overdrive

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-03-2005 14:10 #53609 door
overdrive is gemaakt door
Wat is het verschil tussen een j-type en een d-type overdrive? Zijn er nog meer types? En waar moet je opletten als je een overdrive aanschaft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-03-2005 16:15 #73957 door
Beantwoord door in topic overdrive
Verschil zit intern. De overbrengingsverhoudingen zijn gelijk. Het J-type is van latere datum en heeft de naam sterker te zijn. Voor onze auto's eigenlijk niet echt van belang. Andere types zijn niet gemonteerd bij mijn weten.
Vooral belangrijk is een goede werking dus liefst testen met een proefrit. Sommige restaurateurs hebben ook een testbank. Revisie is duur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-03-2005 17:30 #73956 door
Beantwoord door in topic overdrive
revisie is duur ? Hoe duur ??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-03-2005 20:22 #73955 door
Beantwoord door in topic overdrive
Kleine correctie, D-type vertraagd meer dan een J-type. De laatste is daarentegen een stuk degelijker.
Revisie prijzen verschillen, zie Nordrive of andere OD specialisten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-03-2005 21:55 #73954 door
Beantwoord door in topic overdrive
Nog een kleine(re) correctie, een overdrive <i>versneld</i>... <br>
J-type is inderdaad sterker gebouwd, en de solenoid is minder storingsgevoelig. <br>
Bij de aankoop kun je letten op de werking van het geheel als hij onder de auto zit. Een test is bv. 80 km/u gaan rijden, vol gas geven, en de overdrive isnchakelen. Hij moet dan snel aangrijpen, zonder slippen. <br> Zit hij niet onder de auto, dan kun je kijken naar lekkages, keeringen, speling op de assen. Werking van de solenoid (hoor je 'klik' als je er stroom op zet?). Een test bank zoals wel eens op de beurs te zien is geweest zegt weinig, aangezien hij dan niet belast wordt. Verder kun je de drainplug van de bak bekijken (zit er ijzer snippers aan/in?) en de kap van de overdrive loshalen, en kijken naar ijzer zooi op de aldaar aanwezige magneet. <br>
Een iets goedkopere maar veel degelijkere oplossing is het plaatsen van een overdrive/5-bak van de 240 serie mbv. een aangepast koppelingshuis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.