differentieel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2005 22:55 #52851
door
differentieel is gemaakt door
Mijn differentieel lekt olie aan de kant waar de cardanas zit. Is dit euvel zelf te herstellen of heb ik hier een specialist voor nodig. Groetjes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2005 08:50 #77429
door
Beantwoord door in topic differentieel
Daar zit een keerring die je zelf kunt vervangen. De moer waarmee de flens vastzit op de as wil wel eens moeilijk los. Een luchtsleutel kan handig zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Terwindt
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 37
07-06-2012 17:48 #114352
door Terwindt
Beantwoord door Terwindt in topic differentieel
Kan iemand mij vertellen welke dop er op deze moer (van de fles) nodig is?
Heb op het moment geen dop die erop past dus moet er eventjes eentje halen.
Bedankt
Joey
Heb op het moment geen dop die erop past dus moet er eventjes eentje halen.
Bedankt
Joey
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1299
08-06-2012 09:37 #114369
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic differentieel
1-1/8"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 278
18-08-2012 01:13 #116778
door Remon Kosse
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Beantwoord door Remon Kosse in topic differentieel
Bij mij hetzelfde probleem. Welke keerring moet ik hiervoor bestellen of is het de viltring die aangeboden wordt?
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 278
18-08-2012 12:16 #116781
door Remon Kosse
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Beantwoord door Remon Kosse in topic differentieel
En hoeveel tijd kost het vervangen voor een ervaren monteur?
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 934
19-08-2012 15:20 #116823
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic differentieel
Hi Kosse,
Je kan er in anderhalf tot twee uur mee klaar zijn, maar je kan ook de hel op aarde tegenkomen.
- auto opkrikken en steunen onder het chassis.
- achterste cardanasflens losmaken (4 bouten, moeren moeten Nyloc's zijn)
Nu begint de lol:
- draai de moer van de pignonas los
Deze kan oeverloos vast zitten. De laatste die ik verwijderd heb nam bijna een volle minuut met een impact wrench in beslag.
Met de hand was er niets mee te beginnen. Als je pneumatisch moet werken neem dan een dop die daarvoor geschikt is voor je veiligheid! Laat iemand terwijl je dit doet op de rem trappen zodat het differentieel geblokkeerd is.
- trek de flens van de pignonas
Dit kan ook net zo vast zitten als de vredesonderhandelingen in Syrië. Probeer de gewone trucs: verwarmen, WD40, klopjes met een hamer en een goede trekker. Soms heb je mazzel en zit het ding zo los dat het met handkracht gaat.
- verwijder de ring en de oliespatplaat en dan ben je bij de oliekeering
- trek de keerring er uit (ouderwetse grove haaknaald van je oma is prima) NB achter de keerring zit een veer.
- doe veel vet op de keerring (daar plakt de veer ook lekker aan vast zodat die op z'n plek blijft bij de montage)
- zorg dat de as hardstikke schoon is. spuit eventueel de boel clean met remmenreiniger
- monteer de keerring voorzichtig en absoluut zonder geweld
- oliespatter en stofplaat monteren
- flens monteren (ook hier brandschoon werken en de spiebanen checken)
- monteer de flensmoer (als die naar z'n grootje is: bij www.cvi-automotive.se partnr.88726 voor € 17,55 nog te krijgen)
- draaimoment voor de moer rond de 275 Nm.
- monteer de cardanas
- zet verse koffie en ga met je vrouw of vriendin uit eten om goed te maken dat je weer een dag onder dat stinkende ding hebt gelegen en vertel haar dat je het zo geweldig vindt dat zij zoveel begrip heeft voor jouw hobby.
Succes,
Teun
PS mocht het met de flensmoer helemaal niet lukken dan bestaan er hydraulische moerensplijters. Ik heb alleen het vermoeden dat niemand die even uitleent.
Je kan er in anderhalf tot twee uur mee klaar zijn, maar je kan ook de hel op aarde tegenkomen.
- auto opkrikken en steunen onder het chassis.
- achterste cardanasflens losmaken (4 bouten, moeren moeten Nyloc's zijn)
Nu begint de lol:
- draai de moer van de pignonas los
Deze kan oeverloos vast zitten. De laatste die ik verwijderd heb nam bijna een volle minuut met een impact wrench in beslag.
Met de hand was er niets mee te beginnen. Als je pneumatisch moet werken neem dan een dop die daarvoor geschikt is voor je veiligheid! Laat iemand terwijl je dit doet op de rem trappen zodat het differentieel geblokkeerd is.
- trek de flens van de pignonas
Dit kan ook net zo vast zitten als de vredesonderhandelingen in Syrië. Probeer de gewone trucs: verwarmen, WD40, klopjes met een hamer en een goede trekker. Soms heb je mazzel en zit het ding zo los dat het met handkracht gaat.
- verwijder de ring en de oliespatplaat en dan ben je bij de oliekeering
- trek de keerring er uit (ouderwetse grove haaknaald van je oma is prima) NB achter de keerring zit een veer.
- doe veel vet op de keerring (daar plakt de veer ook lekker aan vast zodat die op z'n plek blijft bij de montage)
- zorg dat de as hardstikke schoon is. spuit eventueel de boel clean met remmenreiniger
- monteer de keerring voorzichtig en absoluut zonder geweld
- oliespatter en stofplaat monteren
- flens monteren (ook hier brandschoon werken en de spiebanen checken)
- monteer de flensmoer (als die naar z'n grootje is: bij www.cvi-automotive.se partnr.88726 voor € 17,55 nog te krijgen)
- draaimoment voor de moer rond de 275 Nm.
- monteer de cardanas
- zet verse koffie en ga met je vrouw of vriendin uit eten om goed te maken dat je weer een dag onder dat stinkende ding hebt gelegen en vertel haar dat je het zo geweldig vindt dat zij zoveel begrip heeft voor jouw hobby.
Succes,
Teun
PS mocht het met de flensmoer helemaal niet lukken dan bestaan er hydraulische moerensplijters. Ik heb alleen het vermoeden dat niemand die even uitleent.
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 278
26-08-2012 12:20 #117015
door Remon Kosse
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Beantwoord door Remon Kosse in topic differentieel
Bedankt voor je doe het zelf handleiding Teun! Super, door zulke bijdragen blijft een forum of club bestaan.
Op de site van Nordic kwam ik deze keerring tegen:
www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=p...0_206&products_id=15
Zijn er nog verschillende maten keerringen voor het differentieel van een Amazon? Het gaat om een B18A amazon uit 1962.
Op de site van Nordic kwam ik deze keerring tegen:
www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=p...0_206&products_id=15
Zijn er nog verschillende maten keerringen voor het differentieel van een Amazon? Het gaat om een B18A amazon uit 1962.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 934
27-08-2012 18:19 #117054
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic differentieel
Hi Remon,
Er zijn geen verschillende maten. Ik heb nog nooit een ENV-differentieel in mijn handen gehad, dus daar kan ik niets over zeggen.
Wat betreft de normale keerring voor een DANA-Spicer as zijn er twee typen. Eentje voor normaal gebruik en eentje voor hogere temperaturen. De laatste is eigenlijk verplicht bij assen met een sperdifferentieel. Je kan ze krijgen bij CVI-automotive.se.
Bij de Nederlandse onderdelenjongens heb ik deze nog niet aangeboden gezien.
Kijk voor je de keerring monteert aub goed de conditie van de pignonas na. Eventueel even met een stukje schuurband (P1200) bewerken. Misschien overbodig, maar kijk ook de oude keerring goed na. Met name of er een scheurtje in zit of dat het ding keihard geworden is. Dan weet je waar het kwaad zit.
Succes,
Teun
Er zijn geen verschillende maten. Ik heb nog nooit een ENV-differentieel in mijn handen gehad, dus daar kan ik niets over zeggen.
Wat betreft de normale keerring voor een DANA-Spicer as zijn er twee typen. Eentje voor normaal gebruik en eentje voor hogere temperaturen. De laatste is eigenlijk verplicht bij assen met een sperdifferentieel. Je kan ze krijgen bij CVI-automotive.se.
Bij de Nederlandse onderdelenjongens heb ik deze nog niet aangeboden gezien.
Kijk voor je de keerring monteert aub goed de conditie van de pignonas na. Eventueel even met een stukje schuurband (P1200) bewerken. Misschien overbodig, maar kijk ook de oude keerring goed na. Met name of er een scheurtje in zit of dat het ding keihard geworden is. Dan weet je waar het kwaad zit.
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 293
27-08-2012 23:46 #117068
door Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Beantwoord door Rob Funcke in topic differentieel
Het is belangrijk dat de as die in de keering komt glad is dus geen groefvorming. Je kunt dit oplossen om er een bus om te schuiven. Tevens bestaat er speciaal gereedschap om de flens te blokkeren voor het los en vast draaien van de moer.
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





