van handbak naar automaat

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-04-2005 21:47 #53506 door
van handbak naar automaat is gemaakt door
Hallo
Ik ben een redelijk nieuwe volvorijder en in het bezit van een 142S uit 1969.
Hij bevalt prima nadat de dubbele strombergs vervangen zijn door een enkele
Maar nu de vraag
Hoe zijn de ervaringen met een automaat in een 142?
Ik heb een complete auto staan met automaat dus ook de pook en radiateur en achteras en dergelijke
Maar voor ik er aan begin wil ik grag weten of dit een beetje lekker rijdt.
Ik hoor graag jullie reacties

Groeten
Peter Hustermann

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-04-2005 23:11 #74485 door
Beantwoord door in topic van handbak naar automaat
Dit is een persoonlijke ervaring en over smaak valt niet te twisten.
Na 12 jaar uitsluitend schakelbakken te hebben gehad kocht ik in '87 een P1800E met BW35 automaat.
Het argument was dat mijn vrouw Yvonne er dan ook in zou rijden.
In die tijd redelijk zeldzaam, en afkomstig uit de USA, inmiddels door import zijn er meer.
De automaat bevalt mij bijzonder goed, inmiddels ook een 960Estate met automaat erbij en ik zou niets liever meer willen.
Wel moet worden opgemerkt dat de BW35 een drie-traps automaat is en niet zo sterk als de M41 & Overdrive, ook maakt hij bij snelweg rijden relatief veel toeren.
Inmiddels met de 1800 na revisie van de BW35 zo'n 50 duizend mijl gereden zonder problemen, soms duitse Autobahn er tussen met max 6000 toeren.
Ik wissel ieder jaar de olie, dat wil zeggen wat je eruit kunt halen zonder de converter te legen, en hou in de gaten dat de olie niet zwart wordt.
Oververhitting is de grootste vijand en de vuldop is magnetisch en als daar veel ijzervijlsel op zit is het vaak mis.
Revisie is een kostbare aangelegenheid, echter dat geldt evenzo voor de M40/M41 &OD.
Gemiddeld komt het reviseren van een BW35 al snel op 600 euro.
Laat de bak dus checken voor je hem overbouwt en voor de 140 weet ik het niet zeker maar zou de achteras wellicht ook moeten worden overgebouwd. Even nazoeken of leest er een 140 specialist mee ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-04-2005 23:34 #74484 door
Beantwoord door in topic van handbak naar automaat
<p>
Een automaat werkt zeer comfortverhogend, vooral in het hedendaagse, alsmaar drukker wordende verkeer. Revisiekosten van een automaatbak zijn al lang geen 600 euro meer, het dubbele komt dichter bij. Een BW35 in goede staat is absoluut zeer bedrijfszeker, maar helaas is het een driebak, waardoor je veel toeren maakt op de snelweg (de viertraps AW70 of AW71 is een betere optie, maar in combinatie met een B18/B20 vereist dat wel een aanpassing aan het koppelingshuis)). Het brandstofverbruik ligt ook wat hoger, maar de grootste handicap van de BW35 is het vermogen vretende karakter van de koppelomvormer, hetgeen vooral in de acceleratie vanuit stilstand te merken is. Van 0-100 km/u betekent dat zo maar 4 seconden extra reistijd bij een 1.8 of 2 liter motor in vergelijking met een handgeschakelde bak, maar er zijn ook mensen die dat niet interesseert. <br>
Die dubbele carburateurs dus maar gauw weer terugzetten (of nog beter, een paar Webers monteren...:-).



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2005 10:59 #74483 door
Beantwoord door in topic van handbak naar automaat
Nou, op m'n "tijdelijke auto tot de Duett klaar is" Mazda 323 heb ik nu ook een 3 traps automaat. M'n vorige "tijdelijke..." auto was ook een Mazda 323 maar dan met handbak. En ik moet zeggen, ik vind het helemaal niks. Zelfs met een sterkere motor niet vooruit te branden. Als je in Duitsland op zo'n heuvelachtige snelweg rijd schakelt 'ie vaak terug, zelfs naar z'n 1 en rij je dus met een gierende motor. En in de bergen is het al helemaal niks. Oftewel een loeiende motor, of hij valt bijna uit en heb je geen trekkracht. 't is maar een Mazda natuurlijk....


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2005 23:32 #74482 door
Beantwoord door in topic van handbak naar automaat
Ben het niet helemaal met jullie eens, ik rij regelmatig met meerdere 1800's op en benzine verbruik is vergelijkbaar.
De acceleratie van mijn 1800E is zelfs uitstekend maar dat komt waarschijnlijk door de staat van de bak en de achteras verhouding van 4,1:1.
Ter vergelijk de 1800ES heeft 3,91:1
Heb even nagekeken de 140 heeft 4,1:1 of 4,3:1.
De AW71 is natuurlijk veel beter dan de BW35 mede door z'n lock-up positie in de overdrive.
Heb altijd al het idee gehad om een OD te monteren achter de BW35....dan hoef je niet zoveel te veranderen behalve de tunnel wat te verbreden en de as in te korten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-04-2005 17:49 #74481 door
Beantwoord door in topic van handbak naar automaat
Ed, de AW71 heeft geen lock-up, alleen de AW71L. Deze zijn echter veel schaarser. <br> Overdive achter de BW35? Dan moet je wel heel creatief zijn lijkt me, hoe wil/wou je dat oplossen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-04-2005 17:56 #74480 door
Beantwoord door in topic van handbak naar automaat
Klopt, is een Oxford uitvoering, met lock-up.
Waar een wil is is een weg, heb het met een zeer ervaren Volvo monteur overlegd, waar een wil is is een weg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-04-2005 18:36 #74479 door
Beantwoord door in topic van handbak naar automaat
Oja, het zal zeker mogelijk zijn, maar je meldde het alsof het een middagje werk was: ("dan hoef je niet zoveel te veranderen behalve de tunnel wat te verbreden en de as in te korten") wat me nogal een understatement lijkt... <br> Hoeveel tijd, moeite en geld zoiets gaat kosten blijft daarbij slechts gissen, maar ik weet wel dat dergelijke 'projectjes' in de praktijk altijd 5 to 10 keer zoveel tijd, moeite en geld kosten als aanvankelijk gepland... Het zal in iedergeval zowiezo 10x meer werk zijn dan een AW7x te plaatsen (een duidelijke tip dus)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-04-2005 20:22 #74478 door
Beantwoord door in topic van handbak naar automaat
Het ombouwen naar een AW71 heb ik al overwogen, komt ook e.e.a. bij kijken, het voordeel van een OD toevoegen is dat de bak en converter etc. kan blijven zitten.
Je kunt er zo bij en houdt verder alles origineel. Ook in het interieur, op een schakelaar na dan.
Ik rij graag over onbekende paden en dat mag best wat tijd en ev. wat geld kosten.
De OD heb ik liggen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-04-2005 23:08 #74477 door
Beantwoord door in topic van handbak naar automaat
Niet aan beginnen!!!!!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.