overdrive probleem??
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2005 13:14 #52861
door
overdrive probleem?? is gemaakt door
Ik heb een M40 bak met een D-type overdrive, welke de laatste uit zijn humeur is. Als ik een tijd gereden heb en ik vraag wat meer vermogen, dan lijkt het alsof de OD slipt. In ieder geval het toerental schiet een tel onhoog, waarna ik gas terugneem en er weer niets aan de hand is.
Verder als ik de OD al rijdend uitschakel, hoor ik een harde bonk. Als ik stilsta met draaiende motor hoor ik niets tijdens het uitschakelen. Uiteraard schakel ik ontkoppeld in en uit.
Verder als ik de OD al rijdend uitschakel, hoor ik een harde bonk. Als ik stilsta met draaiende motor hoor ik niets tijdens het uitschakelen. Uiteraard schakel ik ontkoppeld in en uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2005 13:55 #77369
door
Beantwoord door in topic overdrive probleem??
Klinkt als slippende/verbrande riem, als er voldoende olie inzit, filter schoon is blijft er niets anders over dan revisie...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2005 15:57 #77368
door
Weet je zeker dat er in de O-drive de juiste olie zit? Van nabij weet ik dat de reguliere versn.bak olie 80/90, te 'vet' smeert waardoor de o'drive kan gaan slippen. Weet je niet zeker of de juiste olie gebruikt is, probeer dan opnieuw te vullen met SAE 30 (of anders 'gewone' motorolie 10-40 resp.20-50).
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2005 18:42 #77367
door
<i>"Klinkt als slippende/verbrande riem, als er voldoende olie inzit, filter schoon is blijft er niets anders over dan revisie..."</i> <br><br> Klinkt inderdaad als slijtage. (alleen zit er geen riem in een overdrive, maar een conische passing) De oorzaak kan liggen in:<br>1) te weinig oliedruk waardoor de conische passing niet strak genoeg in elkaar gedrukt wordt. (oorzaken: te laag niveau, verstopt filter, niet goed afgestelde solenoid, of versleten oliepomp) <br>2) versleten 'pads' van de conische passing, waardoor het zaakje bij veel vermogen dus gaat slippen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2005 19:49 #77366
door
je bent toch zeker dat toename van toerental niet aan een begin van
slijtage vd koppelingsschijf zelf ligt, mogelijks is het koppel het hoogst
bij ingeschakelde OD. Indien zo, dan zal doorslippen in de toekomst (na
verder afslijten vd schijf) ook gebeuren bvb in 3de, en 4de bij
uitgeschakelde OD. Is er nu nog geen doorslippen wanneer je in 4de het
gaspedaal volledig indrukt?
slijtage vd koppelingsschijf zelf ligt, mogelijks is het koppel het hoogst
bij ingeschakelde OD. Indien zo, dan zal doorslippen in de toekomst (na
verder afslijten vd schijf) ook gebeuren bvb in 3de, en 4de bij
uitgeschakelde OD. Is er nu nog geen doorslippen wanneer je in 4de het
gaspedaal volledig indrukt?