van m40 naar m41+overdive

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2005 20:13 #53508 door
van m40 naar m41+overdive is gemaakt door
Ik ben van plan van een B18A met M40 bak naar een B20A met M41+overdrive te gaan in mijn Amazone van 1968. Nu kom ik twee verschillen in uitvoering tegen. De koppeling van mijn Amazone is hydraulisch, die van de B20 met een kabel. De cardanas (lange) van mijn Amazone is van het type 3 (tussenlager in rubberhuis) en die van de andere (korte) van het type 2 (twee pennen in rubbers).Mijn vraag is of ik het koppelinghuis kan omwisselen zonder aanpassingen om de hydraulische koppeling te behouden en wat de beste methode is voor het probleem met de cardanas. (inkorten of andere aanschaffen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2005 20:33 #74472 door
Beantwoord door in topic van m40 naar m41+overdive
Koppelingen, huizen en versnellingsbak zijn bij B20/B18 allemaal uitwisselbaar. Je kunt dus de koppeling als 1 geheel van je B18 naar de B20 overbouwen. Als je de B20 koppeling wilt behouden heb je het vliegwielhuis van de B18 nodig, de bedieningsgaffel en het bijbehorende druklager ook van de B18. De cardanas zou ik degene houden die bij de auto hoort ivm het tussenlager. Je hoeft alleen het voorste stuk te veranderen. Je kunt proberen een korte te vinden of de oude laten inkorten en opnieuw balanceren.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2005 10:23 #74471 door
Het koppelingshuis hoef je niet om te wisselen; draai de 4 imbusbouten die het bakhuis aan het koppelingshuis houden los, en vervang dan de bak. Hooguit een uur werk. Daarna heb je wel een aandrijfas nodig van het oude type, volgens mij is het hanglager anders bij het type met die twee pennen als ophanging. Het nieuwe type aandrijfas met rubber is niet zonder meer te monteren als ik het goed heb onthouden...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2005 20:02 #74470 door
je moet voor je hydraulische koppeling het daarbij behorende koppelingshuis hebben.Daar zitten 2 gaten in met draad voor de werkcilinder.Je gebruikt dus op je b20 met overdrive gewoon de4 complete koppeling met druklager,hefboom,koppelingshuis van je b18.Jouw auto is van 68 en heeft dus een tussenaslager dat in een hangrubber zit.Je moet gewoon deze voorste as laten inkorten.Ik weet op dit moment even niet wat de lengte van de ingekorte as moet zijn ,maar ik kan dit wel nakijken.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD