ombouw duett achteras

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2005 16:58 #53346 door
ombouw duett achteras is gemaakt door
Al een tijdje geleden opende ik het topic achteras Duett, omdat ik deze moet gaan vervangen bij een '67-er 210. Ik wil gelijk een andere verhouding diff monteren, omdat die extra toeren gewoon onzin zijn. Morgen gaat het dan gebeuren: ik heb een achteras van een Amazon (nieuw type as) geprepareerd om onder de Duett te monteren. Dus alle oren eraf geslepen, beugels gemaakt en eraan gelast om de as op de bladveren te leggen, en verder is alles eigenlijk gelijk. De ankerplaten, breedte van de as, alleen het diff huis is iets anders, maar daar heb je geen last van. Als de as eronder zit zal ik het goede (of slechte...) even laten weten!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2005 13:19 #75153 door
Beantwoord door in topic ombouw duett achteras
<p>
Belangrijk is dat de nieuwe as goed gecentreerd zit. Hopelijk heb je de as eerst onder de auto gepositioneerd om de juiste plaatsen te bepalen waar de zadels voor de bladveren opgelast moesten worden?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2005 18:17 #75152 door
De as zit er nu onder: geweldig! Ik had een voorbeeld as liggen, maar die had beschadigde zadels. Dus eerst de as onder de auto uitgehaald (deze as was weer duidelijk anders dan de as die ik als voorbeeld had), maten opgenomen, zadels gemaakt uit dikke stukken U profiel, vastgepikt, onder de auto in de bladveren gehangen, en het spul afgelast met natte doeken op de as (bij het wiellager ed.). Operatie geslaagd! Remmen liepen erg aan in de bochten: nu verleden tijd! Ook de wiellagers en de lagers van het diff maakten herrie: ook verleden tijd. Ankerplaten van de Duett overgezet (zijn kleiner dan van Amazon, en remmen zijn anders). Dus een aanrader! Toerental is merkbaar lager bij dezelfde snelheid; kilometerteller geeft nu iets te weinig aan. Maar dat is wat voor de toekomst (tandwiel van de telleraandrijving in de bak veranderen).

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2005 19:18 #75151 door
<p>
De acceleratie zal nu trager zijn. Waar ik nieuwsgierig naar ben is in welke mate dat het geval is. Is het duidelijk merkbaar, maar neem je het op de koop toe, of vind je het wel meevallen en stelt het weinig voor? <br>
Ik veronderstel dat je eindoverbrenging eerst 4,56:1 was en nu 4,1:1?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2005 20:56 #75150 door
Gert

Ik heb dezelfde modificatie enkele jaren geleden gedaan bij mijn Duett met B18A op LPG, merkte geen reductie in trekkracht/ acceleratie. Mijn snelheidsmeter (vergeleken met snelheid volgens GPS systeem) wijkt weinig af. Snelheid is net iets meer dan aangegeven door puntje van balk van de meter.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2005 22:13 #75149 door
Er zat inderdaad een 4,56 verhouding as onder, nu een 4,1. Het wegtrekken gaat iets minder makkelijk (nog steeds makkelijk genoeg), je merkt dat je bij eenzelfde snelheid op een weg (bijvoorbeeld 80 km/u) minder toeren maakt, en dat de teller iets meer dan 70 aangeeft. Heeft accelereren gaat iets trager, maar dat is wat mij betreft geen probleem, alleen maar gunstiger (zeker op de lange ritten). Deze conversie hebben we ook al eens uitgevoerd bij een Amazon Combi; altijd doen zou ik zeggen!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD