wiellager achteras amazon
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2005 23:03 #53325
door
wiellager achteras amazon is gemaakt door
Hallo mensen,
10 dagen geleden bij mijn 1970 Amazon een nieuw wiellager achter links gezet ivm inmiddels bijna niet te harden lawaai. Direkt daarna was alles in orde - eerst even rustig en nadien een doorrij-rit in de Ardennen zonder problemen - , maar sinds een paar dagen hoor ik bij wegrijden een 'klonk'-geluid (leg het maar eens uit) dat vanachter lijkt te komen. Vanaf een km of 40/uur niet meer te horen, maar ik meen bij hogere snelheden wel een resonantie te horen die er eerst niet was. Allemaal een beetje vaagjes om uit te leggen, vooral ook omdat voorheen het geluid van het lager eigenlijk alles overstemde. Zou het kunnen dat het lager/de lagerschaal te vast zit. Moet ik na plaatsen van het linkerlager de speling rechts opnieuw checken. Ergens gelezen (maar vind dit niet terug) dat men in het differentieel met een voelermaat de speling tussen x en y ????? (wat was dat...) zou moeten checken. Lager is terug gezet met dezelfde delen (shim) die er voorheen opzaten.
Ama moet binnenkort onze caravan naar Frankrijk sleuren, dus graag jullie suggesties.
Groetjes
Giel
10 dagen geleden bij mijn 1970 Amazon een nieuw wiellager achter links gezet ivm inmiddels bijna niet te harden lawaai. Direkt daarna was alles in orde - eerst even rustig en nadien een doorrij-rit in de Ardennen zonder problemen - , maar sinds een paar dagen hoor ik bij wegrijden een 'klonk'-geluid (leg het maar eens uit) dat vanachter lijkt te komen. Vanaf een km of 40/uur niet meer te horen, maar ik meen bij hogere snelheden wel een resonantie te horen die er eerst niet was. Allemaal een beetje vaagjes om uit te leggen, vooral ook omdat voorheen het geluid van het lager eigenlijk alles overstemde. Zou het kunnen dat het lager/de lagerschaal te vast zit. Moet ik na plaatsen van het linkerlager de speling rechts opnieuw checken. Ergens gelezen (maar vind dit niet terug) dat men in het differentieel met een voelermaat de speling tussen x en y ????? (wat was dat...) zou moeten checken. Lager is terug gezet met dezelfde delen (shim) die er voorheen opzaten.
Ama moet binnenkort onze caravan naar Frankrijk sleuren, dus graag jullie suggesties.
Groetjes
Giel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2005 08:50 #75247
door
Beantwoord door in topic wiellager achteras amazon
Hallo Giel!
Zit de trommel wel goed vast? Heb zelf ook eens zo'n "klonk" gehad, bleek dat de kroonmoer niet helemaal "aan" zat en de trommel dus af en toe los schoot tegen de kroonmoer.
Succes!!
PS wanneer wordt je website weer bijgewerkt??
Zit de trommel wel goed vast? Heb zelf ook eens zo'n "klonk" gehad, bleek dat de kroonmoer niet helemaal "aan" zat en de trommel dus af en toe los schoot tegen de kroonmoer.
Succes!!
PS wanneer wordt je website weer bijgewerkt??
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2005 11:28 #75246
door
Je moet inderdaad je lager opnieuw 'uit-shimmen'. Als je het nu met de zelfde shims weer in elkaar hebt geschroefd heb je kand s dat het zaakje te straks staat. De speling links = speling rechts. Dus je vult feitelijk de totaal speling van beide wiellagers uit. Kijk in je manuals voor de specifieke waarden. <br>
Het geluid kan natuurlijk ook wat anders zijn wat er al was, maar je eerst niet hoorde. Bijvoorbeeld lagers van de pinionas of de tandwielen zelf, of het cardansteunlager etc. Een lager zal niet snel een 'klonk'geluid geven. Loop dus eerst alles goed na zoals ophangpunten ed.
Het geluid kan natuurlijk ook wat anders zijn wat er al was, maar je eerst niet hoorde. Bijvoorbeeld lagers van de pinionas of de tandwielen zelf, of het cardansteunlager etc. Een lager zal niet snel een 'klonk'geluid geven. Loop dus eerst alles goed na zoals ophangpunten ed.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2005 11:42 #75245
door
Wat Ben en Dries zeggen kan allebei. Afgelopen weekend heb ik ook de trommels van de achteras van een Duett eraf gehad, na montage en een proefrondje ook zo'n hinderlijke klonk. Bleek dat een van de trommels een kras op het conische deel had zitten waar de steekas in valt. Gladgeschuurd, weer gemonteerd, goed aandraaien!!! want dat was dus het geluid: een niet vastzittinde trommel, rijden, en het geluid is (tot op heden) weggebleven.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2005 14:41 #75244
door
Volgens mij kan ook speling / kapot zijn van de kruisstukjes in je as dit soort 'klonken' veroorzaken. Dit wil trouwens ook wel vaak piepen veroorzeken, net of je v-snaar slipt.