achteras 144 (1968)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2005 17:30 #53289 door
achteras 144 (1968) is gemaakt door
Na een rit naar Luxemburg, 2 personen + vouwwagen van ongeveer 450 kg bleek bij terugkomst dat er een redelijke speling is opgetreden in het cardan. Ik kan de as ongeveer 1 1/2 cm draaien (zowel links als naar rechts) voordat het cardan pakt. Is dit op een rdelijke manier op te lossen of is een goede 2e hands as een betere optie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2005 20:49 #75390 door
Beantwoord door in topic achteras 144 (1968)
Je bedoelt dat je de aandrijfas iets kan verdraaien, voordat de wielen gaan draaien neem ik aan? Zolang de as geen lawaai maakt geen probleem. Dit is ook niet zozeer speling, maar meer 'ruimte' in de sateliettandwieltjes. Geen zorgen maken. Die 'speling' zit er waarschijnlijk al jaren en jaren. Het kan niet in 450km opgetreden zijn. Als dat wel zo zou zijn, zou de as nu wel finaal kapot zijn... De achterassen zijn behoorlijk taai en zullen je waarschijnlijk nooit in de steek laten.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2005 21:18 #75389 door
De achteras bonkt behoorlijk, voordat ik uit HHwaard vertrok zat er hoegenaamd geen speling in (voor vertrek gechekt en de olie ververst (SAE 90). Volgens de garage komt de auto met deze speling niet meer door de APK.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2005 21:24 #75388 door
Niet door de APK? Is dat een APK punt dan? En zou het iets met het verversen van de olie te maken kunnen hebben misschien (wilde gok)?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2005 08:13 #75387 door
Ik citeer hieronder even een oud bericht van Lennard. Verkeerde olie heeft mij ook eens een cardan gekost (bij een Peugeot 404). Het moet dus niet alleen SAE 90 zijn maar OOK hypoïd!

"Officieel hoef je de olie in het differentieel niet te vervangen, maar ik doe dat - net als bij de versnellingsbak - om de 40.000 km. Om de olie af te tappen moet je het deksel eraf halen. Bij terugplaatsen nieuwe pakking gebruiken.

Gebruik in een diffentieel alleen hypoïd-olie (API GL-5)."

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2005 08:38 #75386 door
Haal het deksel er eens af en bekijk de tanden. Als je aan de as draait en dan de tandwielen bekijkt kun je misschien zien waar de speling zit. Voor een speling van deze grootte moet je al iets kunnen zien. Er moet dan ook slijpsel onderin het cardan liggen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2005 16:48 #75385 door
Voor wat betreft de opmerking van Han er is inderdaad hypoid olie API GL-5 ingegaan.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD