hulpkoppelingscilinder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2005 09:15 #53308
door
hulpkoppelingscilinder is gemaakt door
Ik heb van het weekend mijn hydraulische koppeling gereviseerd. Maar ik kwam wat probleempjes tegen. Ten eerste kreeg ik bij de hoofdcilinder de klep er niet uit. Als iemand weet hoe dit moet, hoor ik het graag.<br><br>Ten tweede na montage van de hulpcilinder en het proberen van de kopeling gaat de hulpcilinder niet helemaal van zelf terug. De hulpcilinder gaat wel voldoende terug, zodat de koppeling wel werkt. Maar met de hand kan ik hem nog een stuk terug duwen. Is dit normaal of moet ik een nieuwe veer halen, of is het wat anders.<br><br>Met vriendelijke groet,
<br>Tim Nobbenhuis
<br>Tim Nobbenhuis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2005 10:05 #75325
door
Beantwoord door in topic hulpkoppelingscilinder
Het klepje zit, als het goed is, vast met een stangetje dat "haakt" aan het zuigertje.
Het zuigertje kun je er uit persen d.m.v. perslucht op de aansluiting voor de leiding te zetten, en niet vergeten eerst het borgringetje uit de groef aan het eind van de cilinder te halen(wel voorzichtig doseren, anders wordt het binnenwerk gelanceerd).
Als het met perslucht niet lukt, dan kun je de koppelings cilinder aan sluiten op een andere hoofd rem- of koppelings cilinder en hem er daarmee uit persen met remvloeistof.
Ik denk dat het wel normaal is dat je je cilinder nog een stukje terug kunt duwen, als de koppelings platen in de loop der tijd slijten, dan komt de vork verder terug zeg maar, en heeft deze ruimte dan nodig.
Hoeveel deze vrije slag moet zijn kun je even op zoeken in haynes o.i.d.
Het zuigertje kun je er uit persen d.m.v. perslucht op de aansluiting voor de leiding te zetten, en niet vergeten eerst het borgringetje uit de groef aan het eind van de cilinder te halen(wel voorzichtig doseren, anders wordt het binnenwerk gelanceerd).
Als het met perslucht niet lukt, dan kun je de koppelings cilinder aan sluiten op een andere hoofd rem- of koppelings cilinder en hem er daarmee uit persen met remvloeistof.
Ik denk dat het wel normaal is dat je je cilinder nog een stukje terug kunt duwen, als de koppelings platen in de loop der tijd slijten, dan komt de vork verder terug zeg maar, en heeft deze ruimte dan nodig.
Hoeveel deze vrije slag moet zijn kun je even op zoeken in haynes o.i.d.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2005 10:14 #75324
door
Geert bedankt voor je snelle reactie. Het is juist dat stangetje met aan het einde een rubbertje dat als ventiel werkt dat ik er niet uit kan krijgen. De zuiger is geen probleem. Ik heb geprobeerd om met een punttangetje aan het stangetje te trekken, maar deze liet niet los. Ik heb verder niks geprobeerd omdat ik de niks kapot wil maken. Maar het zit me toch niet lekker dat ik niet alle onderdelen heb kunnen vernieuwen. Dus als iemand weet hoe ik stangetje uit de hoofdcilinder krijg, hoor ik dat graag.<br><br>Met vriendelijke groet,<br>Tim Nobbenhuis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2005 10:23 #75323
door
Dan zit het rubberje vast geplakt op zijn zitting, je kunt proberen door wat wd40 o.i.d. in het potje te spuiten, even laten inwerken, dop er op en dan perslucht op het gaatje in de dop te zetten!
Als dat nog niet lukt, dan toch maar iets meer geweld gebruiken, en hard trekken, de kans lijkt me vrij groot dat je het rubbertje toch al moet vervangen.
Als je er aan toe bent om de boel weer inelkaar te zetten, druk dan het lipje van het busje waar de veer omheen gaat goed naar beneden zodat het achter het randje haakt dat aan het uitstekende "piefje" van het zuigertje zit, als je dat niet doet, dan wordt het klepje n.l. niet losgetrokken van zijn zitting als de zuiger in ruststand staat.
Als dat nog niet lukt, dan toch maar iets meer geweld gebruiken, en hard trekken, de kans lijkt me vrij groot dat je het rubbertje toch al moet vervangen.
Als je er aan toe bent om de boel weer inelkaar te zetten, druk dan het lipje van het busje waar de veer omheen gaat goed naar beneden zodat het achter het randje haakt dat aan het uitstekende "piefje" van het zuigertje zit, als je dat niet doet, dan wordt het klepje n.l. niet losgetrokken van zijn zitting als de zuiger in ruststand staat.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2005 10:31 #75322
door
Ik bedenk me net even iets over het niet terug komen van de hulpcilinder, heb je deze getest in combinatie met je hoofdcilinder met het vast zittende klepje? dan is het logisch dat de zuiger niet terug komt, omdat het klepje niet open wordt getrokken door de zuiger in je hoofdcilinder (d.m.v het stangetje) waardoor overtollige remvloeistof niet terug kan stromen naar het potje.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2005 19:47 #75321
door
Ik begrijp niet hoe de zuiger er zonder het stangetje uit kan komen .Het geheel hoort pas uit elkaar genomen te worden na demontage
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2005 12:21 #75320
door
Het busje waar het stangetje in haakt wordt vasgehouden aan de zuiger door een lipje dat als een weerhaak achter het randje blijft haken, het is mogelijk dat bij een eerdere revisie dit lipje niet goed is terug gebogen na montage, of dat het randje is beschadigd, ook tijdens een eerdere revisie, of tijdens het uitpersen van de zuiger terwijl het klepje met stangetje vast is blijven zitten in de cilinder.
Tim, kun je aan het busje en/of het zuigertje zien of er beschadigingen zitten?
Tim, kun je aan het busje en/of het zuigertje zien of er beschadigingen zitten?