195-banden op een 1800 es

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-08-2005 14:02 #53082 door
195-banden op een 1800 es is gemaakt door
DE ES heeft nieuwe voorbanden nodig. Achter ligt er 195/65/R15 onder en aan de voorkant de originele maat 185/70/R15 (beide zijn ongeveer even hoog).
Nu overweeg ik om aan de voorkant ook 195-banden te leggen, maar vraag me af of dit nadelen heeft vanwege het eerder raken van de wielkast en zwaarder sturen. Wie heeft er ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-08-2005 14:58 #76289 door
Beantwoord door in topic 195-banden op een 1800 es
Ik heb 195/65/R15 voor EN achter op mijn P1800S uit 64. Gloednieuwe Michelinbanden op verbrede 6 inch velgen!
Het staat prachtig maar ik ben niet kapot van de wegligging. Mijn Amazone Combi met 195/65/R15 achter en standaardbanden VOOR stuurt een stuk prettiger. Het sturen is zweverig bij snelheden boven de 100 km. Als ik eens een keertje zin heb zal ik de voorbanden van mijn Combi eens op de P1800 zetten om 100 procent zekerheid te krijgen of het inderdaad aan de brede voorbanden ligt. De banden komen inderdaad bij maximale stuuruitslag tegen die stang vooraan. In praktijk heb ik er geen last van want maximale stuuruitslag doe je zelden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-08-2005 16:35 #76288 door
Beantwoord door in topic 195-banden op een 1800 es
Ik heb onder mijn ES voor en achter 195/65/R15. De originele 185/70 banden zijn erg moeilijk te vinden en daarom ook vrij prijzig. Bij de APK werd hij afgekeurd omdat inderdaad bij volledige stuuruitslag de banden de stuurstang raakten. Dat kan je bijstellen dmv een excentrische moer. Je stuur volledig uitdraaien een kant op. Er onder gaan liggen en dan zie je een grote moer zitten waar je stuurstang tegen aan zit. Deze wat draaien zodat je stuuruitslag minder wordt. Pomp je banden wat harder op dan is voorgeschreven, zo'n 0.3 bar voor en achter.Experimenteer een beetje wat jij prettig vindt. Ik heb voor 2,2 bar en achter 2,3. Scheelt een hoop qua wegligging en je bespaart ook nog op je benzine kosten. Geeft minder weerstand. Als de rechtuit stabiliteit niet lekker is, zweverig, zou ik hem eens laten uitlijnen. Met name het caster. Ik heb ergens een site waar in alle gegevens staan. Deze meenemen naar het uitlijnbedrijf. Informeer wel of ze daar verstand hebben van je oude Volvo! Niet overal kunnen ze dat namelijk! Ik zal de site nog even opzoeken. Nadat ik mijn ES heb laten uitlijnen naar meer moderne specificatie's heb ik een veel en veel beter weggedrag. De oude frabrieks specificatie's voldoen niet meer. Tegenwoordig zijn de banden en schokbrekers van een veel betere kwaliteit dan die waarop de fabrieks specificatie's zijn gebaseerd.


Peter
'73ES

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-08-2005 16:40 #76287 door
Beantwoord door in topic 195-banden op een 1800 es
Hier is het adres van de site waar alles over uitlijnen heel duidelijk wordt uitgelegd. En beargumenteerd waarom je niet meer moet uitgaan van de originele fabrieks specificatie's. Suc6, je zulkt versteld staan van het verschil!


www.tinustechniek.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-08-2005 16:54 #76286 door
Beantwoord door in topic 195-banden op een 1800 es
Als je 1800 zwaar stuurt dan ligt dat aan je rubbers. Zijn deze niet meer ok dan gaat het sturen zwaar en is je wegligging beroert. En ook nog eens gevaarlijk! Met nieuwe rubbers stuurt elke 1800, met of zonder brede banden als een veertje(nou ja ongeveer)Als je een beetje handig bent kan je het zelf. Ik zou dan gaan voor de zgn PU variant ipv de originele rubberen bussen. Spaart ook het inpersen, de oude rubbers moet je er nog wel uitpersen. Dat geldt voor de hulpstuurhuis rubbers en die van de onderste draagarm. Bovenst draagarm is zo gebeurt, een klein uurtje werk en heel veel beter weggedrag! De site is wel in het engels.

www.vclassics.com/archive/bushings.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-08-2005 17:22 #76285 door
Beantwoord door in topic 195-banden op een 1800 es
Ik heb mijn P1800S met nieuwe banden net laten uitlijnen maar ik vind hem vergeleken de Amazone Combi toch enigszins zweverig. Zouden het de schokbrekers kunnen zijn?
Ik heb altijd gedacht dat de rol van schokbrekers was om het veergedrag bij oneffenheden te dempen. Ik kan hun functie niet in verband brengen met rechtuitstabiliteit en zweverigheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-08-2005 17:40 #76284 door
Beantwoord door in topic 195-banden op een 1800 es
Je schokbrekers hebben daar zeker invloed op. Slechte schokbrekers maken je wagen zoekerig, vooral bij zijwind en sporen in de weg. Ze zorgen dat je banden zoveel mogelijk contact houden met het wegdek! Probeer ook eens je bandenspanning wat te verhogen, scheelt al een hoop. Ik denk dat ze bij het uitlijnen uitgegaan zijn van de fabrieks opgave, lees de eerder gemailde site maar eens na. Vervang met name je bovenste draagarm rubbers met PU. Scheelt enorm in het weggedrag. Je kan ze testen door op je voorspatbord te drukken en los te laten. Piept en kraakt het dan zijn je bovenste rubbers aan vervanging en/of je schokbrekers. Vooral de bovenste draagarm rubbers slijten vrij snel! Als je ze vervangt door PU dan gaan ze ook nog eens veel langer mee. Je kan ze zien zitten van bovenaf, motorkap open en dan zie je boven de wielkast een as zitten met daarom heen aan beide kanten een U bout om een bus heen. In de bus zitten de rubbers. De PU (poly urethaan) kosten bij Scandcar voor beide kanten zo,n €30,00. En heel goed zelf te doen! Geen speciaal gereedschap, behalve een moment sleutel. Kijk in het haynes manual voor het aanhaalmoment van de bouten. Als ze vervangen zijn moet je wel opnieuw laten uitlijnen! Gelijk de "moderne"
specificaties meenemen naar uitlijn bedrijf.

Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-08-2005 22:12 #76283 door
Beantwoord door in topic 195-banden op een 1800 es
Peter, dank voor alle nuttige info! Morgen gaan er 195-banden onder en de PU-bussen zullen ook volgen. Groet, Arthur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.