overdrive valt uit bij hoge snelheid

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2005 18:31 #53371 door
Sinds kort werkt de j-type overdrive van mijn 1800E niet altijd meer. Vooral na lang rijden en op hoge snelheid (120+) schakelt de overdrive telkens uit en weer in. Dit wordt dan steeds erger. Als de overdrive een tijdje niet gebruikt wordt, doet hij het weer. Zowiezo is de overdrive niet te gebruiken boven de +/- 145 km/h.
enkele gegevens:
- alle electische contacten schoongemaakt
- solenoide vervangen door 2e handse
- miller classic m olie (14000 km geleden ververst)
- hoeveelheid olie is goed
- Het relais is niet vernieuwd
Het lampje blijft branden als de overdrive uitschakelt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2005 21:14 #75030 door
Beantwoord door in topic overdrive valt uit bij hoge snelheid
Ik zou beginnen met het vervangen van het relais. Weinig kosten en redelijke kans dat dit het probleem is.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2005 22:47 #75029 door
Sjoerd, ik had een lastige storing (soms wel, soms niet inschakelen) door een kabelbreukje in de draden die vanuit de motorruimte over de versnellingsbak naar de solenoide en de achteruitschakelaar gaan. Die heb ik vernieuwd, en in een nieuwe beschermhoes gestoken, inclusief een nieuwe stekkerverbinding op het schutbord en dat scheelde een jas. Overigens heeft mijn 1800E geen relais voor de overdrive.

Nu is hij nog hoogst zelden weigerachtig en ik denk dat dat komt door interne weerstand in de schakelaar, die wel genoeg stroom doorlaat voor het lampje maar soms niet genoeg voor de solenoide. Met een beetje piemelen aan schakelaar en versnellingspook gaat hij het dan toch altijd doen.

Niels

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2005 10:25 #75028 door
Sjoerd, het kunnen helaas ook versleten rembanden zijn. Dat staat gelijk aan revisie. Kosten minimaal 200 euro als je het zelf doet (ongeveer 160 voor de brakebands op ruilbasis en zo'n 35 voor nwe pakkingen, alhoewel je dan wrsl. meer gaat vervangen). Inruilen voor gereviseerde zit ruim boven de 600,-.

Ik zit met exact hetzelfde probleem... Hoe warmer de OD, hoe sneller hij uitvalt.
Mocht je het opgelost hebben, laat het ajb weten!

Grtn, Bart

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD