olie in versnellingsbak

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2005 19:52 #53790 door
olie in versnellingsbak is gemaakt door
ok effe snel vraagje nog, de olie in mn M41 bak... na hoeveel km vervang je dit ? En hoe controleer ik of er genoeg in zit ?

thanks weer. Bart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2005 19:59 #73059 door
Beantwoord door in topic olie in versnellingsbak
Olie is gewoon motorolie, liefst 20W50 oid, 1,6 liter, vervangen na 20000 km (een keer in de twee motorolie verversen). Controle peil: aan de rechterkant van de bak (echt aan het bakhuis, rood) zitten twee bouten met vierkante koppen. De onderste is de aftapplug; de bovenste de peilplug. Zet er wel de goede sleutel op (ik geloof steek 3/8 inch), als de kop rond is is deze bout lastig los te krijgen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2005 11:43 #73058 door
Beantwoord door in topic olie in versnellingsbak
Ik heb weinig ervaring met de M41's, wel met de M46's, daar zit ATF in, maar dat zou ik in de M41 niet gebruiken. <br> Toch zou ik eerder geneigd zijn om echte 'bak'-olie en geen 'motor'-olie te gebruiken, ookal werd dat van oudsher voorgeschreven. <br> Motorolie is in principe gemaakt voor schaallagers in een motor, en niet voor de overbrengingen van tandwielen, die een veel zwaardere belasting is. <br> Volgens mij is de overdrive zelf niet zo heel kieskeurig, aangezien deze achter allerlei bakken van allerlei merken gebruikt werd, en dus vaak gewoon de olie van de desbetreffende bak voor z'n kiezen kreeg. Zoals ik al zei, de M46 gebruikt ATF en dat is dezelfde (J-)type overdrive als de (latere) M41. Kortom, wat is wijsheid? <br>
Voor de verversingstermijn zou ik inderdaad ca. 20.000 km aanhouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2005 23:32 #73057 door
Beantwoord door in topic olie in versnellingsbak
Deze week net olie opgehaald bij Flok Boer overdrive specialist 75/90 API GL4,5 Castrol voor de M41 met D overdrive ,jaren geleden kreeg ik het advies 20/50 motorolie te gebruiken maar ze zijn nu dus overgegaan naar dit type bakolie .
ze zitten aande Omloop in Drachten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-01-2005 13:17 #73056 door
Beantwoord door in topic olie in versnellingsbak
Volvo schrijft motorolie voor wij gebruiken al meer dan 10 jaar Milers Calssic 20-50 ook in OD bakken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-01-2005 16:38 #73055 door
Beantwoord door in topic olie in versnellingsbak
Als je de olie gaat verversen, moetje in 2 keer bijvullen: Eerst bijvullen en vervolgens een klein stukje rijden en dan nogmaals bijvullen. Alle olie is dan ook goed doorlopen in de od. Bij mij deed de od het niet de eerste +/-10 km. Daarna weer perfect. Schrik hier dus niet van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-01-2005 13:40 #73054 door
Beantwoord door in topic olie in versnellingsbak
Er wordt inderdaad ATF voorgeschreven voor de M46, voor de M41 (en voor de M46 ook) zou ik dat niet gebruiken. Stinkende bakolie (80W90) zou ik niet gebruiuken in verband met OD, voor de bak zelf en de tandflanken is het wel beter, maar de overdrive mag dat eigenlijk niet hebben. Daarom zou ik motorolie gebruiken (doe ik zelf ook al jaren). Dit is minder smerend op de tandflanken, maar beter voor de OD.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-01-2005 14:16 #73053 door
Beantwoord door in topic olie in versnellingsbak
Op de M46 bakken staat "ATF-only" daar zou ik dus ook niks anders in gooien. Ook in mijn M47 (geen échte OD dus) moet ATF.<br>
[Om mijn M47 een keer door te spoelen heb ik er ook heel even motorolie in gehad. Verschrikkelijk veel rij-lawaai en de bak was met geen mogelijkheid in 1e, 2e en 3e versnelling te krijgen. Daarna volvo ATF er in, de bak liep gelijk veel stiller, en schakelen kon ook weer.]<br>
Voor de M46 en M47 zweer ik dus bij ATF, omdat deze bakken gewoon ontworpen zijn voor die olie (niet alleen de OD, maar ook de tandwielen en lagers).<br><br>
De M41 bakken zijn niet ontworpen voor ATF dus daar zou ik het niet in gebruiken. Bakolie 80W90 is voor de bak perfect, maar voor de OD haast te dik. Motorolie is voor de OD beter, maar voor de bak slecht. Het blijft dus een beetje schipperen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-01-2005 14:50 #73052 door
Beantwoord door in topic olie in versnellingsbak
Hee dat wist niet, dat de M46/47 daar zo gevoelig voor zijn. ATF is natuurlijk lekker dun dus bij wegrijden snel smering. Voor mijn gevoel is bij hogere belasting die ATF niet toeriekend. Maar dat heeft Volvo vast wel uitgeplozen. Wat je zegt over schipperen is inderdaad waar; ik zou toch gaan voor de motorolie, voor de werking van de OD. Die tandwielen zijn toch redelijk overgedimentsioneerd (zoals de hele auto) dus daar zou ik me minder zorgen over maken dan de gevoeligere Engelse Laycock.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-01-2005 14:54 #73051 door
Beantwoord door in topic olie in versnellingsbak
De M46 is er wat minder gevoelig voor, de M47 is er <b>extreem</b> gevoelig voor. Zelfs het juiste <b>type</b> ATF is van belang. Gooi je er de verkeerde in dan heb je dezelfde problemen als met motorolie. Je kunt je haast niet voorstellen dat olie zo'n wereld van verschil kan maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.