vervesen olie achteras
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2005 14:55 #53416
door
vervesen olie achteras is gemaakt door
Ik wou de olie in mijn achteras maar eens gaan verversen. Welke olie gebruik ik daarvoor? Het doorsmeerschema spreekt: "doorspoelen bij elke tweede verversing." Hoe doe ik dat?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2005 16:30 #74857
door
Beantwoord door in topic vervesen olie achteras
Dat je doorspoelt via vul en aftapplug, zover was ik ook al gekomen. Maar waarmee, en hoe spoel je?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2005 19:27 #74856
door
als hier echt sprake is van de olie in de achteras bedoelt men toch de olie die in de zgn. "achterashuis" zit = in midden vd as. Nu wordt hier gesproken van een aftapplug die onderaan zou zitten. Als het om een Volvo achteras gaat, dan vind ik in geen enkel exemplaar van volgende achterassen zo'n plug:
PV444, PV544, AM B18, AM B20, 144. Bij elk van deze achterassen is slechts 1 enkele plug aanwezig die zoewel dienst moet doen als vulplug als aftapplug. In het onderhoudsboekje van PV544 staat trouwens op pag.66 een afbeelding vd stand van die plug. Overigens is de olie in dat achterashuis zgn. "hypoidolie" met een viscositeit die afhangt vh type achteras (staat in elk onderhoudsboekje vermeld). Verversen moet slechts na 40000km, spoelen gebeurt met "spoelolie". Verder spreekt men bij 144 van "Om de olie af te kunnen tappen moet het deksel aan de achterkant van de achterbrug worden gedemonteerd". Of bedoelt de aanmelder "." misschien de versnellingsbak?, waar inderdaad een vulplug en aftapplug zit op de door hem/haar aangegeven plaats.
Groeten, Willy
PV444, PV544, AM B18, AM B20, 144. Bij elk van deze achterassen is slechts 1 enkele plug aanwezig die zoewel dienst moet doen als vulplug als aftapplug. In het onderhoudsboekje van PV544 staat trouwens op pag.66 een afbeelding vd stand van die plug. Overigens is de olie in dat achterashuis zgn. "hypoidolie" met een viscositeit die afhangt vh type achteras (staat in elk onderhoudsboekje vermeld). Verversen moet slechts na 40000km, spoelen gebeurt met "spoelolie". Verder spreekt men bij 144 van "Om de olie af te kunnen tappen moet het deksel aan de achterkant van de achterbrug worden gedemonteerd". Of bedoelt de aanmelder "." misschien de versnellingsbak?, waar inderdaad een vulplug en aftapplug zit op de door hem/haar aangegeven plaats.
Groeten, Willy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2005 20:46 #74855
door
Niet zo heel belangrijk maar er zitten wel aftappluggen aan de onderkant op sommige assen. Op mijn P1800E as zit zeker wel een plug aan de onderkant. En volgens mij zat er op de 144 waarvan ik pas een as vervangen heb er ook 1 aan de onderkant (maar dat weet ik niet zeker)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2005 22:09 #74854
door
op as van 144 B18 (1967, 1968) zit onderaan geen plug, misschien wel later (met B20)?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-04-2005 08:48 #74853
door
Als er geen plug zit kan je het deksel eraf schroeven. En spoelolie, wa's dat en waar koop je dat? Het maakt volgens mij niet echt veel uit waar je mee spoelt, al gebruik je wasbenzine. Niet mee gaan rijden natuurlijk.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2005 11:56 #74852
door
Dank voor alle advies.
Inderdaad, maar 1 plug. Ik heb het deksel er dus afgeschroeft en het geheel met tandenborstel, beetje perdlucht en wasbenzine schoongemaakt. Vieze slurrie kwam eruit, dus die verrversing was wel eens tijd.
Inderdaad, maar 1 plug. Ik heb het deksel er dus afgeschroeft en het geheel met tandenborstel, beetje perdlucht en wasbenzine schoongemaakt. Vieze slurrie kwam eruit, dus die verrversing was wel eens tijd.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-10-2010 14:10 #74850
door
cardanas olie (niet aan ruiken 
Doorspoelen is redelijk eenvoudig ,je hebt bovenin (op ongeveer driekart hoogte van je cardan) de vulmogelijkheid en onderin je aftap plug...
Doorspoelen is redelijk eenvoudig ,je hebt bovenin (op ongeveer driekart hoogte van je cardan) de vulmogelijkheid en onderin je aftap plug...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-10-2010 14:10 #74851
door
met cardanas olie ,tot dat die er redelijk schoon uit komt.Boven erin ,onder er direkt weer uit.(je zou'm kunnen vullen ,even laten rond draaien en dan weer leeg laten lopen ,meer houd spoelen eigenlijk niet in)