olielekkage koppelingshuis

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2005 18:13 #53740 door
olielekkage koppelingshuis is gemaakt door
Iedere keer als ik in mijn Amazon B20 1968 heb gereden hangt er een druppel olie aan de onderkant van de verbinding tussen het koppelings- en het vliegwielhuis (zo'n beetje het laagste punt als je naar de hele motor kijkt dus). <p>

Desondanks heb ik niet het idee dat de olie helemaal vanaf het motorblok naar dit punt stroomt, maar ik weet het niet zeker. Het is niet veel olie, maar toch iedere keer wel een paar druppels. Ik zet daarom ook steeds een bakje onder de auto. <p> Wat zal het zijn en hoe fix ik dit? Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2005 20:37 #73265 door
Beantwoord door in topic olielekkage koppelingshuis
Dit is vrijwel zeker lekkage van de achterste krukas keerring. Vervanging (bij vookeur door een 'moderne' afdichting) is mogelijk nadat je de complete koppeling en het vliegwiel, gedemonteerd hebt. Reken op een uurtje of 5 werk en hou een nwe carterpakking bij de hand.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2005 20:59 #73264 door
Ok, en is dit een eenvoudige klus? Mijn grootste reparatie tot nu toe is de vervanging van een waterpomp en radiator... Nog tips?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2005 21:01 #73263 door
Bij mijn 144 was het ook de achterste krukas keerring. Was met zo'n 4-5 uur verholpen door ervaren sleutelaar(bedankt Niek :). Inderdaad, bak moet eraf om erbij te komen).
Wat je nog kan checken is of er olie langs de peilstok omhoog komt. Is duidelijk te zien aan leksporen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2005 22:49 #73262 door
Twee opmerkingen voor je de bak eraf trekt.
1. Heb je inderdaad de oude filten keerring ?
Zo ja 2. wordt de wagenn regelmatig gebruikt of heeft hij een tijdje stilgestaan.
Als het antwoord "ja" luidt dan zou je even de tijd geven en regelmatig rijden en afwachten of het minder wordt....viltenring moet verzadigd zijn om goed af te dichten.
Één of twee druppeltjes mag

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2005 23:20 #73261 door
Lichte lekkage is daar niet abnormaal.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2005 00:34 #73260 door
Voordat je zulke operaties begint zou ik wat zekerder willen zijn van de oorzaak. Inderdaad is lichte lekkage niet superabnormaal, maar goed, ik kan me voorstellen dat je eraf wilt.

Maar waar komt de olie vandaan? Ik had ook olie aan mijn koppeling hangen, er lagen druppels olie op straat en mijn olieverbruik nam drastisch toe. Ik schrok mij dood, maar wat bleek: het kleppendeksel was enigszins losgetrild. Vastgedraaid: probleem over. Die olie liep echter wel achterlangs de motor naar beneden en werd daar, mede onder invloed van rijwind, tegen de auto geslingerd, dus ook tegen het koppelingshuis. En daar liep het naar het laagste punt. Ik bedoel maar: het ZOU iets simpels kunnen zijn.

Eenvoudige truc: motorolie ruikt naar niks. Transmissieolie ruikt naar transmissieolie. Je waant je in een grote landbouwmachine, op een diesellocomotief of op de bok van een stoomwals, zo ruikt die olie. Hij is ook dikker, maar dat onderscheid is erg moeilijk, zeker met een losse druppel. Dus: vinger door die olie en ruiken maar! Hoe is het trouwens met het transmissieoliepeil?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2005 19:50 #73259 door
Bedankt voor alle reacties zover! Er komt geen olie langs de peilstok, die sluit goed af. Het zijn inderdaad ook steeds maar een paar druppels. <br>

Maar toch zit het me niet lekker. Ik weet niet of ik een filten keerring heb, ik heb het nog nooit opengemaakt daar en de geschiedenis van die plek is niet bekend. ;-) <br>

Wat wel zo is, is dat de auto niet heel veel rijdt. Gemiddeld zo'n beetje een keer per week. Dus het zou kunnen dat er gewoon meer in gereden moet worden! Ik zal binnenkort nog eens goed zoeken naar de herkomst van de olie en er aan ruiken.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD