en weer een bonk?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2005 16:03 #53242 door
en weer een bonk? is gemaakt door
Sinds een week hoor een vrijharde bonk(metaalachtige klank)ergens rechtsachter onder de Amazon als ik net een meter of anderhalf voor of achteruit rij. Dit gebeurt alleen als de auto heeft stilgestaan en niet tijdens het optrekken bij stoplichten, alleen als ik dan achteruit parkeer hoor ik de bonk weer als ik de koppeling op laat komen en een metertje achteruit rij......? Heeft iemand hier een verklaring voor. De auto is net gekeurd en daar kwam niks raars naar boven.

Alvast bedankt Richard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2005 16:24 #75594 door
Beantwoord door in topic en weer een bonk?
Kruiskoppelingen, die speling hebben?
Differentieel met veel speling?
Losse remtrommel of wielmoeren?
Of: bij oudere achterwielophanging willen de rubbers van de draagarmen wel eens ruimte krijgen, waardoor de stangen op en neer kunnen bewegen.
Ook de schotels die de rubbers op hun plek houden, kunnen los zitten.
Of is het gewoon de uitlaat tegen de bodem?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2005 16:27 #75593 door
Controleer de bevestigingspunten van de achteras eens op speling. Zowel aan de carosserie- als aan de askant. Schroevendraaier ertussen en wat wrikken om te zien of er speling zit.
Komt het voor als je net geremd hebt? Dan kan het ook een remschoen zijn die niet terugkomt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2005 16:34 #75592 door
Dat los of terug springen van de rem heb ik ook aangedacht omdat ik dit bij mijn andere auto ook heb gehad. Maar dan zou dit toch tijdens ritten en na het optrekken bij stoplichten ook moeten gebeuren. Het is echt meer alsof er een bonk alsof er even iets recht springt....

Groeten Richard

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2005 16:35 #75591 door
Ik heb onlangs dezelfde verschijnselen gehad. het bleek in mijn geval de remschoen te zijn die niet meer terug kwam. Waarschijnlijk te lang mee doorgereden en daardoor naast nieuwe remschoenen ook een nieuwe trommel moeten aanschaffen. Snel open maken dus!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2005 16:45 #75590 door
Ik heb wel een tijdje tot de keuring met een losse remtrommel gereden dit is gecheckt en weer gemonteerd.....maar als ik dit wil controleren heb ik dan niet een speciale trommel trekker nodig ?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2005 18:04 #75589 door
ja, waarom zou je niet eens de rechter remtrommel eraf halen?, duurt hoogstens 10min. Voor werkwijze: zoek naar "remtrommels" en replies, oa mijn bijdrage tot bericht van "Jeroen". Op die wijze kun je toch al iets elimineren.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2005 18:27 #75588 door
en als je hetzelfde doet met licht aangetrokken handrem?: blijft dan die bonk? Het zou ook kunnen dat de regeling vd remvoeringen (nl zo'n aluminium stukje dat van buitenaf regelbaar is) loshangt doordat 1 of 2 boutjes verdwenen zijn die dit op de vaste plaat vast zetten. Daardoor komen ook de remvoeringen los te zitten. Wel raar als je recht vd APK komt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2005 23:34 #75587 door
Vanavond even aan het klooien geweest,geen speling te vinden. De auto ondertussen goed op de handrem getrokken...wielmoeren gecontroleerd ....daarna even naar de pomp gereden en bij het wegrijden een dubbelle pong pong.....? Dat word dus in het weekend even verder zoeken teminste als die het morgen ochtend bij het wegrijden weer doet...anders maar even de jongens van de garage laten kijken op de brug...(lieverNiet)..

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2005 20:40 #75586 door
waarschijnlijk zit je remtrommel na enige tijd stilstaan vast en knalt ie na een meter los.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD