 door
Het terugschakelen van z'n 3 naar z'n 2 gaat in mijn Volvo Amazon erg lastig. Het helpt door hem even richting de 1 te drukken (erin hoeft niet) en de koppeling ingetrapt te houden. Dan gaat hij soepel in z'n twee.

Hij het vervangen van het blok laatst, heb ik er ook meteen een andere bak onder gehangen. Deze heeft precies hetzelfde euvel.
Is dit toeval (ik ken de geschiedenis van de nieuwe bak niet)?

Of is het een kwestie van stellen van de koppeling (oliekoppeling, geen kabel)? En moet ik zorgen dat deze al iets verder 'ingetrapt' is?
Hoe weet ik hoe ver ik kan gaan met stellen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2005 16:09 #72837 door
Beantwoord door in topic terugschakelen naar 2 lastig
Ik zou het in eerste instantie zoeken in een te kleine vrije slag van de koppeling.
Gewoon het stelboutje aan de koppelingshefboom een paar slagen verder indraaien en uitproberen.
Helpt dat niet dan zou mijn vermoeden uitgaan naar de synchromesh ringen.
Er zit toch wel de goede en voldoende olie in de versnellingsbak ?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2005 16:10 #72836 door
Herstel: ik bedoel TE GROTE vrije slag!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2005 17:26 #72835 door
Bedoel je hiermee, dat de koppeling door gebruik van de stelschoef in rust al wat verder ingedrukt moet zijn?

Zo ja, hoe controleer ik of ik hem niet al te ver indruk?
(Of loop ik dan geen risico op ongemerkt slippen)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2005 18:40 #72834 door
Als je hem te ver indraait gaat de koppeling inderdaad slippen maar mijn ervaring is dat je dat toch wel merkt. Het motortoertal reageert dan sneller dan normaal waar dan geen acceleratie tegenover staat. Hoe dan ook als blijkt dat de versnelling weer soepel schakelt als je de stelboutjes aandraait (en daarmee de vrije slag verkleint) dan weet je in elk geval dat de koppeling niet voldoende vrij kwam.
Volgende opdracht is dan de vrije slag bepalen. Is de koppeling trouwens goed ontlucht? Als er lucht zit in het systeem krijg je exact hetzelfde effect. Het is alsof je de pedaal niet diep genoeg intrapt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2005 00:38 #72833 door
Volgens mij is er een eenvoudigere manier om te kijken of het je synchromesh niet is, en dat is door je bak even te behandelen alsof hij uberhaupt geen synchroniseerinrichting zou hebben. Double clutchen dus, maar wie helpt me even, want er zat onderscheid tussen dubbelklutsen als je terugschakelt en als je opschakelt. In ieder geval moet je vanuit 3 naar vrij, koppeling op laten komen en weer neerdrukken en dan van vrij naar 2. Maar moest je nu tussengas geven, of was dat bij opschakelen? Effe kwijt...

Anyway, als de bak dan ineens wel makkelijk schakelt, is er een goede kans dat het je synchromesh is. Overigens heb ik wel begrepen dat synchromeshes een comfortkwestie zijn; het schakelt een stuk lastiger zonder die dingen, maar echt kwaad zou het niet kunnen. Maar daarover hoor ik graag de echte techneuten.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2005 07:04 #72832 door
bij double clutchen, tussengas bij terugschakelen, dit om de verschillende tandwielen op juiste snelheid te krijgen, bij opschakelen, moeten ze juist snelheid verliezen (veel ervaring met oude daf vrachtwagens)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2005 08:11 #72831 door
Dubbel clutchen moet je wel leren. Voordat je de goede 'feeling' hebt wordt er heel wat afgeknarst. Ik baseer deze stelling op ervaringen uit mijn militaire dienstijd (Jeep Nekaf). Dus als test m.i. niet echt zo geschikt. Verder kunnen ander euvels van de koppeling (zoals een te grote vrije slag) OOK met dubbel clutchen worden opgelost.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2005 11:06 #72830 door
Double clutchen moet je leren op auto's die niet gesynchroniseerd zijn! Deze auto is dat wel, maar misschien is e.e.a. een beetje gaar en ik stel het ook alleen maar voor als eenvoudige test om te kijken of het schakelen dan iets makkelijker gaat. Overigens komt dat advies van Opelliefhebbers (je weet, ik reed hiervoor A-Manta en daar moést ik soms wel double-clutchen).

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2005 23:18 #72829 door
volgens mij dwalen jullie van het thema af.
Het probleem begon met terugschakelen en eindigt met een cursus double-clutch. Als het aan de koppeling lag zou hij het volgens mijn bescheiden mening in meerdere versnellingen doen (zeker ook van 2 naar 1) dus ik zou het in de bak zoeken.
Voor een litertje hooghoudt kun je bij mij een perfekte werkende M40 bak ophalen (onlangs overgehouden na montage overdrive/M41) Kraakt hij dan nog kun je altijd nog een cursus dubbelklutsen volgen

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD