j overdrive schakelt niet (meteen) uit

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2005 21:10 #53698 door
Hi, Als ik met mijn amazon een lange tijd 120 rijd met j overdrive schakelt hij niet uit,
Dit doet hij pas merkbaar na een random tijd.
De aan schakelaar staat in serie met de schakelaar op de bak. En terugschakelen naar zijn 3 lost het dus ook niet op. Overdrive aanschakelen is nooit een probleem.
Moet ik de solenoid schoonmaken/smeren of zelfs vervangen of is het iets anders?
Graag jullie advies

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2005 22:09 #73502 door
Beantwoord door in topic j overdrive schakelt niet (meteen) uit
ik zou eerst eens het relais vervangen, dat is meestal makkelijk bereikbaar en is niet erg duur. Daarna pas verder zoeken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2005 22:19 #73501 door
Is dat relais hetzelfde als de solenoid?
Ik begreep namelijk dat de solenoid ca 200 Euro kost! Het is volgens mij geen electrisch probleem maar een mechanisch probleem. de spanning gaat wel degelijk van de overdrive af.
Maar om de een of andere reden blijft de solenoid hangen of wat voor reden dan ook

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2005 22:43 #73500 door
Hallo Frans,

Ik heb nog een gebruikte solenoid liggen die uit mijn eigen OD komt. Ik dacht een probleem te hebben met de solenoid, maar dat bleek niet aan de solenoid te liggen. Heb dus een nieuwe in mijn OD zitten en de gebruikte als reserve op de schap liggen.
Je mag die wel even gebruiken om te testen of het daar aan ligt.
Bel of mail mij maar even.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2005 10:38 #73499 door
Een relais is niet hetzelfde al de solenoid. De solenoid is de magneetklep onderaan de OD. Het kan zijn dat die wat smerig is en blijft hangen. Maar kijk eerst naar het relais. Volg de draden van de solenoid en/of de schakelaar en als het goed is lopen ze naar een klein doosje: het relais. Het kan zijn dat deze blijft hangen en zo, -zonder dat het relais een stuurstroom van de schakelaar krijgt-, toch stroom naar de solenoid blijft sturen. Daar zou ik beginnen met kijken. <br>Je kunt het checken door op het moment van het probleem met een multimeter te kijken of de solenoid stroom krijgt. Sluit desnoods een lampje aan ofzo die je naar het interieur leidt, dan kun je het onder het rijden precies zien wanneer de solenoid stroom krijgt en wanneer niet. Als een OD niet goed werkt ligt dat in het algemeen vaker aan het electrische gedeelte dan het mechanische.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2005 19:15 #73498 door
Meestal is het vervuiling van het systeem.Maak in iedergeval het filter schoon.Als je er helemaal niet uitkomt kan je hem demonteren en bij mij op de proefopstelling zetten.We kunnen dan in iedergeval meten dat is wat moeilijker in een rijdende auto.die proefopstelling kan je zien opmijn webside www.hukebasart.nl

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2005 05:53 #73497 door
Bedankt allemaal voor jullie ideen en reacties.
Ik ga in ieder geval eerst maar even het filter en de solenoid schoonmaken. hoe krijg ik daarna
de rest schoon? of is dit voldoende?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD