van handbak naar automaat
- Bezoeker
Ik ben een redelijk nieuwe volvorijder en in het bezit van een 142S uit 1969.
Hij bevalt prima nadat de dubbele strombergs vervangen zijn door een enkele
Maar nu de vraag
Hoe zijn de ervaringen met een automaat in een 142?
Ik heb een complete auto staan met automaat dus ook de pook en radiateur en achteras en dergelijke
Maar voor ik er aan begin wil ik grag weten of dit een beetje lekker rijdt.
Ik hoor graag jullie reacties
Groeten
Peter Hustermann
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Na 12 jaar uitsluitend schakelbakken te hebben gehad kocht ik in '87 een P1800E met BW35 automaat.
Het argument was dat mijn vrouw Yvonne er dan ook in zou rijden.
In die tijd redelijk zeldzaam, en afkomstig uit de USA, inmiddels door import zijn er meer.
De automaat bevalt mij bijzonder goed, inmiddels ook een 960Estate met automaat erbij en ik zou niets liever meer willen.
Wel moet worden opgemerkt dat de BW35 een drie-traps automaat is en niet zo sterk als de M41 & Overdrive, ook maakt hij bij snelweg rijden relatief veel toeren.
Inmiddels met de 1800 na revisie van de BW35 zo'n 50 duizend mijl gereden zonder problemen, soms duitse Autobahn er tussen met max 6000 toeren.
Ik wissel ieder jaar de olie, dat wil zeggen wat je eruit kunt halen zonder de converter te legen, en hou in de gaten dat de olie niet zwart wordt.
Oververhitting is de grootste vijand en de vuldop is magnetisch en als daar veel ijzervijlsel op zit is het vaak mis.
Revisie is een kostbare aangelegenheid, echter dat geldt evenzo voor de M40/M41 &OD.
Gemiddeld komt het reviseren van een BW35 al snel op 600 euro.
Laat de bak dus checken voor je hem overbouwt en voor de 140 weet ik het niet zeker maar zou de achteras wellicht ook moeten worden overgebouwd. Even nazoeken of leest er een 140 specialist mee ?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Een automaat werkt zeer comfortverhogend, vooral in het hedendaagse, alsmaar drukker wordende verkeer. Revisiekosten van een automaatbak zijn al lang geen 600 euro meer, het dubbele komt dichter bij. Een BW35 in goede staat is absoluut zeer bedrijfszeker, maar helaas is het een driebak, waardoor je veel toeren maakt op de snelweg (de viertraps AW70 of AW71 is een betere optie, maar in combinatie met een B18/B20 vereist dat wel een aanpassing aan het koppelingshuis)). Het brandstofverbruik ligt ook wat hoger, maar de grootste handicap van de BW35 is het vermogen vretende karakter van de koppelomvormer, hetgeen vooral in de acceleratie vanuit stilstand te merken is. Van 0-100 km/u betekent dat zo maar 4 seconden extra reistijd bij een 1.8 of 2 liter motor in vergelijking met een handgeschakelde bak, maar er zijn ook mensen die dat niet interesseert. <br>
Die dubbele carburateurs dus maar gauw weer terugzetten (of nog beter, een paar Webers monteren....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
De acceleratie van mijn 1800E is zelfs uitstekend maar dat komt waarschijnlijk door de staat van de bak en de achteras verhouding van 4,1:1.
Ter vergelijk de 1800ES heeft 3,91:1
Heb even nagekeken de 140 heeft 4,1:1 of 4,3:1.
De AW71 is natuurlijk veel beter dan de BW35 mede door z'n lock-up positie in de overdrive.
Heb altijd al het idee gehad om een OD te monteren achter de BW35....dan hoef je niet zoveel te veranderen behalve de tunnel wat te verbreden en de as in te korten
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Waar een wil is is een weg, heb het met een zeer ervaren Volvo monteur overlegd, waar een wil is is een weg.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Je kunt er zo bij en houdt verder alles origineel. Ook in het interieur, op een schakelaar na dan.
Ik rij graag over onbekende paden en dat mag best wat tijd en ev. wat geld kosten.
De OD heb ik liggen....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.